Svetislav Bule GoncićSvetislav Bule Goncić, foto Marija Mladjen/ATAImages

Pravo je Svetislava Goncića i njegove supruge Gordane Goncić da istupe iz Udruženja dramskih umetnika Srbije ako se sa nama ne slažu. „Ne pada sneg da pokrije breg, nego da svaka zverka ostavi svoj trag“. Oni očigledno misle drugačije od nas, i normalno je da se neko ponaša u skladu sa svojim uverenjima. Ali, ja ne pamtim da je neko tokom svih ovih turbulentnih godina od devedesetih do danas, a i ranije, zbog politike istupio iz našeg esnafa. Možda i jeste nekad, ali se takvog gesta ne sećam, a to ništa ne znači.

Svetislav Goncić i njegova supruga Gordana mogu da budu prvi. Nije to ništa neprirodno – kaže za Danas književnica, dramska spisateljica i pozorišna rediteljka Vida Ognjenović, nekadašnja upravnica Narodnog pozorišta.

Naime, kako je potvrdio UDUS, od danas, na sopstveni zahtev, Svetislav Goncić, glumac i upravnik Narodnog pozorišta u Beogradu, i njegova supruga Gordana, dramaturškinja koju je Skupština grada Beograda pre dva meseca (16. septembra), imenovala za novog vršioca dužnosti upravnika Atelje 212, više nisu članovi svog esnafa.

Ova odluka je usledila zbog njihovog neslaganja sa čitanjem saopštenja na beogradskim scenama, kojima UDUS izražava solidarnost prema porodicima petnaestoro ljudi koji su zbog neodgovornosti vlasti poginuli na Železničkoj stanici u Novom Sadu, i pridružuje se protestu dela kulturne javnosti zbog hapšenja kolega, reditelja Nikole Končarevića i studenta novosadske Akademije umetnosti Relje Stanojevića, kao i zbog nedavnog incidenta tokom protesta „Zastani Srbijo“ u neposrednoj blizini zgrade Fakulteta dramskih umetnosti, kada je student Nikola Terzić zbog povreda prebačen u Urgentni centar…

Svetislav Goncić je ova saopštenja, čije je čitanje započelo 17. novembra u NP, posle predstave „Majstor i Margarita“, nazvao „sramotnim, i „zloupotrebom resursa i kapaciteta nacionalnog teatra za jednostrano izražavanje političkih stavova“.

„Čitanje saopštenja za javnost na sceni Narodnog pozorišta sprovedeno je bez dozvole Uprave, te predstavlja očigledno kršenje pravnog okvira radnog procesa. Sramota je da se to radi u nacionalnoj kući, jer se na taj način ova kulturna institucija instrumentalizuje, uvodi u politizaciju i postaje platforma za promociju partikularnih političkih stavova što nije ni cilj ni zadatak ove pozorišne kuće“, izjavio je Goncić, koji je u nacionalnom teatru organizovao „spsikove“ podrške AV i SNS pred prošlogodišnje decembarske izbore.

Kako za Danas komentariše Božidar Đurović, stalno zaposleni reditelj u nacionalnom teatru (nekadašnji upravnik ove kuće u vreme demokrata, koga je SNS preuzimanjem vlasti odmah smenio i nezakonito poništio regularni  konkurs i odluku Upravnog odbora NP o njegovom ponovnom imenovanju na ovu funkciju), istupanje bračnog para Goncić iz esnafa da bi u ovim teškim momentima dokazali svoju lojalnost vlasti, u najmanju ruku je skandalozan.

– Gest Udruženja dramskih umetnika je pitanje morala, a ne politike, jer je osnovna ljudska i moralna obaveza svakog čoveka u Srbiji da reaguje na tragediju koja se dogodila. U saopštenjima UDUS se ne pominje ni jedna politička opcija, naprotiv, izričito se naglašava distanciranje od svake politike i političke stranke, samo se traži odgovornost za petnaestoro ljudi koji su izgubili živote i unesrećili stotne svojih bližnjih, i stotine hiljada naših građana.

Svako od nas je tu mogao da strada, svačije dete bi isto tako moglo da pogine ili ostane invalid, kao osamnaestogodišnjak kome je amputirana noga. Ne mogu ni da zamislim da reakciju dramskog i ostalih esnafa i kulturne javnosti na takav zločin, kao i na protest protiv hapšenja i prebijanja umetnika i studenata umetničkih akademija neko naziva sramnom.

Posebno ne mogu da zamislim ćutanje na sve to ako je neko umetnik, bez obzira kojoj političkoj opciji sam pripada,  a apsolutno mi je „nadrealno“ da u ovim tragičnim momentima za celu Srbiju pokazuje lojalnost vlasti – smatra Đurović.

– Ja tako skandalozan čin – istupanje iz esnafa i distanciranje od kolega koji iskazuju svoj moralni, ljudski i umetnički integritet, jer umetnici po samoj definiciji svoje profesije, ako su zaista umetnici, moraju da budu na strani pravde, istine i onoga što svojom umetnošću propagiraju na sceni i svim drugim umetničkim delima, zaista ne pamtim. Možda se nekada i dogodio, ali koliko sam prisutan u ovoj profesiji i član Udruženja, a uskoro ću u penziju, ja se ne sećam.

Ali, kako ističe Božidar Đurović, sve prolazi…

– Proći će i ova vlast koja je Srbiju uvila u crno, proći će i upravnički mandati Goncićevih, jer kao što znamo još od Heraklita, „sve teče i sve se menja“, i ništa nije večito. Pitam se samo kako će jednog dana kad sve prođe ovaj bračni par pogledatu svoje kolege u oči – kaže Đurović.

Apel UDUS da se prestane sa politizacijom i napadima na umetnike

Povodom izjave Sekretarka za kulturu Grada Beograda Nataše Mihailović – Vacić, da kulturne ustanove nisu i ne bi smele biti platforma za političku agitaciju, UDUS je reagovao juče svojim saopštenjem, u kojem se, između ostalog, ističe:

„Apelujemo na predstavnike vlasti i javne ličnosti da se suzdrže od svih izjava u kojima se urušava ugled i integritet Udruženja, naših obrazovnih i kulturnih ustanova, a njihovi poslenici zastrašuju i diskredituju“, kaže se u apelu.

„Svako pogrešno tumačenje saopštenja Udruženja koje odstupa od njihove suštine kao i zloupotrebu u svrhu političkog razračunavanja smatramo zlonamernim činom koji doprinosi atmosferi netrepeljivosti i podstiče na fizičke napade, što se dogodilo 22. novembra u neposrednoj blizini zgrade Fakulteta dramskih umetnosti prilikom odavanja pošte poginulima u Novom Sadu, kada je student Nikola Terzić završio sa povredama u Urgentnom centru. UDUS će uvek reagovati u javnosti na ugrožavanje prava naših članova na bezbednost, slobodu mišljenja, govora i okupljanja, budući da je reč o osnovnim ljudskim pravima koja su svima zagarantovana Ustavom“, ističe se u jučerašnjem saopštenju.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari