Novi „rekonstruisani“ program 17. Beogradskog festivala igre, koji je zbog pandemije virusa korona u poslednji čas morao da se „pomeri“ iz svog prolećnog termina, predstavljen je danas u Klubu književnika Srbije u Beogradu.
Pod sloganom „Senzacije (rekonstruisane)“ 17. BFI održaće se u septembru i novembru u Beogradu i Novom Sadu, a direktor Festivala Aja Jung najavila je i njegovo 18. izdanje u redovnom prolećnom kalendaru 2021. godine.
Predstave će se igrati u beogradskom Narodnom pozorištu, Operi i teatru Madlenianum, za koju u BFI garantuje da je najbezedniji domaći prostor kad je u pitanju korona, Beogradskom dramskom pozorištu i novosadsksom Srpskom narodnom pozorištu.
Zbog smanjenog broja gledalaca u salama, koji zahtevaju pravila zaštite od virusa korona u zatvorneom prostoru, sve predstate moći će besplatno da se gledaju u direktnom prenosu na fejbuk starnici BFI.
Prema rečima Aje Jung, nijedno gostovanje planirano za 17. BFI neće biti otkazano. Jedino su predstve kanadske trupe Šaj Kubler iz Vankuvera i njihovih američkih kolega iz losanđeleskog Boditrafika prebačene u naredni festivalski „broj“ 2021, koji će otvoriti premijera komada grčkog koreografa Dimitrija Papajoanuau produkciji Onazis fonadije, a zatvoriti legendarni britanski igrač i koreograf bangladeškog porekla Akram Kan.
– Uspeli smo da vratimo 20 trupa. Pregovaralo se celo leto, jer je ova godina pred punoletstvo postavila pred nas visoke prepreke. Svaki nastup je više puta ugovaran, svaka avionska karta je bar deset puta menjana. Sve se i sad menja iz časa u čas, zavisno od pravila u zemljama iz koji dolaze trupe. Više puta smo štampali festivalske publikacije. Više toga nema. Imamo deset hiljada kataloga u kome su sve važne informacije, samo su datumi predstava ispretumbani. Sve informacije biće na sajtu – objasnila je Aja Jung.
Rekonstruisani 17. BFI 11. septembra otvoriće u Madlenianumu madridska trupa Veronal sa predstavom „Pasionarija“, u koreografiji Markosa Moroa.
Tokom septembra u Beogradu će nastupati i Kompanija Ervea Kubija iz Kana, argentinski Un Pojo Rojo iz Buenosairesa, Voetvolk iz Antverpena, Balet Hrvatskog narodnog kazališta, iz Rijeke, Balet beogradskog NP, Kompanija Olivijea Diboa iz Pariza.
Dolazak dve trupe iz Italije – Kompanije Silvije Gribaudi iz Venecija i Alesandra Šjaronija iz Ankone, zavisi od odluke italijaskih vlasti da li će im dozvoliti povratak iz Srbije bez karantina. Argentinci i Riječani gostovaće i u Novom Sadu.
Za novembar u Beogradu se, uprkos sadašnjim okolnostima, planiraju predstave Kompanije Lije Rodrigeš iz Rio de Žaneira, Drezden Frankfurt kompanije, Džez baleta iz Montreala, Kompanije 111 iz Tuluza, izraelske Kompanije Inbal Pinto iz Tel Aviva.
Iako je Njujork siti balet trenutno raspušten, kako se juče čulo u Klubu književnika, u BFI se nadaju da bi zvede ove kompanije ipak mogle da zatvore 17. BFI predstavama u Beogradu i Novom Sadu 7. i 8. novembra.
– Nadamo se da u ovim uslovima možemo da rekonstruišemo. Gubici su veliki, BFI je vrato novac za kupljene uleznice u prolećnom terminu svima koju su to tražili. Problem je što sve te ulaznice, zbog obavezne fizičke distance ne možemo ponovo da prodamo. Pojedni sponzori su odustli, konkurs za sufinansiranje projekata u kuturi Grada Beogada je ponišen, a Ministarstvo kulture i informisanja ove godine je za BFi izdvojilo milon i sto hilajda dinara što je deset puta manje nego što su prthodni ministriti smatrali da je potrebno za organizaciju ovakvog međunarodnog festvala – rekla je Aja Jung.
U ime diplomatskog kora u Beogradu novinarima se danas obratio ambasdor Belgije u Srbiji Kun Adam naglašavajući da ambasada njegove zemlje, kao i cela diplomatska zajednica stoje iz BFi i u ovim teškim vremenima pandemije, kad su ugrožene lična, društvena, ekonomska, kulturna i mentalna beznednost.
– Ne znam podatke za Srbiju, ali u Belgiji je dovedena u pitanje egzistencija osamdeset hiljada ljudi koji rade u kulturnom sektoru. U ovom teškom vremenu moramo im pomoći jer su oni ti koji nam pokazuju lepotu i donose kulturu. Tu spada i BFI. To je naša odgovornost i mi moramo dati podršku – poručio je Kun Adam.
Žrtve i podrška
– Iako smatra da njena nedavna polemika na društvenim mrežama sa ministrom kulture i informisanja Vladanom Vukosavljevićem o ministrovoj (ne)vidljivosti tokom pandemije nije bila javna, Aja Jung ostaje pri oceni da su kultura i kreativne industrije najveće žrtve pandemije. „Pratili smo ljubomorno kako su ministarstva i ministri kulture u svetu, Evropi i našem okruženju davala finansijsku i svaku drugu podršku institucijama kulture i umetnicima. Ali nije samo u pitanju novac, nego i institucionalna i pravna podrška, odnos i sa javnošću i publikom u čemu jedan odgovoran ministar može da amortizuje mnoge probleme“, rekla je Aja Jung.
Pravila
– Učesnici predstava biće duplo testirani. Publici će se meriti temperatura, nošenje maske na licu biće obavezno, kao i poštovanje pravila o rastojanju – najavila je Aja Jung.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.