Narodno pozorište Užice obeležava dva značajna jubileja u doba korone 1Foto: N. Kovačević

U godini korone, Narodno pozorište Užice trebalo bi da obeleži dva značajna jubileja – 75 godina od osnivanja i 25 godina Jugoslovenskog pozorišnog festivala #Bez prevoda#, ali i da se, nakon višemesečnog virtuelnog repertoara, ponovno vrati publici, u neposrednim kontaktima.

Nemanja Ranković, umetnički direktor užičkog teatra, kaže za Danas da jubileji neće biti obeleženi onako kako je bilo planirano, ali svakako će se osmisliti rešenja da se te značajne godišnjice obeleže na prigodan način.

Tokom vanrednog stanja, užičko pozorište je, među prvima u Srbiji, ponudilo publici veći deo svojih snimljenih predstava, posredstvom Jutjuba, a uskoro, uz sve rizike i izazove, sledi ponovni susret ansambla i gledališta. Neizvesnost tog susretanja dodatno opterećuje manjak novca za pozorišne programe iz gradskog budžeta. Odlukom lokalne vlasti, zbog prečih „koronskih“ problema, skresan je programski budžet pozorišta i do kraja godine neće biti novca za honorarne saradnike, pre svega za mlade glumce. To znači da će publika biti zakinuta za veći deo postojećeg repertoara, ali i za nove teatarske izazove.

Iznos od 4.717.000 dinara, koji je bio planiran u ovoj godini za programske sadržaje, rebalansom gradskog budžeta je smanjen na 3.822.000, a u narednoj godini je odvojena mizerna suma od tri miliona dinara, što nije dovoljno ni za jednu predstavu.

Poslednji susret sa glumcima na sceni i užičke publika bio je 10. marta ove godine, tokom uspešne, angažovane i aktuelne premijere komada „Poseta“ u režiji Nemanje Rankovića, koju je, po motivima drame „Poseta stare dame“ Fridriha Direnmata (1921 -1990, jednog od najznačajnijih pisaca Švajcarske u 20. veku, adaptirao Slobodan Obradović, inače i autor stihova. Zbog naleta epidemije i uvođenja vanrednog stanja, prva repriza je otkazana.

Iako se mesecima nisu igrale predstave, to ne znači da je pozorište bilo „mrtvo“. U toku je rekonstrukcija zgrade radi poboljšanja njene energetske efikasnosti. Vrednost projekta je 225.000 evra, od čega je EU, kroz svoj Program podrške razvoju opština EU PRO i u saradnji sa kancelarijom UN za projektne usluge u Srbiji, obezbedila 150.000 evra, dok je ostatak učešće Grada Užica.

Radovi dobrano kasne, a prema optimističnim najavama trebalo bi da se završe krajem septembra ove godine. I pored svega, a nakon relaksiranih protivepidemijskih mera, pre desetak dana, počele su pripreme za ponovni susret sa publikom. Kako je rekonstrukcija u toku, traži se način da se predstave igraju na otvorenom prostoru.

Prvi komad koji bi publika mogla da pogleda krajem septembra je obnovljena komedija „Neobična pošiljka“, italijanskog pisca i glumca Luke Đakomocija, koja je premijerno prikazana pre desetak godina, u režiji Lilijane Ivanović. U obnovljenom komadu igraće Biljana Zdravković, Vahidin Prelić i Nemanja Jovanović.

U planu je nastavak pripreme predstave „Boli kolo“, po tekstu Dimitrija Kokanova i u režiji Jovane Tomić. Zbog smanjenog budžeta i epidemioloških prepreka, odustalo se od projekta po romanu „Revolucionarni put“, Pitera Jejsta, koji je trebalo da postavi na scenu Ana Tomović.

– Zbog smanjenog budžeta za naše programe, ali i potrebe da se sprovode protivepidemijske mere, odlučili smo se za autorske projekte manjih formi i sa manjim brojem izvođača, kaže Ranković i dodaje da to znači da ansambl neće moći da igra veći deo svog repertoara.

– Dobar deo našeg repertoara počiva na mladim saradnicima, ali sredstva su smanjena, pozorište nije imalo sopstvenih prihoda i moraćemo da redukujemo postojeći repertoar, a novi da uskladimo sa nastalom situacijom, što će biti veoma teško, objašnjava Ranković. – Svesni smo situacije i izazova i radimo uz veliki oprez, međusobno poverenje i odgovornost. Želeli bismo da ovo zatišje pred novu epidemijsku buru, kako se to najavljuje, iskoristimo da radimo. Svi smo se uželeli rada, pozorišta i predstava, a verujem da se i publika uželela susreta sa glumcima. Pratimo i primenjujemo sve protivepidemijske mere.

Naš sagovornik dodaj da je teško sprovoditi protivepidemijske mere tokom proba i priprema predstava, i ističe da se u medijima potencira bezbednost publike, a da je malo rasprava o bezbednosti izvođača na sceni.

Odabrane predstave za festival

Za ovogodišnji Jugoslovenski pozorišni festival, koji je planiran u novembru, a koji okuplja najbolje predstave iz regiona, Ranković, koji je njegov umetnički direktor, kaže da „veruje da će se čudo desiti i da će ga biti“. Selektori Zoran Stamatović, direktor NP Užice i Festivala, i Bojan Munjin, pozorišni kritičar, odabrali su takmičarske predstave, ali selekcija se ne saopštava zbog neizvesnosti njegovog održavanja. „Mi smo spremni, ali epidemija je planetarna. Predstave nam stižu iz regiona, pa je problem sa obaveznim testiranjima i karantinima, što ne ide u prilog našim željama da festival priredimo i ove godine“, navodi Ranković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari