Četvrte večeri 27. JPF u Užicu festivalska publika gledala je predstavu „Mesec (dana) na selu“, užičkog Narodnog pozorišta, po tekstu Ivana Sergejeviča Turgenjeva, u režiji Milana Neškovića.
U velikom seoskom gazdinstvu daleko od prestonice, tog leta zajedničke priče proživljava razmažena aristokratija i njihova posluga.
Ipak, ljubavnu melodramu autorski tim ove predstave posmatrao je i postavio na drugačiji način, koji se razlikuje od do sada viđenih.
“Ovaj komad se prvi put pojavio 1850. godine i zvao se „Student“. Cenzurisali su ga iz moralnih razloga, jer u njemu udata žena ima dva udvarača. To je bilo neprihvatljivo. Moralna cenzura, to je nešto što više nemamo. Danas smo ovaj komad videli pročitan u političkom ključu, sasvim drugačijem u odnosu na ono što je izvorno napisano”, ocenio je pozorišni kritičar Andrej Čanji.
Jelena Mijović, dramaturškinja, objašnjava da je posle drugog čitanja često izvođene melodrame shvatila da ona u njoj vidi nešto drugačije.
„Za mene je to prvo klasno pitanje, zatim egzistencijalističko i egzistencijalno. Sluškinja Kaća je sve vreme prisutna na sceni, ali njeno prisustvo njima uopšte nije bitno. Pomerili smo ugao gledanja i to je prestala da bude melodrama”, kaže Mijović.
Glumici Tijani Karaičić Radoičić, koja tumači lik služavke Kaće, ovakav pristup zadao je specifičan zadatak.
“Najveći izazov je bio da dok vodim predstavu iz drugog plana, nađem meru, da u igri budem žanrovski drugačija, a ne poremetim ono što je u prvom planu”, smatra užička glumica.
Vahidin Prelić, glumac u ulozi Mihaila Aleksandrovića Rakitina ističe da ga u ovom komadu nije interesovala ljubavna priča.
„Mislim da u celom komadu nema ni „Lj“ od ljubavi, kao ni „E“ od empatije. Jedino čime se oni vode je strast, egoizam, egocentrizam i interes“, ističe Prelić.
Mladi glumac Dejan Maksimović, koji tumači ulogu Aleksije Nikolajević Beljajev, kaže da je dosta istraživao i došao do toga da je njegov lik ideal morala, najčistija duša.
“Sa druge strane, kod nas je on pun života i elana, koji dolaze iz tragedije i velikih problema. To mi je bilo blisko iz okruženja, zbog ljudi koji se trude da budu nasmejani i jaki, dok iza svega stoji ogroman bol”, objašnjava Maksimović.
Kompozitor i pijanista, Ignjat Milićević, koji je tokom cele predstave prisutan na sceni, podupirući radnju muzikom, objašnjava da ni sam nije očekivao rezultat rada kakav su na kraju dobili.
„Našao sam delo, pročitao i reditelju izneo neke svoje ideje, koje nisu bile i njegove. Želeo je da sviram fank, a dobili smo fanki Turgenjev zvuk“, rekao je Milićević posle predstave.
Ovoj predstavi festivalska publika dala je ocenu 4,42.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.