Na dve daske i sa puno strasti priča o očajnim ljudima, deci, porodici, rodnom nasleđu, predrasudama: Premijera predstave “Kramer protiv Kramera” u BDP 1Foto promoDragana Udovičić/BDP

Kao poslednju premijernu predstavu u inače uspešnoj sezoni Beogradskog dramskog pozorišta, gledaćemo porodičnu dramu “Kramer protiv Kramera”, u režiji Slobodana Skerlića, u subotu, u 20h, na Maloj sceni “Predrag Pepi Laković”, a reprizna izvođenja zakazana su 16. juna, dok će se naredna igranja odvijati na letnjoj sceni BDP Millennium areni (1, 22. i 23. jula, kao i 28, 29. i 30, najavljeno je na današnjoj konferenciji za novinare u ovoj kući.

Predstava je u potpunosti nastala, kako je istaknuto, po dramskom tekstu koji je napisan prema istoimenom kultnom romanu Ejverija Kormana, a oslanja se i na antologijski film iz 1979. „Kramer portiv Kramera“ reditelja i scenariste Roberta Bentona.

Podsećanja radi, film je snimljen dve godine posle objavljivanja romana, osvojio je pet Oskara – za najbolju režiju, najbolji film, najbolju mušku ulogu (Dastin Hofman), najbolju sporednu žensku ulogu (Meril Strip), i najbolje adaptirani scenario, a na bioskopskim blagajnama širom sveta zaradio je više od 173 miliona dolara.

Na dve daske i sa puno strasti priča o očajnim ljudima, deci, porodici, rodnom nasleđu, predrasudama: Premijera predstave “Kramer protiv Kramera” u BDP 2
Foto Radmila Radosavljević

Prema rečima Bobana Skerlića, i u njegovoj predstavi radnja priče događa se u vreme kad je Korman objavio svoj roman, prati razvod bračnog para, uticaj koji to ima na njihovog malog sina, istražuje psihologiju i posledice razvoda i dotiče se preovlađujućih, ali i novih društvenih pitanja.

– Mi u našoj predstavi fokusiramo pitanja kao što su rodne uloge, da li žena koja je u braku ima prava da gradi karijeru, da li očevi imaju prava na samohrano roditeljstvo, kakav je odnos između posla i privatnog života i gde je tu ravnoterža…Nama je bio cilj da pretražimo taj komad koji je vrlo aktuelan i danas, i da na pravi način komunicira s publikomm. Primenili smo redukciju pozorišnih sredstava, predstava počiva na glumcima i glumačkoj igri. Radili smo našu priču. Nismo se upuštali ni u kakve relacije sa filmom.

Nismo to doživljavali kao opterećenje. Radili smo svoj posao. Napravili smo nešto pozorišno uzbudljivo i ideološki vredno, a kad kažem ideološki mislim na rodno nasleđe koje prenosimo i stereotipe u odnosima koje možda ne možemo da promenimo, ali možemo da promenimo kako ćemo se mi odnositi prema svojoj deci i porodici – rekao je Skerlić, dodajući da veruje da su napravili nešto što je pozorišno uzbudlivo.

U ulozi glavnog junaka Teda Kramera kojom se Dastin Hofman konačno ustoličio među holivudske zvezde, gledaćemo Andriju Kuzmanovića, uloga Džoane koja je Meril Strip donela prvog Oskara u karijeri pripala je Nadi Macanković, a u glumačkoj ekipi je i Marija Pikić.
Prema rečima Skerlića, kako je zapisao o predstavi, nema pozitivnih i negativnih likova, nema borbe dobra i zla.

– Imamo stvarne ljude u očajničkom naporu da izbalansiraju karijeru i životne ambicije, s jedne, i obaveze prema bliskim ljudima, s druge strane. Predstava je redukovana na temelju – dve daske i puno strasti. Troje glumaca jako blizu publici, ne igraju samo uloge, nego stvaraju čitav svet u kojem se predstava dešava uz apsolutni minimum pomoćnih sredstava. U radioničkom procesu ćemo istražiti koliko su problemi kojima se pre četrdeset pet godina bavio Ejvori Korman u međuvremenu ostali aktuelni. A jesu – naveo je Skerlić.

Kako je istakao Andrija Kuzmanović, cela glumačka igra, njegova njegovih koleginica, zasniva se na putovanju kroz sve likove ove drame.

– Skerlić je pripremio svoju ideju, ponovo smo gledali film „Kramer protiv Kramera“, i divno smo sarađivali, iskreno, emotivno. Dosta vremena smo posvetili i našim privatnim iskustvima, kao i onome što se danas dešava u porodicama. Uspeli smo da napravimo jednu nežnu nit, i da tako povežemo sve ono o čemu ova predstava govori. Našli smo miris predstave. Veoma smo nežni, bez obrira što se u porodici dešavaju stvari koji ne budu uvek nežne. Nadam se da će publika to prepoznati i da će posle predstave umeti da postavi prava pitanja – rekao je Kuzmanović.

Nada Macanković takođe ističe da se nisu mnogo oslanjali na Bentonov film, jer nisu hteli imitaciju i poređenje, a dramski tekst se umnogome razilkuje od filmskog scenarija, pogotovo kada je reč o njenom liku.

– Dali smo više prostora vremenu pre nego što Džoana odluči da napusti sedmogodišnjeg sina i muža jer smatra da nije sposobna da bude majka. Tražila sam mogućnost da na neki način opravdam njen odlazak. i u tom smislu mi je njen lik inspirativniji i uzbudljiviji – izjavila je Macanković, dodajući i divnu atmosferu tokom rada na predstavi.

Na dve daske i sa puno strasti priča o očajnim ljudima, deci, porodici, rodnom nasleđu, predrasudama: Premijera predstave “Kramer protiv Kramera” u BDP 3
Foto proo Dragana Udovičić/BDP

Mariju Pikić, kako je najavila, videćemo u nekoliko likova, a njena uloga odslikava svet glavnih aktera i podupire razvoj njihove priče.

– Rad na predstavi bio je intiman proces i veliko uživanje, svi smo bili na istoj frekvenciji, „ukačili“ smo se idejno, i verujem da će se to naše zajedništvo osetiti.

Najveće “iznenađenje“ predstave verovatno je to što se jedan od glavnih junaka koji je pokretač gotovo svih radnji u ovom komadu, dečak Bili, ne pojavljuje na sceni. Na pitanje novinara zbog čega se odlučio na takav koncept, Skerlić je izjavio:
– Dođite da vidite predstavu i znaćete kako smo to rešili.

U autorskoj ekipi „Kramera protiv Kramera“ su i dramaturškinja Jelena Mijović, svenografkinja Mia David i kostimografkinja Jelena Milić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari