Metaverzum između utopije i distopije: Izložba kineske i svetske umetničke zvezde Sao Faj u ”Kunstbau” u Lenbahovoj kući 1

”Meta-mentary” je ime izložbe najpoznatije kineske umetnice Sao Faj, koja u formi filmskog vokabulara artikuliše svoj likovni svet koji prerasta u utopijski prostor.

Sao Faj važi za internacionalno najznačajniju predstavnicu postdigitalne umetnosti.

Pojam ”Post-Digital” postoji počev od 2000-ih godina u likovnom diskursu i ima teme čiji je suštastveni deo digitalna ekspanzija u svakodnevnom životu ljudi.

Sao Faj je rođena 1978. u kineskom Guangzu kao kći roditelja koji su i sami umetnici.

Na tamošnjoj umetničkoj akademiji je 2001. apsolvirala.

Odrasla je u jednoj oblasti Kine sa vrtoglavim privrednim rastom i urbanističkim razvojem.

Pop-kultura, kompjuterske igre, industrija zabave i najnovija tehnologija su bile igre njenog detinjstva i mladosti.

Od 2006. Sao Faj živi i radi u Pekingu.

Na njenim filmovima, fotografijama i multimedijalnim instalacijama, ona se bavi privrednim i društvenim prelomima njenog i našeg zajedničkog životnog okruženja.

Digitalizacija, globalizacija i promena urbanih i predgradskih struktura čine jezgro njenih umetničkih radova.

Njena pažnja je usredređena na život ljudi, na njihovu reakciju u razvoju i njihovo aktivno prilagođavanje novom životu.

Umetnički radovi Sao Faj su svedočanstva o tome kako ljudi uz lepotu doživljavaju opasnost tehnizovanog, globalizovanog i hiper-premreženog sveta i kako tome odolevaju, kao i o tome kako ljudi na te fizičke i psihičke izazove reaguju; kako se iskustvo i samorazumljivost sustiču, dodiruju i preobražavaju.

Sao Faj putem avatara u virtuelnom svetu dokumentuje svoje opažanje i sklonost digitalnoj realnosti i individualnom likovnom jeziku umetničkog prostora.

Metaverzum između utopije i distopije: Izložba kineske i svetske umetničke zvezde Sao Faj u ”Kunstbau” u Lenbahovoj kući 2

Ova dela osciliraju između melanholije i humora, između utopije i distopije, između lepog i horora.

Ova umetnica izlagala na međunarodnim izložbama: u Šangaju, Moskvi, Tajvanu, Sidneju, Istanbulu, Veneciji, MoMa, Hongkongu, Diseldorfu, Parizu, Londonu, Rimu, Sao Paolu.

Njeni radovi nagrađivani su internacionalnim priznanjima, a tri puta su izlagani na Bijenalu u Veneciji.

Najzad joj je 2021. i Narodna republika Kina, njena domovina, posvetila jednu autorsku izložbu: umetnost u doba hiper-tehnologije.

Svi artefakti na ovoj izložbi kroz ponavljanje tema i figura stoje jedni sa drugima u odnosu.

Jedan Asia One Octopus je oličenje inteligencije čoveka-mašine i otelovljuje naše organsko biće u realnosti i sa tehnički upravljanim aparatom u virtuelnom svetu.

Metaverzum je pojam koji je autorka preuzela iz romana „Snow Crash“ (1992) Nila Stevensa, u kome pisac ovog science-fiction romana opisuje virtuelnu realnost u koju su korisnici integrisani kao avatari i ispituju virtuelne svetove.

Pojam ”metaverzum” je spoj ”meta” i ”univerzuma”.

Meta na drevnom grčkom označava da nešto leži iznad, izvan ili iza određene ravni.

Sao Faj je ne samo prva kineska umetnička zvezda u post-Aj Vajvajevoj eri, već i prva globalna umetnica koja dolazi iz Kine.

U njenom metaverzumu je sve u lebdenju i snovima sa tehničkim najmodernijim sredstvima našega vremena.

Kurator ove izložbe je Eva Hutenlauh.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari