Ne prestaju optužbe i napadi na UDUS i njegove članove: Samo kad su umetnici uz vlast nije politička zloupotreba i ne ugrožava se integritet pozorišta 1Foto promo Nebojša Babić/NP

Sekretarka za kulturu Grada Beograda Nataša Mihailović – Vacić izjavila je da kulturne ustanove nisu i ne bi smele biti platforme za političku agitaciju, a ovaj stav gradskih vlasti usledio je zbog saopštenja Udruženja dramskih umetnika Srbije (UDUS) koje se ovih dana čita na beogradskim scenama.

Iako, kako je istakao UDUS, njegovo saopštenje ne zastupa nijednu političku opciju i unapred odbacuje svaku potencijalnu političku zloupotrebu od strane bilo koga, jer je reč o apelu da ne dopustimo da takav stepen neodgovornosti i nemorala ugrozi još neke živote kako se to dogodilo na Železničkoj stanici u Novom Sadu, vlast je tu ipak videla političku agitaciju.

„Pozorište, kao jedno od ključnih utočišta kulture i umetničkog stvaralaštva, uvek je imalo misiju da oplemenjuje, osvetljava složene društvene fenomene i pruža prostor za introspekciju, dijalog i razmenu ideja. Međutim, pozorište nikada ne bi trebalo da postane poligon za političke poruke, bez obzira na njihovu prirodu, jer se time ugrožava integritet ustanove, njen osnovni cilj i uloga u društvu“ – istakla je Vacić.

Podsećanja radi, saopštenje UDUS kojim se pridružuje protestu dela kulturne javnosti povodom nedavnih tragičnih događaja u Novom Sadu, i hapšenju kolega, reditelja Nikole Končarevića i studenta novosadske Akademije umetnosti Relje Stanojevića, prvi put je pročitano 17. novembra na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, posle izvođenja predstave „Majstor i Margarita“ reditelja Andraša Urbana.

„Zajedno sa njima izražavamo oštar protest zbog činjenice da su ovi ljudi uhapšeni samo zato što su tražili odgovornost nadležnih za pogibiju nevinih ljudi na novosadskoj železničkoj stanici. A tražili su samo ono što minimum moralne i ljudske odgovornosti nalaže – da svi oni koji su za pogibiju tih ljudi odgovorni budu privedeni pred lice pravde.

Umesto toga dobili su zauzvrat poniženja, uvrede i hapšenja, kao i najmaliciozniju političku zloupotrebu njihove osnovne građanske dužnosti i prava – da stanu u zaštitu svetinje života svojih sugrađana“, rečeno je u saopštenju, uz podsećanje da, nažalost, ovakva oglušenja o odgovornost za bezbednost građana od strane nadležnih nisu nešto što se događa prvi put.

Od svog esnafa i kolega odmah se javno ogradio Svetislav Goncić, „prvi čovek“ NP, koji je i jedini upravnik pozorišta koji je reagovao na apel UDUS, iako se on čita na svim beogradskim scenama, nazivajući ga sramotnim. I „zloupotrebom resursa i kapaciteta nacionalnog teatra za jednostrano izražavanje političkih stavova“.

„Čitanje saopštenja za javnost na sceni Narodnog pozorišta sprovedeno je bez dozvole Uprave, te predstavlja očigledno kršenje pravnog okvira radnog procesa. Sramota je da se to radi u nacionalnoj kući, jer se na taj način ova kulturna institucija instrumentalizuje, uvodi u politizaciju i postaje platforma za promociju partikularnih političkih stavova što nije ni cilj ni zadatak ove pozorišne kuće“, izjavio je Goncić.

Potvrdu njegovog stava hitno je „overio“ Lepomir Ivković – posle izvođenja „Velike drame“ Siniše Kovačevića u NP, dok su glumci čitali saopštenje UDUS, iako i on igra u ovoj predstavi, demonstrativno je napustio scenu.

„Smatram da je Udruženje dramskih umetnika takvim činom ušlo u politiku i da mu takav politički angažman nije potreban“, izjavio je za Danas glumac koji je član Srpske napredne stranke i poslanik Skupštine Srbije, i koji je poslednjih tridesetak godina ostao nezaboravan i kao amblem režima Slobodana Miloševića.

Iz svih tragičnih događaja koji su krenuli od 1. novembra, pogibije petnaestoro ljudi na novosadskoj železničkoj stanici zbog nemarnosti i korupcije vlasti, protesta i hapšenja građana koji su izašli na ulice da izraze saosećanje sa stradalima i zatraže odgovornost za ovaj zločin, proizilazi i pitanje šta se kod nas smatra političkom agitacijom umetnika, i zloupotrebom kulturnih ustanova i umetničkih udruženja.

Podsećanja radi, ne tako davno, 6. januara ove godine, umetnički direktor Opere NP, bariton Nikola Mijailović, dao je ostavku na ovu funkciju zbog toga što je video, kako je izjavio, da je u „nacionalnom teatru poželjno da umetnici i zaposleni potpisuju podršku predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i njegovoj vlasti“.

Mijailović je tada rekao da je ostavku ponudio još početkom novembra 2023, kada je pred decembarske izbore započelo pravljenje ovog „spiska“.

„Mada mi niko nije rekao da treba da se povučem sa čela Opere ako ne stavim svoj potpis podrške, ipak je sve izgledalo kao da treba da kažem: ‘ajde, potpisaću. Ne tera me niko da potpišem, ali vidim da je to poželjno. Po meni, prosto, to tako ne ide, procenio sam da meni u ovoj kući više nije mesto i podneo sam ostavku. Ali, ta situacija sa „spiskom“ nije ništa novo u NP, ona se stalno ponavljala i ponavljala“, objasnio je naš slavni bariton.

Komentar Svetislava Goncića o „spisku“ podrške AV koji kruži nacionalnim teatrom pred izbore javnost nikada nije dobila, pa je očigledno da vlast ne smatra političkom zloupotrebom pozorišta i kulturnih ustanova kada se od umetnika zahteva „lojalnost“, odnosno, poslušnost, ili kada se neki umetnici ucenjuju egzistencijom i kažnjavaju zbog slobodnog izražavanja svog stava.

Podsećanje na „slučaj“ Nikole Mijailovića nije, naravno, nikakav „eksces“ u NP, samo je najsvežiji. Biografija nacionalnog teatra u doba Miloševićevog režima, kao i ovog današnjeg, puna je eliminisanja „nepodobnih“ (Božidar Đurović, osim što je smenjen sa mesta upravnika, i što je vlast 2014. nezakonito poništila i konkurs na kojem ga je UO odbor NP opet izabrao za ovu funkciju, od tada više nije dobio ni jednu režiju, iako je tu stalno zaposleni reditelj), i nezakonitog avanzovanja i nagrađivanja „podobnih“, tipa dirigent Dejan Savić.

Ali, to umetnici koji su uz ovu vlast očigledno ne smatraju sramnim. Nije, međutim,  NP „kuriozitet“ u ovoj priči – „spiskovi“ umetnika sa podrškom AV pred decembarske, i sve prethodne izbore SNS, kružili su i u mnogim drugim kulturnim ustanovama, ali nisu okarakterisani kao politička zloupotreba već kao izraz „patriotizma“. Da ne govorimo o tome da na čelna mesta i funkcije u mnogim kulturnim ustanovama, kao i u svim ostalim u ovoj zemlji, mogu da dođu samo provereni „simpatizeri“ vlasti.

Ili makar oni koji ćute, gledaju „svoja posla“, ne komentarišu javno i ne kritikuju čak ni one poteze vlasti koji ugrožavaju naše živote, kulturu, obrazovanje, slobodu mišljenja, istoriju…, poništavajući sve zakone i osnovne moralne, građanske i ljudske vrednosti.

Novi apel Uduženja:  Da prestane zastrašivanje i diskreditovanje umetnika

Povodom izjave Sekretarka za kulturu Grada Beograda Nataše Mihailović – Vacić, UDUS je reagovao juče svojim saopštenjem, u kojem se, između ostalog, ističe:

„Apelujemo na predstavnike vlasti i javne ličnosti da se suzdrže od svih izjava u kojima se urušava ugled i integritet Udruženja, naših obrazovnih i kulturnih ustanova, a njihovi poslenici zastrašuju i diskredituju“, kaže se u apelu.

„Svako pogrešno tumačenje saopštenja Udruženja koje odstupa od njihove suštine kao i zloupotrebu u svrhu političkog razračunavanja smatramo zlonamernim činom koji doprinosi atmosferi netrepeljivosti i podstiče na fizičke napade, što se dogodilo 22. novembra u neposrednoj blizini zgrade Fakulteta dramskih umetnosti prilikom odavanja pošte poginulima u Novom Sadu, kada je student Nikola Terzić završio sa povredama u Urgentnom centru. UDUS će uvek reagovati u javnosti na ugrožavanje prava naših članova na bezbednost, slobodu mišljenja, govora i okupljanja budući da je reč o osnovnim ljudskim pravima koja su svima zagarantovana Ustavom“, ističe se u jučerašnjem saopštenju.

Apel Evropske filmske akademije srpskoj vlasti

Student Akademije umetnosti u Novom Sadu Relja Stanojević, posle dve nedelje provedene u pritvoru zbog učešća u protestima protiv zločina nad petnaestoro ljudi koji su poginuli na novosadskoj železničkoj stanici, u petak, 22. novembra pušten je na slobodu, a njegovo hitno oslobađanje od srpskih vlasti tražila je i Evropska filmska akademija.

EFA je izdala hitno saopštenje podržavajući zajedničke napore i peticiju koju su potpisali Asocijacija filmskih radnika Srbije (AFRS), Udruženje scenarista i Udruženje filmskih producenata, u kojem kaže da je obaveštena o psihičkom i fizičkom maltretiranju ovog darovitog studenta režije na novosadskoj AU, i zatražila od svih zakonodavnih i kulturnih institucija u Srbiji da se pusti iz pritvora, pozvajući na ovaj apel i međunarodnu filmsku javnost.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari