Tema novog izdanja časopisa Teatron (dvobroj 154-5, izdavač: Muzej pozorišne umetnosti Srbije) jeste Novo političko pozorište. Treba podsetiti da je uredništvo ovog prestižnog časopisa i pre deset godina realizovalo obiman temat o pozorištu tokom 90-ih godina u Srbiji, pa se sada, usled znatnih promena društvenog konteksta, ali i novih globalnih fenomena, prirodno javila potreba za istraživanjem politički senzibilnog teatra u zemlji i regionu.

Neposredni povod za ovaj temat upravo je iskustvo iz regiona ? u Hrvatskoj poslednjih godina, predstave reditelja Olivera Frljića i Boruta Šeparovića, problematizuju neka od aktuelnih pitanja novije hrvatske prošlosti. I u ovim, i drugim srodnim predstavama u regionu (pa i kod nas), pojam klasično shvaćenog političkog teatra ustupa mesto pojmu političnosti u teatru, kako ga vidi Hans Tis Leman: nisu u pitanju nužno nove teme, nego novi načini predstavljanja scenskih sadržaja, uključujući, naravno, i ispitivanje same pozorišne situacije u odnosu glumci – publika, i slično.

U tom kontekstu, Ivan Medenica piše o preispitivanju jugoslovenskog nasleđa, Nataša Govedić i Primož Jesenko o hrvatskoj, odnosno slovenačkoj sceni, a među autorima temata su i Ana Vujanović, Andrea Tompa, Atila Antal, kao i Oliver Frljić koji polemiše s Lemanovim shvatanjem da se političnost teatra ostvaruje u načinima, a ne sadržajima predstavljanja. Ovo zanimljivo istraživanje nastaviće se i u sledećem broju Teatrona.

Novi Teatron objavljuje i dramu Teatarmaher, gotovo amblemsko i vrlo igrano delo austrijskog pisca Tomasa Bernharda. Komad je prevela Drinka Gojković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari