Predstava „Crni“ inspirisana viteškom dramom Ištvana Baloga „Crni Đorđe“ u adaptaciji Ferenca Nemeta i u režiji Žanka Tomića premijerno će biti izvedena večeras na sceni Novosadskog pozorišta.
Biće to možda jedan od najneobičnijih projekata do sada, ne samo Ujvideki sinhaza, nego u pozorištu u Srbiji uopšte. Naime, tekst iz 19. veka, o srpskom junaku Karađorđu, na mađarskom jeziku, iz pera mađarskog pisca Ištvana Baloga. Karađorđa nepopustljivo strasno i furiozno igra sterijanac Arpad Mesaroš a njegovu ljubu Anđeliju očaravajuće slika Gabriela Crnković. Odavno u našem pozorištu nije napravljeno nešto tako pajtonovski bizarno duhovito. Smešno – cepa stomak. A oštro da boli glava. Prva repriza zakazana je za ponedeljak, 6. februar.
Tekst iz 1812. godine biće kuriozitet ove sezone Novosadskog pozorišta. Napisan za vreme Prvog srpskog ustanka koristi jedinstvenu optiku narodnog heroja iz ugla mađarskih herojskih mitova, sa naivnošću romantičarskog duha. Romantičarski duh, naravno, postane ironičan u pristupu adaptacije i režije Žanka Tomića. Ispostaviće se da je to postdramski teatar o tome kako jedna nacija vidi istoriju, ili sadašnjost, druge nacije.
– Crni je zapravo novi komad nastao novim pisanjem, rirajtingom (Robert Lenard), naivnog romantičarskog komada sa pevanjem i pucanjem „Karađorđe“ Ištvana Baloga, koristeći samo strukturu pomenutog komada. Balogov komad se bavi munjevitim usponom junaka Crnog Đorđa od usamljenog prognanika do narodnog vođe koji na kraju osvaja i Beograd, o narodnoj buni zvanoj Prvi srpski ustanak. Naš akcioni mjuzikl se, međutim, bavi pitanjem: kako bi izgledao Poslednji srpski ustanak. Pa, kao i uglavnom sve oko nas – parodično – ističe reditelj Žanko Tomić o svojoj najnovijoj režiji za Novosadsko pozorište.
Muziku za ovu predstavu uradio je David Klem, a koreografiju Ista Stepanov, koja je izjavila da ovakav tekst i Davidova savršena muzika nju potpuno pomeraju, kao i večita tema kojom se predstava bavi. „Ljudska bahatost, agresivnost, glupost su neiscrpne pa još potkrepljene nacionalizmom… Nema im kraja! Za mene je prava čast da sam još jednom bila u društvu umetnika Ujvideki sinhaza. Rad sa njima na ovakvoj predstavi je svakako gledanje u svetlost”, rekla je Stepanov.
Da li je moguća revolucija?
Glumac Arpad Mesaroš kao Crni: Crni, u jednom trenutku junak, u ratu postane junačina a onda izgubi sponu sa realnošću, postaje političar. Igram stereotip. Karikiranog junaka. Možda on u jednom trenutku zato postoje i prihvatljiv… Crni više od svega voli svoju kuburu. Više od sebe, Anđelije, žena, vere, borbe… Kubura je njegova snaga, njegov fetiš. Ali više od svega toga, moj utisak je da je „Crni” veliko pitanje o tome, da li je moguća revolucija u vremenu kojem svedočimo, vremenu u kojem živimo, u vremenu nepodnošljivo potrošačkom u kojem je životni imperativ obići sva sniženja, kupiti što više robe, ne misliti kako je oko nas i nama. Pitanje pitanja je, da li išta može da se promeni? Može. Da se kupuje još više? Supermarket tako postaje zbirno i zborno mesto našeg života. On je. Često se pitam, kako mali čovek zamišlja promenu i boljitak? Da li je jedina promena kojoj se nada i stremi mogućnost da smeni tog nekog ko u datom trenutku može da kupi nešto više od njega?
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.