Portreti velikog formata, zapravo moderne studije slobodne forme okačeni da vise sa tavanice prvo je što vas zatekne ulaskom u galeriju Asocijacije likovnih umetnika Zrenjanina, koja se smestila u zgradi muzaja spram gradskog trga.
Nezaobilazno je da naletite na njih, da ih osmotrite, obiđete jer su na poleđini drugi radovi, takođe.
U galeriji, umetnik Pedrag Lojanica je svakodnevno, tačnije dok traje postavka njegovih radova.
Zatičemo ga za stolom, okružen svojim radovima deluje kao pravi čovek na pravom mestu.
“Postavka je prvo što zaintrigira posetioce. Svi koji su došli, imali su pozitivne reakcije. Čitav prostor galerije je takav da sam došao na ideju da slike baš ovako izložim i vidim da se to ljudima sviđa. To sam odlučio zbog Zrenjanina i zbog galerije, ovde sam od skora i nikada nisam svoju seriju radova izlagao, hteo sam da se predstavim. A i sama galerija pokušava da se pozicionira i dobro je mesto za ovu moju ideju”, priča akademski slikar Lojanica.
Vise radovi i upečatljivo gledaju u posetioce a posetici u njih, ko će se koga nagledati u ovoj postavci svejedno je.
“Popunili smo galeriju, dobila je dimenziju, ljudi se kreću kroz ove slike. Izložio sam svoje stare radove, studije portreta sa mog školavanja. To su portreti modela i nekih mojih prijatelja”, priča Predrag Lojanica.
Nastavlja sa pričom i kaže da je posle serije portreta radio radove po ugledu na dečije crteže, ta serija slika nosi naziv “Pedamen”. U poslednje vreme bavi se temom Kosova, koje mu je postalo inspiracija nakon boravka u jednoj koloniji u Gračanici.
“Do sada sam uradio nekoliko slika sa temom Kosova, čitava ta atmosfera me je zaintrigirala da istražujem šta ja mislim o tome. Jedno vreme sam boravio u manastiru Slanci kod Beograda, i dokotrat mi je bio tome posvećen, tako da sam uspeo da na bazi umetničkog dnevnika uradim istraživanje”, objašnjava Lojanica.
Kaže da ga je i kod religijskog aspekta slikanja prvenstveno interesovao čovek, duhovnost a da u pravoslavlju dominiraju vizantijske teme, prevazilaženje stanja mučeništva i dostizanje stanja svetosti, dok se rado vraća i svojim modernim početcima.
“Ovi ovde radovi su uglavnom rađeni ugljem, uživo, direktno na papiru, bez skice. Ja sam i kasnije nastavio da se bavim portretom samo sam promenio materijal, nije ugalj nego je tuš. Tuš isto omogućava da u jednom potezu radiš sve”, priča Lojanica.
Kaže da ovakva kakva jeste izložba nudi retrospektivni pogled na njegovo stvaralaštvo ali nudi i nešto novo a novina je njegov rad koji nastaje na licu mesta.
“U katalogu je ostavljena jedna slobodna, prazna strana sa mojim potpisom. Tu slikam portrete posetilaca, fotografišem i okačim na društvene mreže. Naravno, crtež poklonim posetiocu”, kaže Predrag Lojanica.
Kako kaže, koncept izložbe je zamišljen tako da on sa posetiocima komunicira, nekima je radio portrete na slobodnoj stranici kataloga ali je zbog prevelikog interesovanja a premalog budžeta potrošen sav broj kataloga.
“Uradio sam preko četrdeset takvih portreta, ali je ponestalo kataloga i mogućnosti da se doštampaju. Ako me pitate kako stojimo na tržištu mi umetnici, istina je da se retko kad šta proda. Imamo ovaj prostor kao umetnici, organizuje se konkurs za izlaganje ali većina nas mora da bude negde zaposlena ”, kaže Lojanica.
Slikar-scenograf Dušanka Đorđević iz ALUZ-a smatra da izložba izgleda svetski, da je se ne bi postideo ni jedan evropski grad.
“Poznat mi je opus Predraga Lojanice ali kad sam videla postavku, mislim da je u pitanju vrhunska umetnost i evropski nivo. Mi, vrlo često, nismo svesni blaga koje imamo. Predrag je naš, zrenjaninski genije”, kaže Dušanka Đorđević.
Izložba “Retro” Predraga Lojanice u galeriji Asocijacije likovnih umetnika Zrenjanina otvorena je do 20.decembra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.