”Meta-mentary” je ime izložbe najpoznatije kineske umetnice Sao Faj, koja u formi filmskog vokabulara artikuliše svoj likovni svet koji prerasta u utopijski prostor.
Sao Faj važi za internacionalno najznačajniju predstavnicu postdigitalne umetnosti.
Pojam ”Post-Digital” postoji počev od 2000-ih godina u likovnom diskursu i ima teme čiji je suštastveni deo digitalna ekspanzija u svakodnevnom životu ljudi.
Sao Faj je rođena 1978. u kineskom Guangzu kao kći roditelja koji su i sami umetnici.
Na tamošnjoj umetničkoj akademiji je 2001. apsolvirala.
Odrasla je u jednoj oblasti Kine sa vrtoglavim privrednim rastom i urbanističkim razvojem.
Pop-kultura, kompjuterske igre, industrija zabave i najnovija tehnologija su bile igre njenog detinjstva i mladosti.
Od 2006. Sao Faj živi i radi u Pekingu.
Na njenim filmovima, fotografijama i multimedijalnim instalacijama, ona se bavi privrednim i društvenim prelomima njenog i našeg zajedničkog životnog okruženja.
Digitalizacija, globalizacija i promena urbanih i predgradskih struktura čine jezgro njenih umetničkih radova.
Njena pažnja je usredređena na život ljudi, na njihovu reakciju u razvoju i njihovo aktivno prilagođavanje novom životu.
Umetnički radovi Sao Faj su svedočanstva o tome kako ljudi uz lepotu doživljavaju opasnost tehnizovanog, globalizovanog i hiper-premreženog sveta i kako tome odolevaju, kao i o tome kako ljudi na te fizičke i psihičke izazove reaguju; kako se iskustvo i samorazumljivost sustiču, dodiruju i preobražavaju.
Sao Faj putem avatara u virtuelnom svetu dokumentuje svoje opažanje i sklonost digitalnoj realnosti i individualnom likovnom jeziku umetničkog prostora.
Ova dela osciliraju između melanholije i humora, između utopije i distopije, između lepog i horora.
Ova umetnica izlagala na međunarodnim izložbama: u Šangaju, Moskvi, Tajvanu, Sidneju, Istanbulu, Veneciji, MoMa, Hongkongu, Diseldorfu, Parizu, Londonu, Rimu, Sao Paolu.
Njeni radovi nagrađivani su internacionalnim priznanjima, a tri puta su izlagani na Bijenalu u Veneciji.
Najzad joj je 2021. i Narodna republika Kina, njena domovina, posvetila jednu autorsku izložbu: umetnost u doba hiper-tehnologije.
Svi artefakti na ovoj izložbi kroz ponavljanje tema i figura stoje jedni sa drugima u odnosu.
Jedan Asia One Octopus je oličenje inteligencije čoveka-mašine i otelovljuje naše organsko biće u realnosti i sa tehnički upravljanim aparatom u virtuelnom svetu.
Metaverzum je pojam koji je autorka preuzela iz romana „Snow Crash“ (1992) Nila Stevensa, u kome pisac ovog science-fiction romana opisuje virtuelnu realnost u koju su korisnici integrisani kao avatari i ispituju virtuelne svetove.
Pojam ”metaverzum” je spoj ”meta” i ”univerzuma”.
Meta na drevnom grčkom označava da nešto leži iznad, izvan ili iza određene ravni.
Sao Faj je ne samo prva kineska umetnička zvezda u post-Aj Vajvajevoj eri, već i prva globalna umetnica koja dolazi iz Kine.
U njenom metaverzumu je sve u lebdenju i snovima sa tehničkim najmodernijim sredstvima našega vremena.
Kurator ove izložbe je Eva Hutenlauh.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.