Pozorišna predstava „Jami distrikt“ u režiji Kokana Mladenovića imaće večeras u 20 sati u Bitef teatru beogradsku premijeru.
Tekst je napisala Milena Bogovac i prema rečima Mladenovića on tretira aktuelnu politiku na tragu montipajtonovskog humora. Komad je baziran na izmišljenom ali mogućem događaju u selu Jamena na tromeđi Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine gde su naučnici najsavremenijim sredstvima došli do otkrića najstarijeg paleolitskog naselja u istoriji čovečanstva. Za novo naučno saznanje se naročito zanimaju Srbi, Hrvati i Bošnjaci, pokušavajući da ga prisvoje za sebe, čime počinje niz apsurdnih teorija, o tome koji je narod stariji i kome pripada drevna Jamena. To ih sve vodi u rat, koji se završava ogromnim brojem žrtava i uništenjem drevne Jamene. U miru ona postaje distrikt pod međunarodnim protektoratom gde transnacionalne kompanije ulažu sredstva za najveći edukativno-zabavni park u kojem će preživeli stanovnici Jamena glumiti za turiste neandertalce, to jest, majmune. Ideja komada je da se ukaže na to da se nacija plasira kao nešto na šta treba da budemo ponosni, iako je fenomen koji ponižava ljudsko dostojanstvo.
„Ako insistirate na nacionalnom, na kraju završite kao majmuni u interesu velikog kapitala“, kazao je, između ostalog, Mladenović u razgovoru za Danas vođenom pred novosadsku premijeru ove predstave.
„Kod nas su nacija i nacionalizam postali decenijama unazad siguran zaklon ili zabran za ljude koji nemaju šta da ponude kao individue. Nacija postaje važna onda kad ljudi prestanu da budu važni“, smatra Mladenović. Prema njegovim rečima, od devedesetih naovamo nacija je kolektivni skup frustracija, neuspeha za sve komplekse koje ljudi ne mogu da realizuju sopstvenim značenjem nego se sakrivaju u kolektivni skup podjednako neuspešnih koji im daje sigurnost i koji im daje moć. Nacija je čopor gubitnika“, ističe sagovornik Danasa. Upitan da li će u 21. veku nacije nestati i da li će ih smeniti velike korporacije, Kokan Mladenović kaže da ozbiljni ljudi, kao recimo Alan Badju, smatraju da su korporacije već postale moćnije od država. „One na svetskom nivou menjaju zakone, postavljaju vlade i imaju mnogo veće budžete od raznih zemalja. Verujem da je korporativni fašizam stanje u kojem živimo, kao što verujem da će nas napredak nauke i tehnologije dovesti do potpunog apsurda podele na nacije. Govorim o kolonizaciji Marsa, o tome da se čovečanstvo intenzivno priprema za susret sa nekim drugim civilizacijama koje postoje u svemiru, a unutar svega toga mi gledamo koje su naše međe, koje su naše razlike, kako da što više zla nanesemo jedni drugima na tom besmisleno malom prostoru na kojem živimo a koji se zove Balkan, koji se zove Evropa i koji se zove planeta Zemlja“, dodaje Mladenović. Prema njegovim rečima, on je i u drugim svojim komadima govorio o naciji kao nečemu što nismo mogli da izaberemo.
„Niko ovde nije mogao da izabere naciju u kojoj će se roditi i u kojoj većinskoj religiji. Ispostavilo se da je sve ono što nas određuje kroz čitav život, ono na šta nismo mogli da utičemo. Pa, ste vi tako Srbin, belac, pravoslavac pa tek onda sve ono što radite čitav svoj život da biste se realizovali, da biste postali neko pred sobom, neka individua. To praktično dolazi na poslednje mesto i do smrti ne uspevate da se probijete do bronzane medalje sopstvenog života, zbog kolektivnih i dominantnih predubeđenja o vama“, zaključuje Kokan Mladenović.
Autorski tim
U predstavi glume: Isidora Simijonović, Jelena Graovac i Nina Nešković. Za kostim je bila zadužena Ivana Nestorović, muziku je komponovao Marko Grubić a izvodi je grupa Vrooom. Repriza „Jami distrikta“ je 28. aprila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.