Na koncertu u Herkules sali minhenske Rezidencije održan je početkom juna koncert Simfonijskog orkestra Bavarskog radija sa gostom dirigentom iz Amerike Majkl Tilson Tomasom i violinistkinjom Julijom Fišer.
Trideset godina je prošlo od poslednjeg dirigovanja američkog dirigenta Majkla Tilson Tomasa za pultom Bavarskog orkestra. NJegovi retki nastupi na ovim meridijanima je razlog što je ovaj američki dirigent ostao gotovo nepoznat, za razliku od njegovih američkih kolega kao što su Kent Nagano, Lorin Mazel ili DŽejms Livajn.
Za gostovanje u Minhenu 2. i 3. juna 2022. Majkl Tilson Tomas je sa violinistkinjom Julijom Fišer i Simfonijskim orkestrom Bavarskog radija odabrao sledeći repertoar: Ludvig van Betoven: Violinski koncert De-dur, opus 61 i Aron Copland: Simfonije broj 3.
Betovenov jedini koncert za violinu pripada najpoznatijim delima ovog žanra i jedan je od najznačajnijih koncerata za violinu uopšte. Iznova i iznova se preduzimaju pokušaji da se ovaj koncert interpretira na drugi način.
Minhenska violinistkinja Julija Fišer, koja je poslednji put nastupila 2009. sa ovim orkestrom i prerano umrlim dirigentom Marisom Jansonsom sa Prokofjevljevim Prvim violinskim koncertom iznašla je inovativan pristup Betovenovom koncertu.
Julija Fišer je umesto zasićenim patosom, ovaj koncert za violinu izvela sa prefinjenim varijantama, izostavljajući vibrata i ističući očaravajuća pianisima. NJena nepojamna tehnička perfekcija je došla do svoje maksimalne virtuozne izražajnosti u kadenicama. Docnije je, u dodatku („na bis“) tu virtuoznost pokazala maestralno izvodeći jedan „Caprice“ Nikole Paganinija.
Pored Betovenovog koncerta za violinu, na programu je bila i treća simfonija Aarona Koplanda kojom je dirigovao kompozitor i dirigent Tilson Tomas. Ovaj za Koplendovu simfoniju kaže: „Ova simfonija je postala američki spomenik, kao što je Lincoln Memorial (…) i predstavlja najveću simfoniju koja je ikada u Americi komponovana“. NJeno praizvođenje je bilo 1946. sa motom koji provejava u drugom i trećem stavu „Fanfare for the Common Man“ („Fanfare za običnog čoveka“).
Majkl Tilson Tomas je bio lični prijatelj i Leonarda Bernštajna i Arona Koplanda, te nije nikakvo iznenađenje što je ovaj 77. godišnji dirigent za svoj nastup u Minhenu odabrao upravo ovu simfoniju. Ovo delo je nastalo neposredno posle Drugog svetskog rata.
U Tilsonovoj interpretaciji nije bila plakativno isticana zvučna freska ove partiture. Koplandova simfonija obiluje nezaboravnim lirskim deonicama za drvene duvače u trećem stavu.
Tilson Tomas im je u svom dirigovanju dao posebno mesto, što se sa ostalim instrumentalnim grupama orkestra slivalo u grandioznu zvučnu sliku. Publika je dugim ovacijama pozdravila gosta dirigenta, solistkinju Juliju Fišer i izvanredni Simfonijski orkestar Bavarskog radija.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.