Vest da se umetničko delo jugoslovenskog i hrvatskog vajara Ivana Metrovića “Miloš Obilić” ne nalazi u Narodnom muzeju u Beogradu već u zgradi Bezbednosno informativne agencije, koju je najpre saopštila je Stranka slobode i pravde, potvrdilo je i Ministarstvo kulture i informisanja.
U ovom resoru Vlade Srbije tvrde da je Meštovićev rad “preseljen” u BIA “u skladu sa Zakonom o kulturnim dobrima i odredbama Aneksa Ugovora o ustupanju na privremeno korišćenje kulturnih dobara iz zbirke Narodnog muzeja u Beogradu zaključenog između Muzeja i BIA 15. avgusta 2017. godine”.
“Izlaganje skulpture Miloša Obilića nije bilo planirano u okviru nove stalne postavke Narodnog muzeja. Ona je nakon sagledavanja uslova izlaganja privremeno ustupljena Bezbedonosno-informatinoj agenciji. Polazeći od premise da su dobra koja se čuvaju u muzejima vlasništvo svih građana i Republike Srbije neobično je da je informacija o privremenom ustupanju jednog kulturnog dobra i njegovom izlaganju u zgradi BIA”, komenatrišu za Danasu u Narodnom muzeju u Beogradu.
Kao je objašnjeno našem listu u pisanom odgovoru iz Narodnog muzeja, “stalne postavke i tematske izložbe jesu najneposredniji način upoznavanja javnosti sa kulturnim dobrima, ali dostupnost kulturnih dobara ne podrazumeva samo ovaj segment muzejske delatnosti”. Umesto direktnog uživo kontata da umetnošću, kako ističu u Narodnom muzeju, “dostupnost se postiže pristupačnošću podacima – dokumentaciji i foto-dokumentaciji o muzejskim predmetima, kao i publikacijama, edukativnim programima, različitim digitalnim sadržajima.., o čemu se staraju muzejski stručnjaci”.
“Polazeći od slojevitih i raznorodnoh vidova muzejske delatnosti, a imajuću u vidu da je u ovom slučaju reč o ugovorom definisanoj privremenoj pozajmici između dve državne institucije ni u kom slučaju se ne može govoriti o ograničavanju niti uskraćivanju dostupnosti kulturnog dobra javnosti”, smatraju u Narodnom muzeju.
U saopštenju Ministarstvaa kulture objašnjava se da je “skulptura Miloš Obilić, autora Ivana Meštrovića iz 1908, zavedena pod inventarnim brojem 229, dimenzija 257,5 x 61 x 121 cm, težine 500 kilograma, ustupljena je za izlaganje u službenim prostorijama”. U ovom vladinom resoru negiraju da nisu uspoštovani važeći zakoni i propisi o uslovima čuvanja i brige o umetnilkom delu, navodeći i da je pozivanje pojednih medija na deo Zakona o kulturnim dobrima koji ograničava period ustupanja na „šest meseci” neadekvatan za predmetnu pozajmicu, jer se radi o međunarodnoj kulturnoj saradnji odnosno drugoj značajnoj povremenoj izložbi.
“Netačne su i tvrdnje da skulptura ‘zasigurno nije u adekvatnim uslovima za njeno čuvanje, iz razloga što uslovi za čuvanje ove skulpture odgovaraju propisanim uslovima za izlaganje bronzane skulpture u galerijskim prostorima”, tvrde u Ministarstvu kulture.
Direktor BIA Bratislav Gašić odbio je je juče da za naš list komentariše slučaj selidbe “Miloša Obilića”. Gašić tvrdi da je to posao nadležnih služi u BIA, iz koje Danas nije dobio odgovore na pitanju o preseljenoj bisti.
Iz Odbora za kulturu SSP-a juče je saopšteno da je statua „Miloš Obilić“ vajara Ivana Meštrovića, koja je od Drugog svetskog rata zauzimala centralno mesto u atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu, izmeštena bez znanja javnosti u hol zgrade BIA. U SSP-u, navode da je statua bila “izmeštena tokom rekonstrukcije koja je trajala Muzeja skoro 15 godina, a da bi trenutna lokacija „Miloša Obilića“ ostala nepoznata da se u javnosti nije pojavio snimak predsednika Srbije Aleksandra Vučić prilikom posete BIA, na kojem se vidi Meštrovićevo delo”.
Narodni muzej je posle renoviranja muzejske zgrade i obnove stalne postavke, koji su trajali deceniju i po, svečano otvoren na Vidovdan 2018, a krajem 2019. u njemu je priređena izložba skultura Ivana Meštovića (1883-1962), čijih se 80 dela čuva u nacionalnoj muzejskoj kući na Trgu republike. Originala bronzana stauta Miloša Obilića nije bila izložena u ovoj postavci pre dve godine, već samo kopija.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.