Objavljen treći tom celokupnih dela Branka Vučićevića 1Foto: FCS

Vučićević je sigurno vrlo važna pojava u našoj kulturi, njegov registar se kretao od filma i likovne umetnosti do književnosti i prevođenja, a ono što ga je najviše odvajalo od drugih stvaralaca je njegov dadaistički duh – kaže za Danas Jovan Čekić, autor predgovora za knjigu u izdanju FCS.

Filmofile, kao i one kojima su film i filmska umetnost struka, ovih avgustovskih dana obradovao je novi izdavački poduhvat Filmskog centra Srbije.

Reč je o trećoj knjizi „Putujuće zabavne radnje“, koju je FCS objavio u okviru svoje edicije celokupnih dela Branka Vučićevića, posle knjiga „To je najlepši film koji sam ikada gledao“ (2019) i „Ma sve su to samo komedije sa plakanjem“ (2020).

“Putujuće zabavne radnje”, iliti „istorija avangardnog i papirnog filma za početnike i ponavljače“, kako stoji u podnaslovu knjige, na 395 strana donosi tekstove o avangardnom filmu, poseban blok tekstova o crnom talasu i poglavlja o eksperimentalnom filmu, alternativnom filmu, ekscentričnom filmu, kao i tekstove o fluxus filmu.

Kako za Danas ističe Jovan Čekić, autor predgovora za ovu knjigu koji nosi naslov „B. V. – Dada-flaneur: Mala istorija neobičnih sklopova (za početnike i ponavljače)“, Branko Vučićević je sigurno jedna od vrlo važnih pojava u našoj kulturi, posebno zbog toga što se svojim idejama i stvaralaštvom kretao u više registara, od filma i filmske umetnosti, do književnosti i prevođenja.

– Ono što je najvažnije i što ga je najviše odvajalo od drugih stvaralaca u našoj kulturi je to što je imao vrlo moćan dadaistički duh, kojim je preispitivao sve što ga okružuje, kako su i radili dadaisti.

To je Branka Vučićevića činilo posebnim u odnosu na sve njegove savremenike. U filmskoj umetnosti napravio je veliki pomak sa svojom idejom o papirnom filmu, koju je i demonstrirao kroz svoj Paper Movie o Valteru Benjaminu, “Neobični doživljaji g. Benjamina u zemlji boljševika”, remek-delu naše kulture.

Mislim da je jako važno imati tu ideju, jer je u njenoj osnovi jedno montažno, nelinearno mišljenje koje svet sagledava na mnogo dublji i kompleksniji način, kako ga je Vučićević sagledavao – kaže Čekić.

Nova knjiga „Putujuće zabavne radnje“, kako objašnjava ovaj poznati filozof, teoretičar umetnosti i konceptualni umetnik, posebno je važna za neke nove generacije nadolazeće publike, koje će se upoznavati sa opusom Branka Vučićevića, jer im može biti dobar putokaz za ono čime će se baviti u budućnosti.

U ovom izuzetnom delu posle Čekićevog predgovora sledi sedam poglavlja u kojima su tematski razvrstani Vučićevićevi tekstovi: „Avangardni film III“ (novi američki film, nemački avangardni film, Maja Deren, razgovor o knjizi „Avangardni film 1895-1939“…), „Paper movies“ (serbian cutting, razgovor o knjizi „Neobični doživljaji gospodina Benjamina u zemlji boljševika”, „Fluksus i film“, „Eksperimentalni film“, „Crni talas 1968. itd“ (tekstovi i razgovori o kontroverznim filmovima Makavejeva, Žilnika,Godine, Puriše Đorđevića…), „Alternativni film“ i „Eksentrični film“.

Završno poglavlje knjige sadrži po prvi put objavljene transkripte izlaganja Branka Vučićevića, kao i intervju Miroljuba Stojanovića sa Vučićevićem urađen za časopis „Oko“.

Ilustracija na koricama knjige „Putujuće zabavne radnje“ donosi fotografiju Vučićevića i drvenog konjića nastalu na snimanju filma „Veštački raj“ Karpa Godine, a za njen dizajn i prelom se, kao i za prethodne dve knjige u ediciji, pobrinuo Borut Vild.

Ono što svakako uvek treba pomenuti uz svaku priču o Branku Vučićeviću, koji je bio i jedan od najboljih prevodilaca sa engleskog jezika (preveo je “Lolitu” Vladimira Nabokova, “Pod vulkanom” Malkolma Laurija, “Klanicu pet” Kurta Vonegata, kao i dela Marka Tvena, Dojla, Klarka…), jeste da je njegov značaj i uticaj za ovdašnju kulturu bio mnogo veći od opusa koji je potpisao.

Taj pravi Protej srpske i beogradske kulture u poslednjih pola veka, kako ga je opisao kritičar Srđan Vučinić, bio je neuhvatljiv u svojim raznolikim manifestacijama, u formama i značenjima svog dara.

Miroljub Stojanović: Region je oduševljen

Kako za Danas ističe Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti FCS, ono što je za njih dodatno važno, i što je dodatni stimulans da dovrše ovaj ambiciozno započeti projekat je filmska reakcija u regionu.
– Vučićevićevi prijatelji i saradnici iz bivše SFRJ, Hrvoje Turković, pre svih, Nenad Polimac u Hrvatskoj, Karpo Godina i ljudi koji vode Slovenačku kinoteku, Pavle Levi sa Univerziteta Stenford u Americi, Želimir Žilnik u Novom Sadu…, pozdravili su pojavu ovih knjiga sa oduševljenjem. Za sve njih je Vučićević bio i ostao intelektualna ikona, jedna od najoriginalnijih stvaralačkih figura u novom jugoslovenskom filmu, večiti inspirator, a uz to, erudita starog kova. Ove knjige pokazuju da, između ostalog, njegova zaostavština jeste prvorazredni izdavački događaj, i da je itekako vredna proučavanja. Iznenadilo nas je, takođe, koliko su prva dva toma dobro cirkulisala u beogradskim knjižarama tokom prošle i ove godine, a treći tom je započeo svoj knjižarski život furiozno – kaže Stojanović.

Duhovni i kreativni uzor generacija

FCS je kapitalni izdavački poduhvat – objavljivanje celokupnih dela Branka Vučićevića započeo krajem 2019, i plan je da u sedam tomova bude objavljena intelektualna ostavština čoveka koji je bio duhovni i kreativni uzor mnogih generacija naših filmskih stvaralaca. Prvi tom celokupnih dela Branka Vučićevića, „To je najlepši film koji sam ikada gledao“, donosi Vučićevićeve tekstove o sedmoj umetnosti nastale u periodu od 1956. do 2013. godine. Drugi tom, „Ma sve su to samo komedije sa plakanjem“, donosi filmske scenarije iz Vučićevićevog pera: „Splav Meduze“ (1978), „Šumanović“ (1982), „Umetni raj“ (1986) i „Benjamin u Moskvi“ (2015).
Ova kapitalna izdanja udruženim snagama uredili su Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti FCS, Jovan Čekić, Slobodan Šijan, Marija Dragojlović i Borut Vild. Projekat objavljivanja celokupnh dela Branka Vučićevića zamišljen je kao omaž čitave jedne generacije kojoj je on bio duhovni i kreativni uzor, a preostala četiri toma celokupnih dela Branka Vučićevića su u pripremi.

Kultna dela

Branko Vučićević, scenarista, publicista, prevodilac, filmski kritičar i autor je rođen 1934. godine u Beogradu. Vučićević je autor ili koautor scenarija za desetak filmova, uključujući filmove Dušana Makavejeva „LJubavni slučaj ili tragedija službenice PTT“ (1967), „Nevinost bez zaštite“ (1968) i „Mister Montenegro“ (1981), zatim za film „Rani radovi“ (1969) Želimira Žilnika, „Slike iz života udarnika“ (1972) Bate Čengića, „Splav Meduze“ (1980) i „Veštački raj“ (1990) Karpa Aćimovića Godine, kao i scenarija za TV film Branimira Dimitrijevića i Borisa Miljkovića „Šumanović – komedija umetnika“ (1987).

Vučićević je autor knjiga „Imitacija života“ (1992), „Avangardni film 1895-1939“ (u dva dela, 1984, 1998), „Paper Movies“ (1998), „Srpske lepe umetnosti“, (2007)… Branko Vučićević je preminuo je 18. januara 2016. u svom rodnom gradu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari