Grafike umetnika iz celog sveta izložene su u Gradskoj galeriji Užicu, u okviru 16. Međunarodnog grafičkog bijenala „Suva igla“, a najboljim autorima su dodeljene nagrade.
Za tu manifestaciju, koja promoviše staru i veoma zahtevnu grafičku tehniku suve igle, konkurisao je 151 autor iz 27 zemalja sa 232 rada, a međunarodni žiri je odabrao za izlaganje 85 grafika 84 umetnika.
Žiri je odlučio da Gran pri Bijenala dodeli Nenadu Zeljiću za rad „Stepenice“.
„Zlatna igla“ je pripala Nikoli Radosavljeviću za rad „Alone Together“, „Srebrna igla“ Anješki Doboš (Agnieszka Dobosz) iz Poljske za radove FOG 1 i FOG 2, a „Bronzanom iglom“ je nagrađen Vladimiro Elvieri iz Italije za radove „Julian Assange: The Truth Denied“ i „Francis Bacon III“.
Nagrada Pedagoškog fakulteta u Užicu, koja podrazumeva priređivanje izložbe u toj ustanovi, dodeljena je Katarini Rakić za rad „Tišina“.
Posebne pohvale su pripale Ireni Stopić iz Bosne i Hercegovine i Đorđiju Dinevu iz Severne Makedonije.
O nagradama je odlučivao žiri u sastavu: Vladimir Veljašević (Srbija) Slavica Janešlieva (Severna Makedonija), Saša Janjić (Srbija), Ana Vivoda (Hrvatska) i Goran Knežević (Srbija).
Zbog ranije preuzetih obaveza, laureat Bijenala Nenad Zeljić, profesor na Akademiji umjetnosti u Banjaluci, nije prisutvovao uručenju nagrade.
Dobitnik „Zlatne igle“, Nikola Radosavljević, afirmisani grafički i vizuelni umetnik, koji potiče iz Užica, a živi i radi u Beogradu, nagrađen je za grafičku kompoziciju velikog formata, koja se zasniva na multiplikaciji istog motiva.
„Inspirisan sam dešavanjima kroz koja smo prošli, kao kolektiv, tokom pandemije virusa korona. Rad ukazuje na potrebu kolektivne reakcije da bismo opstali kao individue za vreme velikih kriza“, objašnjava Radosavljević, koji je za svoj rad nagrađivan prestižnim nagradama.
Saša Janjić, istoričar umetnosti i član Međunarodne selekcione komisije i Žirija Bijenala, ocenio je da su za ovogodišnju izložbu pristigli veoma dobri radovi, različitih poetika, pristupa i narativa, koji istražuju bogatstvo vizulnog sveta koji nas okružuje.
„Paradoks je da živimo u dobu u kome postoji velika proliferacija vizuelnog sadržaja, a štampa, koja je proizašla iz grafike, sve manje je prisutna u javnosti“, naveo je Janjić.
On je stakao da je užički Bijenale veoma značajan, jer prikazuje moderna stremljenja u grafičkoj umetnosti i promoviše tradicionalnu i zahtevnu grafičku tehniku suve igle.
Podsetivši na to da je Bijenale inicirao Mladen Jevđović, akademski grafičar iz Užica i nekadašnji direktor Gradske galerije, uz podršku profesora i renomiranog grafičkog umetnika Bogdana Kršića (1932 – 2009), sadašnji direktor te ustanove Zoran Cvetić ističe da je, nakon prve izložbe 1993. godine, formirana impozantna zbirka „Suva igla“, koja broji više od 700 grafičkih radova umetnika iz celo sveta.
Izložba, koju je otvorio gradski većnik za kulturu Ratko Trmčić, može se pogledati do 24. avgusta.
Svetski ugled
Na trijenalu grafike u u Krakovu, svetskom centru grafike, podsetio je Cvetić, užički Bijenale je uvršćen među 20 najznačajnijih grafičkih manifestacija u svetu.
Bijenale opstaje
Navodeći da je važno to to što Gradska galerija i Grad Užice, ali i Ministarstvo kulture podržavaju Bijenale, Radosavljević je istakao da ta manifestacija „uspeva da traje, uprkos svim dešavanjima u našoj kuturi“.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.