Napuštanje bezbednog režima u Gete Institutu 1Rad "Glupa sam" Milice Bilanović

Prekosutra uveče od 20 sati biće izložba Napuštanje bezbednog režima u Umetničkom kafeu Gete instituta.

U okviru izložbe biće predstavljen nesvakidašnji katalog ove postavke koju su koncepcijski zajedno osmislili Stevan Vuković, teoretičar umetnosti, i Zoran Todorović, umetnik i vanredni univerzitetski profesor Fakulteta likovnih umetnosti (FLU) na predmetu Transmedijska istraživanja. Izložba obuhvata izabrane studentske radove nastale tokom školske 2017-2018. sa odseka za Nove medije FLU. Odabrano je ukupno 20 radova 12 autorki i dva autora. NJihove zajedničke crte su problemski pristup, istraživački postupak koji je do njih doveo, i to da su putem njih iskazani jasno profilisani stavovi spram današnjeg postmedijskog stanja, nastalog nakon digitalne revolucije. Ovi radovi, kako navodi Stevan Vuković, nisu puki medijski eksperimenti, niti ilustracije teorijskih teza već, uglavnom, vrlo jednostavni, duhoviti, komunikativni i shvatljivi na osnovu običnog svakodnevnog iskustva koje ne podrazumeva poznavanje tokova savremene umetnosti.

– Reč je o ostvarenjima koja na praktičan način otvaraju mnoga pitanja o društvenom statusu i ulogama koje danas umetnici preuzimaju. Radovi su praćeni tekstualnim eksplikacijama kojima su autori opisali način nastanka svakog pojedinačnog rada, njegovu tematsku osnovu, odnos prema mediju u kome je izveden, kao i kontekste na koje referiše i značenja koje ima za cilj da proizvede. U katalogu je svaki od tih tekstova postavljen u odnos spram eksplikacije istog rada koju je pisao neko drugi od koleginica i kolega iz ove grupe izlagača. Na taj način je svaki rad predstavljen kroz iniciranje dijaloga različitih interpretacija – kaže Stevan Vuković. Objašnjavajući naslov i koncept izložbe on podseća da je još pre tri decenije Fridrih Kitler, danas najcitiraniji nemački teoretičar medija, upozoravao na učinke novog „bezbednog režima“ Majkrosoftovih kompjutera, te da je tada malo ko bio svestan posledica tog preloma – razdvajanja korisničke upotrebe tehnologije (za čiju zaštitu je taj režim i načinjen) od one koja je imala za cilj da je testira i unapređuje.

– Danas, kada već skoro svako novije vozilo vodi sistem kojim upravlja računar, veoma osetljiv na sve informacije koje stalno dobija putem senzora, nije preterano redak slučaj da se, kada one odstupaju od onih koje su u skladu sa standardima regularnog funkcionisanja vozila, on automatski prebaci u „safe mode“, kako se obično, neprevedenom složenicom, naziva „bezbedni režim“. Usled rada tog režima motor gubi snagu i pod velikim je opterećenjem, i nužno je otići u servis – navodi Vuković dodajući „da logika medijske umetnosti, za koju su Kitlerove teorije postale jedan od važnih osnova, upravo to opovrgava“.

– Da bi nastala dela koja imaju umetničke vrednosti nužno je napustiti korisnički status u primeni tehnologije, i svaku vrstu sigurnosti „bezbednih režima“, makar to, metaforički rečeno, bili i režimi standardizovanog obrazovanja – zaključuje Stevan Vuković.

Izložba Napuštanje bezbednog režima se organizuje u saradnji sa Fakultetom likovnih umetnosti u Beogradu, a na njoj izlažu: Anastasija Pavić, Anđelija Ranđelov, Aleksandrina Bošnjak, Irena Đukanović, Isidora Pejović, Jovana Radić, Kristina Janjić, Kristina Nikolić, Milica Bilanović, Pavle Banović, Petar Kovačević, Tamara Spalajković, Tijana Petrović i Vanja Žunić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari