Lep je festivalski glamur, svetlucanje zvezda, promocije, reklame, Katrin Denev ili Nikol Kidman na konferencijama za štampu, lepo je bilo videti Megan Foks na crvenom tepihu… Ali, sa margine, Festivalu i te kako daju pečat upravo brojni mali, neprezentirani filmovi, čije iskopavanje iz senke jeste naročita draž za gledaoca, zadovoljavanog otkrivanje kvaliteta među autsajderima.
Nije li tek mala hongkonška tinejdžerska romantična komedija „Klub raskinulih“ Barbare Wong pokazala da rijaliti-stil ipak može delovati sveže i na filmu. Mladić ulazi u filmski rijaliti projekat dobivši kameru da snima svoje stanje nakon raskida sa devojkom, i, kvaziamaterski kamera luduje u mladićevim rukama, sa svim izmenama objektivnih i subjektivnih planova i nespojivih uglova, ne kvareći film, već ga osvežava i čini još gledljivijim. Švedski film „Loša sudbina“ Kristijana Petrija, održava dovoljnu uspešno tenziju, koja rezultira krvavim a ne blaženim događajima, prebacujući, uz upečatljivu ulogu Sonje Rihter, potencijal serijskog ubice u psihologiju nas običnih ljudi. Konačno, „Kuglanje“ Kanađanina Denisa Kotea, takođe vrlo pozitivno iznenađuje, ostavljajući, kroz uvrnuti ali topli odnos oca i kćerke, redak efekat sablasnog u običnom životu snežne kvebečke zabiti koja kao da negira civilizaciju, utapajući gledaoca u izvrsnu Koteovu vizualizaciju jedne daleke margine.
Fransoa Ozon čini se kreativno vrlo raspoloženim poslednjih godina. Njegova „Trofejna domaćica“ opet je razgalila i autorski i neautorski opredeljenu publiku, obnovivši ne samo uspešnu saradnju Ozona sa Ketrin Denev iz „8 žena“, već i sparivši Denev sa Žerarom Depardijeom u proverenu dobitnu kombinaciju. U nameri da uspostavi distancu za komediju s muzičkim elementima, Ozon smešta u 70-te godine bračnu i porodičnu priču u kojoj su glavni akteri neprijatni muž, čije vođenje fabrike kišobrana dovodi do štrajka, žena koja pozitivnošću sređuje krizu i podiže biznis u momentu muževljeve bolesti, te komični ženin ljubavnik (ko drugi do Depardije) i takmac u borbi za mesto gradonačelnika. Drugi pak Francuz starijeg kova – čije autorstvo se gradilo najpre stilizovanim krimićima sa Ivom Montanom – Alan Korno, vratio nam se sa čudnim hibridnim psihološkim trilerom „Ljubavni zločin“, u kome naslovni zločin proizilazi iz suptilne psihološke borbe u karijerama dva ženska menadžera uspešne kompanije, uz glumačku briljanciju Ludivin Sanije i Kristin Skot Tomas. Lep povratak najsublimiranijoj podvrsti trilera ne baš prikladnoj turbulentnim vremenima, i izvrstan doprinos festivalskoj borbi autorstva, koja će se završiti bez pobednika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.