Izložba Milovana Destila Markovića, jednog od najznačajnijih umetnika osamdesetih godina prošlog veka, pionira nove slike u Srbiji i Jugoslaviji, jednog od protoganoista duha novog talasa, kreatora koncepta transfigurativnog slikarstva biće otvorena u Modernoj galeriji Beograd (Strahinjića Bana 8. ) 6. oktobra i trajaće mesec dana.
Na izložbi će biti prikazan Destilov opus osamdesetih godina, slike koje su bile izlagane u Galeriji SKC-a, na Bijenalu u Veneciji, Trijenalu u Indiji i u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.
Biće izloženo 10 radova, mahom slika velikog formata, rađenih u različitim tehnikama koje povezuje svojevrsni minimalizam, gde dominira upotreba crne/bitumena i zlatnih listića.
Markovićev veliki opus rađa se upravo ranih osamdesetih godina prošlog veka, odmah posle završenih studija likovnih umetnosti u Beogradu, a njegovi počeci vezuju se za čuvenu galeriju Studentskog kulturnog centra.
De Stil, Destil, Destilacija
U katalogu za izložbu, istoričarka umetnosti, Danijela Purešević kaže da je svoje umetničko ime De Stil (kasnije Destil) dodao 1982. godine „poigravajući se imenom umetničke grupe De Stijl i nadimkom svog dede, koga su, budući da se bavio proizvodnjom rakije, zvali Destilacija.
Tada u Galeriji SKC-a ostvaruje, kada je reč o tretmanu prostora slike, manifestnu izložbu „Fragmenti slike“.
Sliku dekonstruiše, cepa, ambijentalizuje – njen prostor proširuje na celokupni volumen galerije, tretirajući ga kao sakralni prostor, kao hram“
U Destilovoj uzbudljivoj biografiji, pored podatka da je diplomirao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, stoji da je sa Vlastimirom Mikićem organizovao umetnički dvojac – Žestoki, da je učestvovao na brojnim najznačajnijim međunarodnim smotrama (u Evropi, Aziji, Australiji i Americi), kao i na grupnim i samostalnim izložbama širom sveta, zatim druženje sa velikim umetnicima svog vremena, ali i osnivanje kultnog beogradskog kluba Akademija, upravo sa Vlastom Mikićem, gde je 1985. radio i kao DJ.
Ranih osamdesetih godina 20.veka Destil izučava ikone i freskoslikarstvo srpsko-vizantijskih srednjovekovnih spomenika, što će se značajno odraziti na njegovo poimanje umetnosti.
Posle nastupa na izložbi Aperto ‘86 u sastavu Bijenala u Veneciji 1986. prelazi u Nemačku, u Berlin gde do danas boravi i radi kao nezavisni umetnik.
De Stilovi radovi su deo brojnih kolekcija širom sveta.
Dobitnik je mnogobrojnih nagrada i priznanja, najviše u Nemačkoj i Jugoslaviji – između ostalih, dobitnik je nagrade 24.Oktobarskog salona, 1984.godine i Politikine nagrade 1986.godine (dotadašnji najmlađi dobitnik ove prestižne nagrade), a vredi pomenuti da je i dobitnik stipendije Pollock Krasner Fondacije, Njujork. Katalog koji je posebno rađen za ovu izložbu potpisuju istoričari umetnosti Ješa Denegri i Danijela Purešević.
O umetniku:
Milovan Destil Marković je rođen 1957. godine u Čačku. Srpski je akademski slikar i likovni umetnik. Svoju karijeru je započeo ranih 80-ih. Osmislio je koncept Transfigurativnog slikarstva i Tekst portreta. Gostujući je profesor na predmetu Kontekstualna umetnost, na Univerzitetu umetnosti u Berlinu
Od 1977. do 1983. Marković je studirao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, gde je i diplomirao.
Od 1979. aktivan je kao profesionalni umetnik. Period od 1979. do 1986. vezuje se za saradnju sa Studentskim kulturnim centrom (SKC) u Beogradu, gde je organizovao projekte, koncerte, događaje i izlagao.
Zanimljivo je da je 14. aprila 1981. proglasio Svetski dan umetnosti i postao prvi Spomenik umetnosti osmočasovnim performansom u ulici Maršala Tita, ispred SKC-a.
Zajedno sa Vlastom Mikićem, 1982. godine, osnovao je umetničku grupu Žestoki, a te iste godine otvorili su Klub Akademija u podrumu Fakulteta likovnih umetnosti, čiji je bio prvi predsednik, a kasnije i DJ.
Izlagao svoje radove u Evropi, Aziji, Australiji i Americi. Među istaknutim izložbama na kojima je učestvovao, svakako vredno pomena je učestvovanje na izložbi Umetnost osamdesetih u Muzeju savremene umetnosti 1982. godine.
Za izložbu Euharistija u Salonu Muzeja prima nagradu lista Politika 1985. Njegov rad je predstavljen dva puta na Venecijanskom bijenalu (42. i 46), na četvrtom Istambulskom bijenalu, Trijenalu Indija u Nju Delhiju, tri puta na Oktobarskom salonu u Beogradu…Izlagao je u nekim od najznačajnijih muzeja sveta, kao što je MOMA u Njujorku, Muzeju savremene umetnosti Kumamoto u Japanu, Muzeju moderne umetnosti u Stokholmu, Narodnom muzeju u Pragu, Savremenom umetničkom centru u Šangaju, Nacionalnoj galeriji u Atini, u galeriji savremene umetnosti Nichido u Tokiju, u Muzeju savremene umetnosti u Banja Luci i naravno, u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu…Od 1986. godine Marković živi i stvara u Nemačkoj, a 90-ih je počeo saradnju sa Kunst-Werke u Berlinu gde je sve do 1995. imao i atelje. Godine 1995. počeo je da radi na transfigurativninoj Slici i osnovao mock-up Berlin-Beograd.Sa Vlastom Mikićem i Miroljubom Marjanovićem sarađivao je na internet projektu „worldbeograd“ 1999, kasnije poznat kao SeeCult.org
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.