U Narodnom pozorištu Užice u toku su pripreme dva zanimljiva projekta – komada „Perpleks“ po tekstu Marijusa fon Majenburga, nemačkog dramskog pisca, reditelja i prevodioca, i savremene plesne predstave radnog naziva „Daleko u nama“, autorke i koreografkinje Isidore Stanišić iz Beograda.
Oba komada, na različite načine, i te kako su relevantna za današnjicu, jer se s njom „dopisuju“, preispituju je i tragaju za odgovorima u kakvom društvu živimo i čemu da se nadamo.
Predstavu „Perpleks“, sa užičkim glumcima, priprema Goran Golovko, reditelj iz Splita i profesor na tamošnjoj Umetničkoj akademiji. On je poznat užičkoj publici jer je, 2010. godine u tom pozorištu, režirao komad „Rumunija 21“.
Tri godine kasnije, nastavio je uspešnu saradnju sa užičkim teatrom kao lektor za srednjedalmatinski dijalekt u komadu „Svečana večera u pogrebnom preduzeću“ (Ivo Brešan/Snežana Udicki).
Predstava „Perpleks“, kaže za Danas reditelj, preispituje savremenog čoveka i njegov odnos prema sopstvenom identitetu, polu i nasleđu.
„To je neobičan i savremeni komad koji počiva na komediji zabuna. Kroz njih gledalac prepoznaje obrasce ponašanja u svakodnevnom životu, posebno u odnosima u familiji, muško-ženskim odnosima, ali i odnosima među prijateljima.
Radi se o dinamičnom kolopletu komičnih situacija koje nekad vode i do apsurda, tako da je tekst blizak i klasičnom teatru apsurda“, objašnjava Golovko.
Osim toga, komad preispituje naše identitete i uverenja o tome da nas određuje samo jedan ili dva identiteta.
„Tekst ukazuje na to da nas određuje više identiteta, u zavisnosti od situacija i društva u kojima se nalazimo.
On pokreće i razna sociološka i filozofska pitanja, ali poseban je zbog svog komičnog mehanizma i nadam se da će predstava publici biti veoma zabavna“, poručio je reditelj Goran Golovko.
U tom komadu, čije premijerno izvođenje je, ukoliko ga ne odlože epidemijske neprilike, planirano za 24. septembar, igraju užički glumci: Vahdin Prelić, Dejan Maksimović, Biljana Zdravković i Dragana Vranjanac. Scenu i kostime je osmislila Mia David, a dizajn zvuka Nikola Pejović.
Nakon toga, polovinom novembra, publika bi trebalo da pogleda prvu plesnu predstavu u produkciji užičkog teatra.
Taj projekat, koji su podržali Ministarstvo kulture, Bitef teatar i užička kompanija Tekstil, trenutno je u nastajanju, pa bi sadašnji radni naziv „Daleko u nama“ mogao da bude promenjen.
Komad tematizuje transhumanizam, odnosno način na koji tehnološki napredak u izgradnji čovekolikih robota dovodi do sve izraženije namere da se čovek-radnik zameni manje „trošnim“ i isplativijim robotom, čija se radna sposobnost, posebno u doba pandemije, neće dovoditi u pitanje. Njegova radna satnica biće neograničena, a radna snaga – besplatna.
Autorka tog projekta i koreografkinja Isidora Stanišić objašnjava da je u pitanju savremena plesna predstava u kombinaciji sa fizičkim teatrom i u njoj će, osim plesača, učestvovati i glumci.
„Bavićemo se temama postljudskog i posttelesnog u savremenim društvu, potragom za tim šta je to ljudsko u trenutku kada idemo ka transhumanizmu i šta je to ljudsko što na tom putu odbacujemo.
To je savremena plesna predstava koja je bliska fizičkom teatru. U njoj ima verbalnog, dramskog i svega onoga što je pozorišno“, kazala je za Danas koreografkinja i istakla da je u tom komadu telo mnogo više angažovano, nego u klasičnoj dramskoj predstavi.
Dramaturg je Dimitrije Kokanov, kompozitorka je Darja Janošević, a scenografkinja i kostimografkinja Marijana Zorzić Petrović. U predstavi igraju: Ana Ignjatović Zagorac, Tamara Pjević, Branko Mitrović, Vladimir Čubrilo i Dušan Bajčetić, a učestvovaće i glumci užičkog pozorišta.
Probe sa plesačima se za sada odvijaju u Beogradu, a kasnije će se nastaviti u Užicu.
Nemanja Ranković, umetnički direktor NP Užice, najvodi da Užice ima dugu i usešnu pozorišnu tradiciju, koja se uglavnom temelji na inscenaciji dramskog stvaralaštva, ali da je novi projekat veliki izazov, jer je to prva plesna predstava u produkciji tog teatra.
„Smatramo da plesnu umetnost treba širiti i izvan Beograda i Novog Sada. Kroz ovaj projekat proširićemo kontekst pozorišnog stvaralaštva i afirmisati savremeni ples i njegovu ulogu u savremenom teatru sa željom da i Užice, jednog dana, dobije stalnu plesnu scenu“, kazao je za Danas Ranković.
U tom smislu, navodi, taj projekat predstavlja veliki korak u decentralizaciji plesne umetnosti i omogućiće publici da prvi put gleda plesni komad koji će producirati Narodno pozorište Užice.
Sećanje na Magu Magazinović
„Moramo se prisetiti velike Marije Mage Magazinović, Užičanke i začetnice savremenog plesa kod nas, a čije ime nosi u ulica u kojoj se delom nalazi i naše pozorište.
Osećao sam obavezu da pozorište otvorimo i za drugi vid scenskog i izvođačkog stvaralaštva.
Iz tog razloga već duži niz godina radimo na pokušajima decentralizacije plesne umetnosti, jer zašto bi pozorište bilo mesto samo za dramske komade“, poručuje umetnički direktor NP Užice.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.