Milica Kralj za Danas: Teatar je otpor nasilju u koji nas sateravaju oni koji veruju da odlučuju o našim sudbinama 1Foto printccreen/TV Nova

Hit predstava Ateljea 212 „Akademija smeha“ po tekstu savremenog japanskog pisca Kokija Mitanija, u režiji Milice Kralj, koja se i na gostovanjima u regionu igra na „kartu više“, sutra će biti izvedena u Gradskom satiričnom kazalištu Kerempuh u Zagrebu, u okviru 48. Međunarodnog festivala „Dani satire Fadila Hadžića“.

Milica Kralj režirala je predstavu „Akademija smeha“.

Mitanijeva „Akademija smeha“ (Warai na Daigaku) zasniva se na istorijski istinitim činjenicama: početkom Drugog svetskog rata japanska vlast je uvela dužnost pozorišnog cenzora, koji je pregledao i odobravao sve drame koje su se igrale u pozorištima širom Japana. Na ovom faktu pisac vešto gradi komediju koja se bavi pitanjima slobode govora i umetničkih sloboda, odnosom vlasti prema pozorištu, ali i pitanjem cenzure, cenzora, umetničke i lične građanske hrabrosti. Mitani u svojoj izuzetnoj priči istovremeno postavlja i pitanje imamo li pravo na komediju i smeh u kriznim vremenima…

U verziji Milice Kralj, „Akademija smeha“ igra se od 5. jula 2023, kada je premijerno izvedena na Sceni “Petar Kralj” Ateljea 212, u bravuroznoj igri Gorana Jevtića i Uroša Jakovljevića, i u okviru glavnog programa letnjeg festivala BELEF.

Na naše pitanje pred sutrašnje gostovanje u Zagrebu koliko je u ovih godinu dana Mitanijeva priča o cenzuri, ukidanju umetničkih i građanskih sloboda postala još aktuelnija i važnija, s obzirom na porast verbalnog i fizičkog nasilja prema neistomišljenicima koje je nedavno i sama doživela,  rediteljka ističe:

– Mislim da je predstava jednako aktuelna, ali verujem da je potreba kulturne publike za čarobnim svetom teatra koji nam pruža utočište i kad govori o najbolnijim temama sve veća. Potrebu da se ne napajamo svakodnevnim mrakom koji nam se servira sa svih strana doživljam i kao sopstveni vapaj za normalnošću, lepotom, radošću života. „Akademija smeha“ za godinu dana bila je odigrana oko četrdeset puta, i uvek na kartu više. Zahvalni smo što sa publikom delimo radost susretanja, jer je to otpor nasilju u koji nas sateravaju oni koji veruju da odlučuju o našim sudbinama i stanju našeg duha – kaže Milica Kralj.

Milica Kralj za Danas: Teatar je otpor nasilju u koji nas sateravaju oni koji veruju da odlučuju o našim sudbinama 2
Foto promo Boško Đorđević/ Atelje 212

Ovaj komad, kako je govorila za Danas pred premijeru „Akademije smeha“, duhovito je i vešto napisan, tema je ozbiljna i intrigantna, i ona ga doživljava kao svojevrsnu odu pozorištu i pozorišnim umetnicima.

– Lik Pisca se bori protiv cenzure i to, čudno će zvučati, upravo pristajući na nju, te izgleda da je i takva borba moguća sve dok je borba. Ali, naše društvo kao da je utonulo u autocenzuru. Mi se valjamo u blatu autocenzure i ćutanja – ako nam izgleda da su zdrava pamet, moral i istina pobeđeni, a ljudi sluđeni lažima, prinuđeni i ucenjeni, većina se, čini se, već snašla, tako što je prihvatila sistem vrednosti izokrenut naopačke. A od tog saznanja, oni koji se u naopakom nisu snašli, mogu da obole od osećanja beznađa. Ko može da beži u pozorište, taj ima sreće. Mitani u svojoj drami postavlja i važno pitanje imamo li prava da se smejemo, ali se to pita pišući komediju. Smeha lično više nemam za komentar naše stvarnosti jer tu nema ničeg smešnog, a smeh je život. Smeh je ozbiljna stvar – govorila je Milica Kralj.

U autorskoj ekipi uzbudljive predstave za dva glumca su i Darko Nedeljković, koji je „Akademiju smeha“ preveo sa japanskog jezika, scenografkinja Milica Bajić Đurov, kostimografkinja Selena Orb, i kompozitorka Janja Lončar.

Na ovogodišnjim „Danima satire Fadila Hadžića“, koji će dodelom nagrada svečano biti zatvoreni 18. juna, učestvuje dvanaest predstava iz Zagreba, Splita, Beograda, Sarajeva, Prištine i Celja. Među njima su i već nagrađivana ostvarenja na reginalnm festivalima, „Moji tužni monstrumi“ Mate Matišića, u režiji Vita Taufera (Gradsko dramsko kazalište Gavella), „Jedan je Muhammad Ali“ Almira Imširevića, u režiji Dina Mustafića (NP Sarajevo), „Ljubičasto“ rediteljke Selme Spahić (Kamerni teatar 55 Sarajevo)…, a biće izvedena i Nušićeva „Ožalošćena porodica“, u režiji Ivana Plazibata (produkcija domaćina festivala, Gradskog satiričnog kazališta Kerempuh.

– Sve ove predstave hvataju se u koštac s problemima našega vremena i društva hrabro, sa željom da analiziraju, postavljaju pitanja, podvrgavaju kritici i, naravno, ismijavaju, rugaju se devijantnim pojavama, ali čine to svaka na različit način, koristeći se drugačijim teatarskim sredstvima – istakla je dramaturškinja Željka Udovičić Pleština, selektorka festivala.

– One ne nude smijeh zaborava, već onaj koji tjera na razmišljanje. Onaj u kojemu se smijemo sebi i svojoj nemoći, a ne drugima. Onaj koji nas ne amnestira od odgovornosti za (ne)društvene okolnosti koje rugajući se prozivamo – ali smo i sami dio njih… Krizna vremena gotovo prozivaju satiru da im se obrati, a neuređeno nas društvo zasipa temama na svakom koraku…- navela je Željka Udovičić Pleština.

O festivalskim nagradama odlučivaće tročlani žiri: Marina Petković Liker (rediteljka, Iva Visković Križan (glumica) i Božena Matijević (novinarka Večernjeg lista). Prvi put ove godine Kerempuh je oformio i Mladi žiri, pet studenata koji će odlučavati o Nagradi za najbolju predstavu Mladog žirija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari