Ne mogu polemisati sa nekim ko više ne može da mi odgovori, a veoma me je potresao njegov odlazak 1Foto: Medija centar

Veoma mi je žao što je Tasovac, sa kojim sam imala vrlo kolegijalne odnose i u početku njegovog ministarskog mandata, napisao pismo kojim osporava moj profesionalni kredibilitet. Utisak je da on nije slušao moj intervju na N1 televiziji koji navodi kao povod za svoj tekst

Pod naslovom “Poslednji pozdrav kulturnoj i političkoj čaršiji”, uz odobrenje porodice nedavno preminulog direktora Beogradske filharmonije i nekadašnjeg ministra kulture Ivana Tasovca, Kurir je juče, kako navodi, objavio njegovo obraćanje javnosti koje on nije stigao da uputi. Dva teksta koja je pripremao za objavljivanje, kako ističe ovaj list, “Tasovac je završio u avionu, tokom leta iz Turske, njima je ‘stavio tačku’ na sve ono što je želeo da kaže, i to samo nekoliko sati pre nego što će 29. septembra preminuti od srčanog udara”.

Uz sve poštovanje prema umetniku koji je iznenada napustio ovaj svet, pijanisti, menadžeru koji je u dugom nizu godina s velikim uspehom vodio BF, ali se tokom ministarskog mandata nije baš proslavio, ipak se mora reći da je “zanimljivo” što je svoje obraćanje javnosti koncipirao kao vrstu obračuna, pod naslovom “Korifeji srpske kulture, zašto ćutite”. A pre svega je “zanimljivo” što je kao povod za svoj tekst Tasovac istakao Milenu Dragićević Šešić i intervju koji je dala Televiziji N1.

Jednu od naših najcenjenijih i najuglednijih profesorki Fakulteta dramskih umetnosti (danas profesorku emerita), nekadašnju rektorku Univerziteta umetnosti u Beogradu, ekspertkinju Uneska koja je za svoj rad nagrađena evropskim priznanjima, Tasovac je u svom tekstu opisao prilično neprimerenim rečnikom tabloida.

“Volim da čitam intervjue Milene Dragićević Šešić. Jedna od najistaknutijih ekspertkinja ideologije kukanja nad stanjem u kulturi (a i generalno) uspeva da reciklirajući sopstvene izjave zvuči nekako uvek sveže zabrinuto. Istina, njene ekspertize nemaju nikakvu upotrebnu vrednost, ali su vrlo zgodne kao preporuka za još neki honorar iz evropskih fondova za razradu strategija evaluacije sopstvenih evaluacija od pre dvadeset godina… U poslednjem intervjuu za N1, osnovna teza koju M. D. Š. iznosi je da kod nas nestručni ljudi vode sve oblasti, koje, potpuno razumljivo, zbog toga ubrzano propadaju, a posebno, jelte, kultura“, zapisao je Tasovac.

Ono što je ipak najzanimljivije u celom slučaju ovog “poslednjeg pozdrava čaršiji” jeste činjenica da Milena Dragićević Šešić, koliko je poznato javnosti, u intervjuu za N1 televiziju koji Tasovac navodi nije govorila o resoru kulture. Na pitanje Danasa da li sluti odakle je potekla ova njegova potreba da se prilično neprimereno obračunava sa njom, Šešić kaže:

– Veoma mi je žao što je Tasovac, sa kojim sam imala veoma kolegijalne odnose od vremena kada je imenovan direktorom Filharmonije, pa i u početku njegovog ministarskog mandata, napisao ovakvo pismo kojim osporava moj profesionalni kredibilitet. Naravno, ne mogu polemisati sa nekim ko ne može više da mi odgovori, i moram reći da me je veoma potresao njegov prerani odlazak. Moj utisak je da on nije slušao moj intervju, jer kao što ste i sami rekli, u njemu nisam pominjala resor kulture, već sam poimence navela neke druge ministarske resore kojima upravljaju nestručni ljudi, u kojima se rotiraju mandati – od puteva, bezbednosti, unutrašnjih i spoljnih poslova… Kasnije sam se u intervjuu dotakla i pitanja vezanih za resor obrazovanja, kao jedan od najsloženijih i najzahtevnijih. Mislim da nije sporno da se na ministarska i savetnička mesta u većini ovih resora ljudi politički imenuju, ne samo zahvaljujući partijskoj knjižici, već i spremnosti na poštovanje direktiva. Reč je dakle bila pre svega o državnoj upravi – kaže Šešić.

S druge strane, Tasovac u svom „pismu“ proziva imenom i prezimenom ljude koji su na čelu kulturnih institucija i festivala nazivajući ih licemernim, jer se, kako on tvrdi, niko od njih nije javno odredio prema nečemu, što Šešić, zapravo, nikada nije ni izjavila na N1 televiziji. A zanimljivo je, svakako, da je reč o ljudima (ili bar većini njih), koji u javnosti uglavnom ne slave vođu i ne zahvaljuju vlasti što uopšte izdvaja (naš) novac za kulturu, pa smo od Milene Šešić zatražili i taj komentar.

– Svi pomenuti direktori ustanova kulture kojima se Tasovac obraća, nesporno su veoma stručni u svojim domenima, i moje mišljenje o tome je poznato – poslednji objavljeni tekst analizira u najpozitivnijem smislu rad Galerije Matice srpske i Muzeja Jugoslavije u vreme pandemije, a sa velikim brojem pomenutih ustanova i neposredno sarađujem, posebno sa Bitef festivalom. Dakle, niti u jednoj svojoj izjavi govoreći o državnoj upravi, na njih nisam ni mislila niti sam ih pomenula, pa je u tom smislu logično da se niko od njih na taj intervju nije osvrnuo.
A na pitanje da li je i kako u toj emisiji ocenila stanje u domenu kulture, Šešić navodi da je pomenula isključivo govoreći o gradskim upravama, gradonačelnicima i sekretarima za kulturu.

– Izjavila sam da su stručnjaci koji godinama rade u sekretarijatima za kulturu marginalizovali, a da se u gradovima u unutrašnjosti Srbije vrše smene i imenovanja, poput onih koje su se nedavno desilo u Šapcu, kada su veoma uspešne direktorke, izabrane po konkursu, smenjene preko noći pre kraja mandata. Slične smene dešavale su se širom Srbije od Loznice do Knjaževca i Leskovca, i nisu dobile adekvatnu pažnju javnosti – ističe za Danas Milena Dragićević Šešić.

Trice i ku(la)čine

Pišući o korifejima srpske kulture koji ćute, Tasovac je priložio spisak imena ljudi koji su trenutno na nekim od rukovodećih mesta u kulturnim institucijama ili na festivalima.

“Pretpostavljam da je M. D. Š pre svih mislila na Ivana Medenicu, koga je baš ova krezuba vlast prepoznala kao politički podobnog slugu i zato ga postavila za umetničkog direktora Bitefa. Verovatno je imala u vidu pisca i direktora Narodne biblioteke Vladimira Pištala. Pored toga što je nestručan, on je i neviđeno nadmen, jer ne psuje na svojim javnim nastupima, čime očigledno snižava jedini kriterijum stručnosti i talenta, koje su uspostavili Sergej Trifunović, Marko Vidojković i slične trice i ku(la)čine. Verovatno bi trebalo da se građanska Srbija odrekne Novice Antića, a reciklira Kokana Mladenovića, koga su glumci onomad jedva najurili iz Ateljea 212. Ili uvažena profesorka smatra da je šef-dirigent orkestra RTS Bojan Suđić nestručan da vodi Bemus? Moguće je i da direktor Jugoslovenske kinoteke Jugoslav Pantelić ne zaslužuje poverenje da bude na čelu Festa. Verovatno je i da su se direktorka JDP Tamara Vučković i direktorka Muzeja Jugoslavije Neda Knežević učlanile u SNS, jer inače ne bi bile na čelu tih institucija, a možda su i Tijana Palkovljević Bugarski, koja vodi Galeriju Matice srpske, ili violinista Stefan Milenković baš te dve poslednje kapi, na koje upozorava profesorka, koje će preliti čašu i saterati u najdublji ambis ostatke napaćene i pod diktaturom ugnjetene srpske kulture. Lično nisam primetio nastručnost Juga Radivojević, koji je pokrenuo preporod Beogradskog dramskog pozorišta, ali ja sam provereno nestručan – pogledajte samo kako se već godinama urušava Beogradska filharmonija – pa je verovatno do mene“, napisao je, između ostalog, Ivan Tasovac.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari