U investicionom planu „Skok u budućnost – Srbija Ekspo 2027“, koji su predsednik Aleksandar Vučić i predstavnici Vlade predstavili ovih dana, među najavljenim projektima izostaju oni koje su pred decembarske izbore tako transparentno najavljivali, pa će, kako činjenice pokazuju, Srbija skočiti u budućnost bez početka gradnje nove koncertne dvorane za filharmoniju, a i bez novog prostora za nacionalnu operu i balet.
Podsećanja radi, predsednik je odmah nakon protesta protiv rušenja sajamskog kompleksa, „Marš za Sajam“, koji je 10. decembra okupio hiljade građana i javnih ličnosti, na TV Pink zajedno sa premijerkom Anom Brnabić najavio da će „Hala 1 Beogradskog sajma, koja je zaštićena državom, biti transformisana u dom Nacionalne opere i baleta“. I to, u „jednu od najboljih koncertnih dvorana i najlepših scena u ovom delu Evrope“.
„Nova građevina koja stiže za dve godine, biće jedan od najvećih projekata infrastrukture u kulturu u Evropi, a sa radom počinjemo sledeće godine“, optimistički je tada izjavila Brnabić.
Gde su i zašto ova „velelepna“ nova kulturna zdanja koje je obećala vlast „nestala“ iz nedavne višečasovne prezentacije investicionog plana „Skok u budućnost“, javnost još ne zna.
Pisac i vizuelni umetnik Dejan Atanacković kaže za Danas da je postalo sasvim nevažno šta Vučić i naprednjačka vlast najavljuju.
– Jer, štagod da najavljuju postoji samo jedna izvesnost, iskustveno proverena, a to je da će građani biti pokradeni, da će nešto važno da bude srušeno, da će neki simbol da bude obesmišljen, ukratko, da predstoji nekakvo nasilje koje se ne može dobro završiti i kojem se mora stati na put. Naprosto, reč je o kriminalnom režimu koji, kao što već godinama u to imamo jasan uvid, apsolutno ništa ne radi s namerom koja nije kriminalna – smatra Atanacković.
Atanacković navodi i dokaz za ovo o čemu govori.
– Uzmite, recimo, kao primer, otetu Železničku stanicu, zgradu koja je iza ulickane fasade prema onom obesmišljenom i unakaženom trgu, iznutra potpuno ruinirana. Tamo je trebalo da bude preseljen Istorijski muzej Srbije. Prošle godine, kada smo zbog ruiniranog stanja zgrade, koja je spomenik kulture, podneli krivičnu prijavu protiv Maje Gojković i Olivere Vučković, iz tog muzeja su me zvali da mi kažu da od tog preseljenja nema ništa, da je ta zgrada potpuno neupotrebljiva. I onda vidite da tu od samog početka nema nikakvog plana, sem plana da se, uz razne providne laži, otme ono što je naše, što pripada građanima, i da se gradi nešto što će biti tuđe, što će pripadati kriminalnoj interesnoj grupi okupljenoj oko Aleksandra Vučića.
Tako je i sa Beogradskim sajmom – navodi Atanacković, jedini plan, kada je taj prostor u pitanju, jeste da se Sajam ruši da bi se tu dizali soliteri za pranje kriminalnih para, i da se pod izgovorom potrebe izmeštanja sajma pravda ona pljačka veka na surčinskoj livadi.
– Šta se građana Beograda uopšte tiče šta Vučić zamišlja, i da li nešto zamišlja, kad je u pitanju Sajam ili Hala 1? Nema šta on da planira za Halu. Najpre 1, to je jedna od Hala beogradskog Sajma i jedino to može i mora da ostane zajedno sa kompletnom arhitektonskom celinom čiji je deo. Najveća greška koju neko ovde može da napravi jeste da pomisli da bilo šta što ovaj režim radi, gradi, izmišlja, može da donese bilo kakvo dobro i da može da bude u javnom interesu.
Sve što ovaj režim radi je kriminal, i sve je zasnovano na kriminalnom, okupatorskom interesu, i to je jedini konsenzus oko kojeg građani treba da se okupe. Građani Beograda imaju i pravo i obavezu da svoj Sajam i svoj grad brane od kriminalnog okupatora svim dostupnim sredstima -ističe Dejan Atanacković.
Borka Božović, istoričarka umetnosti, i učesnica protesta protiv, kako kaže za Danas, kulturnog vandalizma koje sprovodi ova vlast, smatra da je najava novog prostora za nacionalnu operu i balet, samo još jedna manipulacija.
– Kultura je ovoj vlasti na poslednjem mestu, to se toliko puta već dokazalo da mi se ponekad čini da o tome više ne treba ni diskutovati. Ono što progovori predsednik je laž. A i kad laže – on laže.!!!! I sve te najave koje daje samo su populističke i samo su obmanjivanje javnosti. Poverenje najvećeg dela građana u ono što kaže predsednik Republike apsolutno ne postoji, mnogi se samo pretvaraju da mu veruju iz lične koristi, ili iz straha i ucena koje sprovodi vlast. Svaka mu je izjava montiranje i maniplacija javnošću – kaže Božović.
Prema rečima Božović, ovde je suštinski problem mnogo širi od onih koji se odnose na Sajam ili nove zgrade opere, baleta, filharmonije…
– Ni predsednik ni njegovi ministri, kao ni njihovi ostali eksponenti, zapravo, duboko ne razumeju kulturu, suštinski ne znaju šta je kultura, ne pripadaju kulturi. I to pokazuju svakim javnim nastupom, svakom izjavom, svakim gestom. Jer, da im je kultura imalo bliska i da znaju njeno značenje, ne bi na javnu scenu i u medije svojim nastupima patentirali toliku agresivnost, prostotu, nevaspitanje, bahatost, beskrupulozne laži.
Kultura podrazumeva sve, pa i istinu, zadatu reč, dijalog sa političkim neistomišljenicima u kome mora da bude poštovanja prema svakom sagovorniku, da ne govorimo prema vrhunskim umetnicima, a znamo kakav teror i javne uvrede oni doživljavaju. Nikada javni prostor u Srbiji nije bio toliko zagađen, vulgaran, brutalan i manipulativan, nikada kultura nije bila toliko razrušena kao danas, i kako onda vlast koja sve to sprovodi svake sekunde na desetak i više svojih televizija širom Srbije, uopšte može da govori o kulturi – smatra Borka Božović.
Prema rečima Andreja Josifovskog Pijaniste, arhitekte, street art umetnika i građanskog aktiviste koji svojim radovima provocira Vučićev režim, on ne zna koga još može da začudi ova vlast.
– To što među projektima koji su planirani do 2027. nema ni pomena o Hali 1 Sajma koju je predsednik najavio kao novi prostor za operu i balet, a ni o filharmoniji, mene uopšte ne čudi. Ali, siguran sam da će pomena biti kada se bude gradio stariji i lepši Beograd – kaže Pijanista za Danas.
Bez komentara Ljubice Vraneš
Zbog profesionalnog i objektivnog izveštavanja Danas je pokušao da dobije komentar i od solistkinje Opere Narodnog pozorišta Ljubice Vraneš. Ona je na TV Pink 14. decembra prošle godine, tik pred izbore, i uputila pitanje predsedniku Vučiću da li postoji mogućnost da nacionalna opera i balet dobiju svoju novu zgradu, i od njega i premijerke Brnabić dobila javno obećanje.
Na pitanje šta misli o tome što te „nove građevine koja stiže za dve godine, najvećeg projekta infrastrukture u kulturu u Evropi, čija izgradnja počinje već sledeće, 2024.“, kako su izjavili, sada nema ni u najavi do 2027, Ljubica Vraneš je izjavila:
– Nemam informaciju o tome i ne mogu ništa da komentarišem, kad budem imala daću izjavu.
Novi projekti do 2027.
Kada je reč o projektima u oblasti kulture, najavljeni su konačan završetak Narodnog pozorišta u Subotici, izgradnja nove scene Narodnog pozorišta u Nišu, novog teatra „Bojan Stupica“, Memorijalnog centra „Staro sajmište“, galerije „Milena Pavlović Barili“ u Požarevcu, Prirodnjačkog muzeja na Ušću.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.