Nakon što su Olivija Hasi i Leonard Vajting podneli tužbu za seksualno zlostavljanje kada su kao ih kao tinejdžere snimale gole u filmu Romeo i Julija iz 1968. godine, ovih dana je veoma aktuelna tema tinejdžerske golotinje na filmu.
Tim povodom, sajt The Guardian se osvrnuo na mnoge slične slučajeve u filmskoj industriji i scene koje bi danas i te kako bile problematične, prenosi Nova.rs.
Romeo i Julija nemaju srećan kraj. Ali adaptacija Šekspirove drame reditelja Franka Zefirelija je imala – barem donedavno.
Film iz 1968. godine doživeo je ogroman komercijalni uspeh i postao je deo odrastanja u srednjoj školi. Njegove zvezde, Olivija Hasi i Leonard Vajting, čak su nakratko bile u vezi – što je bilo ostvarenje sna u smislu publiciteta.
Ali sada se ispostavilo da par tuži studio Paramount za 500 miliona dolara zbog Zefirelijevog snimanja scene u kojoj su se oboje glumaca, tada 16 i 17 godina, nakratko pojavili delimično goli. Nemu se videla zadnjica, a njoj gole grudi. Prema tužbi, glumcima je Zefireli rekao da „moraju da glume goli ili će film propasti“.
Kao i u muzičkoj industriji, ljudi oko filma su imali tendenciju da zataškavaju takve incidente izgovorom „Bilo je drugačije vreme“.
Filmska industrija, posebno njena produkcija u kasnom 20. veku, sada je na ponovnoj proceni, a možda joj je ona i potrebna. Šta bi, na primer, trebalo da mislimo o činjenici da je Džodi Foster, sa 12 godina, glumila devojku prinuđenu na seksualni rad u Taksisti?
Ili o plivanju glumice Dženi Agater u nagom izdanju u filmu Walkabout iz 1971. godine, kada je imala samo 16 godina? Scena je snimljena uz njeno znanje i saglasnost, a ni Fosterova ni Agaterova nisu izrazile žaljenje ili negodovanje zbog ovih uloga.
Ali u kojim godinama glumac treba da se smatra dovoljno zrelim da bi dao taj pristanak? I treba li im dozvoliti da se predomisle kasnije?
Ili šta kažete za Nastasju Kinski? Kada je imala 13 godina, nemački autor Vim Venders dodelio joj je ulogu u filmu Pogrešan potez iz 1975. godine, u kojem se pojavljuje u toplesu u seksualnoj situaciji (kao odrasla osoba, Nastasja Kinski je ponovo radila sa Vendersom u filmu Pariz, Teksas i Tako daleko, a tako blizu).
Sa 14 godina, glumila je potpuno gola u hororu To the Devil a Daughter, sa Kristoferom Lijem u glavnoj ulozi. Sa 17 je igrala u seksi komediji Stay As You Are, u kojoj je igrala gotovo uvek golu tinejdžerku, ljubavnicu Marčela Mastrojanija, koji je tada bio u srednjim 50-im.
Godine 1997, Nastasja Kinski je rekla: „Da sam imala nekoga da me zaštiti ili da sam bila sigurnija u sebe, ne bih prihvatila određene stvari. Stvari vezane za skidanje. A iznutra me je samo kidalo”.
Bruk Šilds se slikala gola za časopis Sugar and Spice u vlasništvu Plejboja kada je imala 10 godina. Godine 1980, sa 14 godina, igrala je u kontroverznoj seksualnoj reklamnoj kampanji za farmerke Kelvin Klajn („Želiš da znaš šta je između mene i mojih Kelvin farmerki? Ništa”).
Između toga se pojavio i njen film Pretty Baby u kojem je glumila 12-godišnju ćerku seksualne radnice u bordelu u Nju Orleansu iz 1971. godine. Režiser je bio Luj Mal, doduše Evropljanin, ali priču je inicirala i napisala Amerikanka Poli Plat.
Plat je bila inspirisana radom EJ Beloka, fotografa koji je portretisao kvart „crvenih fenjera“ u Nju Orleansu, ali i eksploatatorskom filmskom industrijom 70-ih. Lik koji tumači Šildsova ima seksualni odnos sa Belokom (kojeg igra Kit Karadin) i pozira mu gola.
Neki, kao što je američka TV voditeljka Rona Beret, nazvali su film „dečjom pornografijom“. Drugi su ocenili da je Šilds „zrela više od svojih godina“, što je bilo skoro kao opravdanje. Bruk Šilds nikada nije direktno optužila druge da su je iskorišćavali kao maloletnu. Rekla je da je bila „zaštićena u svojoj naivnosti“ tokom kontroverze o Kalvinu Klajnu.
A 2021. rekla je za Gardijan da zbog filma Pretty Baby „nije bila lično pogođena“, dodajući: „Samo ne znam da li biste danas mogli da snimite taj film. Pretpostavljam da biste morali da imate glumicu koja je starija, a koja glumi mlađu“.
Pretty Baby je takođe pokrenuo pitanja cenzure. U Velikoj Britaniji, objavljivanje filma se poklopilo sa donošenjem Zakona o zaštiti dece iz 1978. godine, koji je kriminalizovao proizvodnju i distribuciju „nepristojnih“ slika dece mlađe od 16 godina. Britanski odbor filmskih cenzora isekao je dve scene u kojima je Šilds bila potpuno gola. (Mal se u početku opirao).
Nakon Pretty Baby, 14-godišnja Bruk glumila je u Plavoj laguni, kao tinejdžerka zatočena. na pustom ostrvu sa Kristoferom Atkinsom, koji je tada imao 18 godina. Film je bio pun golotinje i seksa, iako je produkcija koristila tridesetdvogodišnju dvojnicu umesto Šildsove.
Žalba Hasijeve i Vajtinga u vezi sa filmom Romeo i Julija tiče se znatno blazih momenata. U spornoj sceni, Vajtingova zadnjica je vidljiva i, na delić sekunde, otkrivene su grudi Hasijeve.
Sin režisera Zefirelija, Pipo, istakao je da su glumci su često govorili pozitivno o svojim iskustvima u snimanju filma. Pa ipak 2018, Hasijeva je rekla: „Svi misle: ’Bili su tako mladi da verovatno nisu shvatali šta rade.‘ Ali mi smo bili veoma svesni”.
Danas postoji tendencija da se bude otvoreniji i iskreniji po pitanju tinejdžerske seksualnosti, kao što se vidi u HBO-ovoj Euforiji i Netfliksovom Seksualnom obrazovanju. Ali uglavnom kao rezultat kampanje #MeToo i skandala Harvi Vajnstajn, zaštita mladih glumaca je danas snažnija. Tinejdžeri koji glume skoro uvek imaju više od 18 godina i često imaju klauzule o zabrani golotinje u svojim ugovorima. Pomoglo je i uvođenje koordinatora za intimnost na setu.
Jedna od njih, vodeća koordinatorka za intimnost za seriju Seksualno obrazovanje Ita O’Brajen kaže da bi sporna scena Romea i Julije danas bila verovatno urađena sasvim drugačije.
„To bi bilo definisano i planirano“, kaže O’Brajen. „Dakle, kada dođe do toga, neće biti iznenađenja jer ste to uvežbali.“ Komunikacija i saglasnost su neophodni, sa roditeljima i starateljima, kao i sa glumcima i filmskim stvaraocima, a stvarna golotinja se sada smatra retko potrebnom.
„Na primer, ako nekome nije prikladno da bude go, neka nosi triko i hulahopke, stavite ga iza paravana i neka sve bude urađeno u silueti.“
Mnogi mladi glumci u Euforiji su izrazili zabrinutost zbog nivoa golotinje u seriji. Sidni Svini je, na primer, rekla da je tražila manje golotinje u određenim scenama. U eri interneta, glumci su previše svesni da će svaka golišavost na ekranu verovatno završiti na mreži zauvek.
Glumica Leja Luis, iz provokativne tinejdžerske serije Skins, kaže da su scene seksa ipak bile previše za nju. „Moj prvi dan je bila scena seksa“, priseća se ona snimanja serije.
Kada su u pitanju Romeo i Julija, mnogi reditelji su uspeli da adaptiraju ovo delo bez prelaska granica – i to ne samo Baz Lurman, čija je verzija sa Leonardom Dikapriom i Kler Dejns iz 1996. godine gotovo zamenila Zefirelijevu kao najsvežija verzija.
Nekako se čini da je ovo pitanje pokrenuto upravo Šekspirovom pričom, jednim od najtrajnijih prikaza ljubavi i seksualnosti mladih u čitavoj kulturi. Zagonetka sa kojom se suočavaju savremeni filmski stvaraoci je verovatno ista ona sa kojom se susreo i legendarni pisac: kako rešiti ta pitanja u okviru društvenih kodova njihovog doba.
Ispravno je reći da je Šekspir probio barijere. Pet stotina godina kasnije, čini se da drugi pokušaji „ružno stare”…
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.