Ulični umetnici u svetu pokazuju veliku sklonost ka „modifikaciji“ komercijalnih oglasa na bilbordima. Neretko na ovaj način uspevaju da kreiraju i izuzetno provokativne, visprene i otrežnjujuće poruke, usmerene ka kritici potrošačkog mentaliteta i drugih rak-rana savremenog društva.


Kod nas je ovaj vid angažovanja najaktuelniji u toku predizbornih kampanja, kada se čitava ingenioznost politički ostrašnjenih vandala uglavnom svodi na dopisivanje reči „lopov“ uz sliku kandidata iz suprotnog tabora. Jedna od retkih intervencija u segmentu korporativnog oglašavanja bilo je dodavanje pogrde „fuksa“ uz fotografiju Jelene Karleuše, koja je naslovom svoje, tada aktuelne pesme „Baš je dobro biti ja“ reklamirala čokoladni biskvit O-la-la robne marke Pionir.

Takve dorade, u principu, mogu biti mnogo kreativnije, pa su se pojedini stvaraoci najozbiljnije posvetili ovakvoj vrsti aktivizma, uspevajući da upravo na pomenuti način steknu i internacionalni renome.

Najpoznatiji ulični umetnik na svetu, Britanac aktivan pod pseudonimom Benksi, ovih je dana, međutim, doživeo da njegova, u javnosti veoma cenjena ostvarenja, budu „modifikovana“ u komercijalne svrhe, kroz udruženu gerila akciju trgovinskog lanca Deichmann i proizvođača sportske obuće Fila. Budući da Benksijevi „stensili“ najčešće predstavljaju ljudske figure u njihovoj prirodnoj veličini, kreativci iz nemačkog ogranka agencije Grey došli su na ideju da im na stopala jednostavno nalepe odgovarajuće polovine pravih, prethodno isečenih Fila patika. Vrlo pragmatično, neshvatljivo jeftino i lako izvodljivo rešenje! Kvalitetna ulična umetnost (a pogotovo ona Benksijeva) najčešće se bazira na komunikaciji sa objektima iz aktuelne stvarnosti. Tako da se, barem u konceptualnom smislu, ova intervencija čini prilično smislenom.

U široj kulturnoj perspektivi, međutim, čitava akcija pokazuje veoma ozbiljne kontroverze. Prava intelektualne svojine se na pomenute stensile ne mogu primeniti, ali je zato dobar deo internetske, pogotovo one društveno svesne, levo orijentisane javnosti, iskreno zgrožen čitavom kampanjom:

Dela uličnog, humanistički usmerenog, konzumerizmu nenaklonjenog Robina Huda, počinju da reklamiraju nečiji brend?

Sasvim je izvesno da u današnjem svetu, gde retko šta biva doživljeno kao „sveto“, dobar deo potrošača neće ozbiljno razmatrati idejnu srž Benksijevih ostvarenja u odnosu na siledžijski podtekst aktuelne intervencije. Na svom Jutjub portalu Grey ipak onemogućava postavljanje komentara, što znači da negativna reakcija javnosti i te kako postoji!

Sam naziv akcije („Okupirajmo Benksija!“) takođe je prilično nezgrapan. Kao da je izabran u nekakvoj (narcizmom vođenoj) stvaralačkoj euforiji, uz ideju da se nezgodan politički kontekst može relativizovati pukim reklamerskim optimizmom!

Izgleda čak da se ova sintagma može protumačiti i kao svojevrstan „šamar u lice“: kao namerno marginalizovanje Benksijevih stvaralačkih načela, ali i aktuelizovanog bunta protiv velikih, naprasno naraslih klasnih razlika i šireg društvenog sistema koji takav poredak omogućava.

Čitava akcija ni u kom slučaju nije prošla nezapaženo. Pozicioniranje brenda Fila, s druge strane, verovatno neće ispasti toliko probitačno. Bar ne u onoj meri u kojoj su to nemački kreativci, po svemu sudeći, očekivali prilikom starta kampanje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari