U Muzeju primenjene umetnosti danas se otvara izložba Modni crteži Aleksandra Joksimovića autorke Bojane Popović. Aleksandar Joksimović (1933–2021), jedan od najznačajnijih modnih stvaralaca Srbije /Jugoslavije, imao je jednu veliku strast, crtanje.
Posebno je voleo da crtajući razmišlja o novoj kolekciji i da najuspelije crteže izlaže na zidovima svog ateljea u zgradi Centrotekstila u kome je bio zaposlen (1964–1987), kao i da se sa njima fotografiše dajući mnogobrojne novinske i televizijske intervjue.
Ova izuzetna dela sačuvana su zahvaljujući Joksimovićevom bliskom saradniku Miloradu Mikiju Ignjiću (1942–2017).
Nađena u njegovoj zaostavštini, vraćena su autoru koji je verovao da su ona netragom nestala.
Autorka Bojana Popović odabrala je i obradila sedamdesetak crteža za ovu izložbu, koje je Joksimović neposredno pred svoju smrt (29. marta 2021), poklonio Muzeju primenjene umetnosti.
Time je zaokružena već postojeća zbirka Joksimovićevog opusa i stvorena je mogućnost da se istraže i predstave publici ova ostvarenja koja najneposrednije odražavaju njegov način rada.
Njegovi crteži ga na najbolji način predstavljaju kao stvaraoca koji je, virtuozno vođenom linijom i delikatnim koloritom, vizuelizovao svoje kreatorske misaone procese dajući im jasnoću, nužnu za njihovu realizaciju, i poetičnost koja sublimira njegovu umetničku prirodu i budi želju za lepim.
Zahvaljujući autorskim osobenostima i visokim estetskim vrednostima svojih crteža, Joksimović je i dobio posao u modnoj struci 1959. godine, postao poznat i slavljen kao umetnik.
Šezdesetih godina, u vreme kada je moda odevanja imala društveni značaj zbog snažnog emancipatorskog potencijala i otvorenosti ka drugačijem i novom, Joksimovićevi crteži, kao svojevrsne naznake „boljeg života“, bili su omiljeni.
Publikovani u štampanim medijima, oni su imali više namena – da pruže opšte modne informacije, da daju odgovore na pitanja čitateljki u vezi sa odevanjem i da predstave poetizovanu suštinu autorove aktuelne kolekcije.
Međutim, od kada je sredinom sedamdesetih godina 20. veka fotografija postala dominantno komunikaciono sredstvo u modnom sistemu, ni Joksimovićevih crteža više nema u javnosti.
Uspon jugoslovenske modne industrije i ubrzanje proizvodnih procesa, takođe, su uticali da je prezauzeti Joksimović retko imao vremena za crtanje – izuzev za nužne radne skice.
Kao karakteristika kreatorskog posla, one su bile i ostale stalni pratilac njegovog rada.
Izložba traje do 4. juna.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.