Projekat „Balkan bordello“, po drami angažovanog albanskog pisca i dramatičara Jetona Neziraja (bazira se na Eshilovoj trilogiji „Orestija“), u režiji Bljerte Neziraj, koji je Atelje 212 radio u koprodukciji sa Teatrom Ćendra iz Prištine i kultnim avangardnim pozorištem La MaMa iz NJujorka, od 31. marta sa velikim uspehom premijerno se igra pred njujorškom publikom na Off Brodveju, o čemu svedoče i kritike u uglednim američkim medijima i na portalima.
U predstavi je angažovana međunarodna glumačka ekipa – iz Ateljea 212 Svetozar Cvetković i Ivan Mihailović, iz Teatra La MaMa slavna Oni DŽonson, DŽordž Drens, Judžin de Pudžin, Valoa Mikens, DŽon Gutjerez, Mati Barber-Bokelman, Met Naser i glumica iz Prištine Verona Kodža.
Kritičarka Njujork tajmsa Laura Collins Hughes, o „Balkan bordellu“ piše kao o ljutom i elokventnom savremenom prepričavanju Eshilove „Orestije“ kosovskog dramatičara Jetona Neziraja.
„Kada Agamemnonov duh jedne noći izađe iz magle, brzo sledi novo krvoproliće. Tragedija rađa novu tragediju u ovom prokletom ciklusu nasilja i odmazde, pri čemu se pritužbe jedne generacije prenose na drugu, u društvima razorenim ratovima i njegovim ružnim posledicama… U režiji Bljerte Neziraj, Jetonove supruge, u Teatru La MaMa ova predstava zaista izgleda sjajano. Na sceni boje krvi i besa, požude i vreline – sama produkcija koja spaja pozorišta iz Beograda, Srbija, i Prištine, simbol je nade.
A postavka „Balkan bordella“ uključuje dva srpska glumca Ateljea 212 koji svoje likove izvode sa uzbudljivim magnetizmom – Svetozar Cvetković kao Egist, Klitemnestrin pompezni pesnik i ljubavnik, i Ivan Mihailović kao ratni veteran koki se vraća iz rata zajedno sa Agamemnonom i zarobljenom Kasandrom prebačenom preko ramena (Veronika Kodža, albanska glumica), zaista deluju moćno u svojim ulogama… Ali, za razliku od neposrednosti ovih balkanskih glumaca, igra ansambla La MaMe deluje dosta apstraktno u ovoj priči. Harizmatični i do kraja realizovani nastupi Cvetkovića i Mihailovića nisu izneverili razmere ove koprodukcije, a neobično upečatljiv u svom liku je i kosovski glumac Kuštrin Hodža, koji igra Pilatesa“, objavila je u svom obimnom tekstu kritičarka NJujork tajmsa, uz dobre ocene i drugim članovima autorske ekipe ove predstave – dramaturgu Dimitriu Kokanovu, italijanskom kompozitoru Gabrijelu Marangoniju, američkoj kostimografkinji Gabrijeli Bari, majstor svetla iz Holandije Janu Peregou, koreografu iz Tirane Đerđu Prevuzu, našj scenografkinji Mariji Kalabić.
Kako o gostovanju u teatru La MaMa za Danas ističe Jeton Neziraj, bilo je jako teško, pre svega, doći do NJujorka.
– Prepreke su bile na svakom koraku – sa kovidom, sa vizama, sa finansijama, sa transportom scenskog dekora…, ali na kraju, kao u nekoj bajci, sve stvari smo nekako lepo rešili. I sada smo tu, igramo u Teatru La MaMa… Premijera i prva repriza prošli su odlično, van svih naših očekivanja. Publika je ovde otvorenija nego kod nas, reaguje jako jako dobro, a u subotu su, primera radi, reakcije bile fantastične, posebno na Egista koga fenomenalno igra naš Svetozar Cvetković. Cvele je uzeo publiku „pod svoje“ od početka predstave do kraja, i sve što nam se događa sa „Balkan bordellom“ deluje nam pomalo magično, kao neki lep san, ističe Neziraj, dodajući da je, s druge strane, teško napraviti predstavu koja lepo funksioniše u svakom kontekstu i na svakom mestu.
– Ali „Balkan bordello“ izgleda da je baš takva predstava. Čak mislim da bolje funkcioniše sada u Americi, nego što je to bilo na premijerama kod nas, u Prištini i u Beogradu. A divno funkcionišemo i svi mi – tu smo, svi se družimo, uživamo u uspehu, naša producentkinja Beka Vučo, Mia Yoo, direktorka La MaMe, rediteljka Blerta Neziraj, dramaturg Kokanov, a pred nama su izvođenja do 10. aprila, i put natrag, navodi Neziraj, koga kritičari nazivaju „balkanskim Kafkom“, čije su drame prevedene i režirane na više od 15 jezika, a u Teatru la MaMa pre tri godine prikazana je i njegova drama „55 shades of Gay“.
Za Danas iz NJujorka govori i Svetozar Cvetković:
– Bila je velika i značajna tradicija jednog pozorišta koje se bori da opstane u svom eksperimentu, pozorišta koje u nas ima prestižnu reputaciju – La Mama experimental studio, i pozorišta čije ime branimo Atelje 212. Po prvi put nakon svih ovih godina Ivan Mihailović i ja, izgovarali smo tekst svojih uloga na engleskom, sa američkim glumcima, i pred tamošnjom publikom La Mama nije izneverila, ali bogami ni Atelje, kao što nije promašio ni Jeton Naziraj, čije smo reči izgovarali, a ni Blerta, koja je smelo ovu predstavu uobličila. Bilo nam je dobro, bili smo svoj na svome, jer ovaj mali New York koji je došao da nas gleda, taman je toliko veliki da stane u naše oko i našu dušu, koja je živela za ovaj veliki tren našeg malog prisustva u ovom svetu, kaže Svetozar Cvetković.
„U konkurenciji“ sa Danijelom Krejgom
– U blizini, na ostrvu na Brodveju, igra se velika produkcija Šekspirovog „Magbeta“ sa Danijelom Krejgom u naslovnoj ulozi – cena karte je, u proseku, 470 dolara, a mi na Off Brodveju igramo „Balkan bordello“ za desetostruko nižu cenu ulaznice, ali publika nam veruje, partneri isto tako, i svake večeri nas obuzima neko skromno zadovoljstvo što ulazimo u istoriju saradnje Ateljea 212 i pozorišta La Mame, kaže još Svetozar Cvetković.
Začarani krug ratova i osvete
Tema ove drame, taj krvavi začarani krug ratova i osvete je, naravno, sada više nego aktuelna zbog rata u Ukrajini, i to verovatno doprinosi da publika sto odsto bude u našoj predstavi. Komentari su odlični, a mnogo se radujem što pored NJujorčana dolazi i dosta ljudi iz našeg regiona da nas gledaju, Albanci, Srbi, Crnogorci, i to je fantastično, ističe Neziraj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.