Ciljevi istraživanja agencije „Niinamedia“ bili su informisanost i stavovi građana Novog Sada po pitanju kandidature grada za „EPK 2021“.
Uzorak koji je realizovan je ukupno 1.202 ispitanika, a metoda sakupljanja podataka je bila „CATI“. Kompjuterski podržano anketiranje posredstvom telefona. Istraživanje je sprovedeno na teritorija grada Novog Sada – gradske i vangradske mesne zajednice, od 17. do 22. avgusta ove godine.
Prva asocijacija na reč „kultura“ je pozorište (28.5 odsto), nakon čega sledi lepo ponašanje (24.6) i obrazovanje, sa 7.8 odsto. Građani su se opredeljivali i za umetnost, književnost, film, muzej i „SNP“, ali i za novosadske manifestacije „EXIT“, „Festival uličnih svirača“ i „Noć muzeja“.
Sa druge strane, asocijacije na reč „Novi Sad“ su „Petrovaradinska tvrđava“ (17.8), lep, divan grad (16.5), centar kulture (8). Tu su i „Zmaj Jovina“ i „Dunavska ulica“, „SNP“, „EXIT“ (na 8. mestu), „Dunav“, „Štrand“, „Katedrala“…
Kao centar pojma kulture u Novom Sadu se na prvom mestu pominje „Srpsko narodno pozorište“ sa 18.7 odsto odgovora, nakon čega sledi „Matica Srpska“ sa 14.5 odsto i uopšteni pojam pozorišta i predstava sa 14.4 odsto. Slede mentalitet i ponašanje ljudi, „EXIT“ (6. mesto, 5.1 odsto), „Petrovaradinska tvrđava“, muzeji i „Zmajeve dečje igre“.
Da je Novi Sad grad kulture slaže se 73.5 odsto građana, 18.7 odsto nema stav, dok je svega 7.8 odsto građana odgovorilo da se ne slaže sa ovom konstatacijom. Građani su zainteresovani u velikoj meri (89 odsto), da bi posetili kulturni program u njihovom kraju.
Kad je u pitanju informisanost građana u vezi sa tim da je Novi Sad grad kandidat za evropsku prestonicu kulture, 49 odsto se izjašnjava da zna, 28 odsto da je čulo ali da ne zna šta to konkretno znači i 23 odsto da nije čulo. U najvećem broju odgovora, na pitanje šta to znači, dati su odgovori da će biti više kulturnih dešavanja, promocija kulture, nakon čega slede odgovori da je to dobro, pozitivno za naš grad, kao i da to znači razvoj turizma u gradu. Medij preko kog su se informisali je TV (47.3), društvene mreže (19.2) ili preko prijatelja/poznanika (12), potom i preko radija, štampanih medija i interneta.
Kako će Grad za potrebe kandidature morati da izdvoji određena sredstva za promociju grada u ovom procesu, građanima je postavljeno pitanje u kojoj meri to podržavaju a odgovor je da 84.8 odsto njih podržava. Onih koji uopšte ne podržavaju ili ne podržavaju ima ukupno 5.1 odsto.
Od kulturnih dešavanja koja nedostaju gradu ili ih nema dovoljno često, najviše su nabrajane muzičke, dečje, pozorišne i folklorne manifestacije, potom filmske projekcije, izložbe, plesne manifestacije, sajmovi i vašari.
Kad je u pitanju lični aktivizam građana, najviše bi posećivali festivale u gradu (81.9), nakon čega sledi više informisanja u vezi sa dešavanjima u odnosu na ranije (78.6), posete predstavama i performansama u gradu (75.7), posete izložbama (74.5), tribinama i kulturnim dešavanjima 58.4 odsto, učešće u kreativnim radionicama u grafu (50.7), učešće u volonterskim programima u institucijama kulture (48.1).
Razlozi koje ispitanici navode kao osnovne usled kojih ne žele da učestvuju u navedenom su se izjasnili u najvećem broju da nemaju vremena (47.6), nakon čega sledi neposedovanje navike 8.14), nepripadnost grupi koja posećuje navedene događaje (13.4), nemanje novca 11.2 odsto i ostali odgovori koji su prisutni i manjem procentu (starost, bolest).
Novosađani su ocenjivali različite aspekte kulturnog života u gradu sa ocenama 1-5 kao u školi gde je prosečna ocena 3. Raznovrsnost kulturnih sadržaja je ocenjena sa 3.76, cena ulaznice za sadržaje sa 3.22, informisanost o kulturnim sadržajima sa 3.40, dostupnost kulturnih sadržaja van centra grada sa 2.76 (ispod proseka).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.