Posle velikog uspeha na letnjim festivalima, beogradska premijera plesne predstave „Zidanje Skadra“, prema konceptu i u koreografiji Miloša Isailovića, i izvođenju Bitef dens kompanije, u četvrtak, 19. oktobra u 20 časova otvoriće novu sezonu u Bitef teatru.
Kako je najavljeno na konferenciji za novinare u ovoj kući, predstava je urađena u koprodukciji sa ovogodišnjim budvanskim festivalom „Ćirilicom“, na kojem je „Zidanje Skadra“ sredinom avgusta premijerno izvedeno na otvorenom prostoru, u živopisnom mediteranskom ambijentu između kamenih zidova dve crkve, uz ovacije publike.
– Naravno, i scena Bitef teatra ima svoju posebnu atmosferu u kojoj će ovo poetično delo lepo zaživeti. Drago mi je što se ove sezone kroz plesni jezik podsećamo nekih ličnosti i dela iz naše istorije, i što ih tumačimo kroz modernu vizuru – izjavila je Jelena Kajgo, umetnička direktorka Bitef dens kompanije (BDK).
Prema njenim rečima, „Zidanje Skadra“ je kao potresni mit u jednom dramatičnom i poetičnom plesnom izvođenju, a Miloš Isailović, naš eminentni mladi koreograf impresivne biografije, postavio je delo koje će, kako je istakla, dugo ostati na repertoaru Bitef teatra i imati lepu budućnost na scenama u regionu.
Kajgo je podsetila da je u prethodnoj sezoni ostvaren podvig sa tri plesne produkcije, što je bio slučaj još samo 2011. godine.
– U aprilu je bila premijera „Alpha girls“ mladih koreografa Tamare Pjević i Jakše Filipovca, takođe igrača BDK, a paralelno sa „Zidanjem Skadra“ rađenaje i predstava „Skenderbeg“ Isidore Stanišić, u saradnji sa Jadranskim festivalom igre.
Premijera ove predstave, u kojoj je uz igrače na sceni i muzičar Vasil Hadžimanov, kako je navela, bila je u Budvi u junu, a u Bitef teatru će prvi put biti izvedena 10. novembra.
– To je veoma značajno za našu plesnu scenu imajući u vidu kako su teški uslovi u kojima ona opstaje i kako je malo novih produkcija, tako da je ovo značajna podrška koju joj pružaju Bitef tetar i BDK – rekla je Jelena Kajgo.
Prema rečima Isailovića, za njega je narodna epska pesma „Zidanje Skadra na Bojani“ najlepši ljubavni ep, delo ko je kao lektiru čitao u školi , a koje danas, nažalost, palo u zaborav.
– Ova predstava je rađena iznutra, jer sam i sam, što se tiče ljubavi, imao jedno „zidanje-skadra“, i pristupio sam ovoj temi isključivo iz sebe. Ponosan sam. Mislim da je ovo za sada moje najzrelije delo zato što se tiče ljubavi, a meni je ljubav za život, za posao, za prijateljstvo veliki pokretač – istakao je Isailović.
„Zidanje Skadra“, kako je naveo, radio je sa istim timom kao i Orvelovu „Životinjsku farmu“, premijerno izvedenu u leto 2022. na Međunarodnom festivalu mediteranskog teatra Purgatorije u Tivtu, a zatim i u Bitef teatru.
– To je ekipa koja razume moj senzibilitet i moju viziju, a mladi igrači Bitef dens kompanije su fantastični. Proces rada na „Zidanju Skadra“ tekao je vrlo lepo, i zahvalio bih Bitef teatru na angažmanu.
Nije mala stvar za mene kao autora da dobijem šansu da dve sezone zaredom radim predstavu. To je čast i bitno mi je za lični koroegrafski i umetnički razvoj – izjavio je Isailović.
Najveći sukob u „Zidanju Skadra’, iako se u pesmi nikad direktno ne aktualizuje, jeste između Vile i mlade Gojkovice. To je sukob epskih proporcija, kako je saopšteno, između pozicije koja zahteva sve, i pozicije koja daje sve.
Svemoćnog boga i žrtvovanog sina, beskrajnih nebesa i podatne, plodne zemlje koja se bezuslovno i iznova – žrtvuje. U odnosu na taj sukob, svi ostali akteri su figurice na tabli za igru.
Odjednom sve sitne i diskretne strategije, skrivanja, došaptavanja, ćutanja, postaju izložena, vidljiva i ljudska. I na tome je sazdana civilizacija, zakon, red, ne samo na velikim gestovima podizanja grada.
Težina ovog plesnog dela, kako je navedeno u programu, oslikava se odnosima poverenja, ljubavi, nade i stradanja zbog istih.
Izvođači predstave „Zidanje Skadra“ su Tamara Pjević, Jakša Filipovac, Ivana-Savić Jaćić, Milica Jević-Drndarević, Branko Mitrović, Staša Ivanović, Dejan Bošković i Katarina Anić.
Muziku je komponovala Irena Popović Dragović, dramaturg je Bojan Đorđev, scenografiju potpisuju Andreja Rondović i Jovana Višnjić, a kostime Selena Orb.
Direktor Bitef teatra Miloš Latinović izrazio je zadovoljstvo što je Isailović stari saradnik ovog tetra, koji je imao logičan put od igrača BDK do vrlo osobenog koreografa, ističući da on i dalje ima ideja, vremena i snage da radi sa BDK, iako već ima uspešnu karijeru u inostranstvu.
Podsećanja radi, Isailović je od 2016. asistent koreografa Edvarda Kluga, s kojim postavlja balete u Mariborskom Baletu, Nacionalnom Baletu u Rigi, Bečkom i Ciriškom Baletu, Baletu Novosibirska, kao i u Boljšoj teatru u Moskvi.
Na aktuelnom repertoaru Narodnog pozorišta u Beogradu, u okviru predstave „Triptih“, izvodi se njegov komad „Ptico ne sklapaj svoja krila“.
Prva repriza predstave „Zidanje Skadra“ zakazana je 21. oktobra, a kako je najavio Latinović, u dramskom delu programa Bitef teatar planira dve produkcije.
U martu, predstavu posvećenu velikom i prerano preminulom antiratnom pesniku Dušanu Vasiljevu (1900-1924), a na leto premijeru „Ućutkivanje Sokrata“ na Festivalu u Tivtu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.