Omaž mračnom vitezu iz Sijetla u koga je zaljubljen Balkan 1foto Branislav Milošević

Kebra kaže „svaka definicija gubitak je slobode“ pogotovo kad je reč o umetnosti. Ne volim puno da pričam o svojim radovima i načinu nastajanja, ali mi je drago da ljudi prepoznaju, poštuju i cene ono čime se bavim – kaže za Danas rok fotograf, videograf i dugogodišnji urednik muzičkog web portala Balkanrock Nemanja Đorđević povodom svoje izložbe Laneganov put ka sutrašnjici.

Reč je o vizuelnom omažu kultnom muzičaru Marku Laneganu, koji je nedavno preminuo, a čiji je svaki beogradski nastup fotografisao Đorđević.

Izložba će biti otvorena 23. marta u beogradskom klubu Antishop Elektropionir, u okviru Kontakt konferencije (koja se održava od 24. do 26. marta u Beogradu), i trajaće do kraja meseca.

“Cenim i poštujem Marka Lanegana kao sveprisutnog umetnika i pesnika. Njegov značaj kroz muziku mogu samo hronološki da sagledam. Počev od Screaming Trees, gde smo se svi prvo susreli sa njim, pa preko Mad Season, Queens of the Stone Age, The Gutter Twins, Isobel Campbell… sve do njegovih beskonačnih gostovanja sa drugim muzičarima i naravno njegove bogate solo karijere”, objašnjava Đorđević, podsećajući da je muzičar pre par godina obradovao svoje poštovaoce memoarima, napisavši dve autobiografske knjige.

“Mnogo toga nismo znali o njegovom životu. Njegova borba sa demonima nije bila ni malo laka. Prerana smrt ovog plodnog autora sve nas je zatekla, a ja kao jedan od njegovih poštovaoca mogu kroz ovu postavku da mu poručim – hvala za sve”, ističe sagovornik Danasa.

Na molbu da podseti na njegove nastupe u prestonici i podeli stečene utiske, Đorđević najpre konstatuje da „Laneganov koncert karakteriše mrak“.

“Nedostatak svetla na pozornici, kao i nedostatak svetla u njegovim tmurnim stihovima. Sva četiri koncerta na kojima sam prisustvovao su posebna sama po sebi. Nastupao je uglavnom sa muzičarima kojima je davao prostor da se predstave kao gosti koncerta što prestavlja jako lep gest za jednu takvu ikonu iz Sijetla. Ljudi ovde, pre svega mislim na Balkan, vole Lanegana. Prihvatili su ga kao svog mračnog viteza i poštuju njegovu bogatu zaostavštinu”, dodaje on.

Posredstvom koncertne agencije Pop Depresija i Ivana Lončarevića, koji je zaslužan za česte posete Marka Lanegana Srbiji, Balkanrock je svojevremeno dobio priliku da uradi intervju sa njim – navodi Đorđević.

“Mark je bio vrlo skroman, radoholik. Odavao je utisak da vrlo uživa u onome što radi. Nije želeo da priča o prošlosti, iako smo mi navaljivali…”, kratko skicira ovog umetnika Đorđević, a kad je reč o samoj izložbi, autor pojašnjava da postavka obuhvata radove koji su nastali za vreme Laneganove posete Beogradu, a na njoj će biti predstavljene koncertne fotografije zabeležene na sva četiti gostovanja, kao i par portretnih radova.

Naslov izložbe odnosi se na naziv Laneganove pesme Way To Tomorow, u kojoj muzičar ne uspeva da pronađe put do svog sutrašnjeg dana.

“Ova izložba nagoveštava da njegov odlazak nije konačan i jeste svojevrsni kontra pokazatelj da je on već u sutrašnjici. Mark Lanegan nesporno je jedan od najvećih umetnika 21. veka, a moje fotografije ističu važnost njegovog muzičkog nasleđa koje danas čini nezaobilazni deo rokenrol kulture, koju će tek baštiniti generacije sutrašnjice”, konstatuje fotograf.

Nemanja Đorđević za fotografiju se zainteresovao zbog želje da „zamrzne trenutak“, što nekima, kako navodi, omogućava olovka, nekome četkica, a njemu, eto, foto aparat.

“Slično tako je i sa koncertnom fotografijom. Posećujući koncerte i svirke još kao vrlo mlad, poželeo sam da zabeležim i po koji zapis za uspomenu. Kasnije sam počeo više da razmišljam kako bi taj zapis bio što reprezentativniji i verodostojniji. I eto, ta energija me vuče i dalje i oslobađa”, ističe on.

Sagovornik Danasa je inicijator koncertnog serijala Balkanrock Sessions, koji je nastao kao odgovor na potrebe publike u doba pandemije za kvalitetnim muzičkim sadržajem, praćenim intervjuima sa muzičarima.

“Bez muzike život nema smisla – barem meni”, tvrdi on, dodajući da joj se posvećuje na razne načine, “od toga da li ću pustiti neki inspirativan album, ili ću urediti tekstove o muzici na sajtu, fotografisati neki bend uživo, možda snimiti muzički spot… Izbora je mnogo i dobro je dok je tako”, smatra Đorđević.

Upitan kako to da širim masama često promiču sjajni bendovi od kojih i svetska i regionalna i domaća scena vri, te smo često u prilici da čujemo kako „više nema dobre muzike“, Đorđević zapaža da da je to zato što su „ljudi lenji, i oslanjaju se na mejnstrim medije“.

“Ljudi neće da se potrude da dođu do dobre muzike, a nje svakako ima. Svako ko malo zagrebe ispod površine, nađe svoj kutak u nekom savremenom izvođaču, a preko njega otkrije ceo jedan plodan svet”, siguran je Nemanja Đorđević.

Izložbe…

Nemanja Đorđević više puta je nagrađivan za dostignuća u oblasti fotografije.

Priredio je više od trideset samostalnih izložbi u zemlji i regionu i učestvovao na mnogim grupnim izložbama fotografija.

Od samostalnih izdvajaju se izložbe Beating drum is a heart (2020), Iskrenost – nastala u saradnji sa sa američkim sastavom Wovenhand (2017), Nebeska tema – posvećena Vladi Divljanu (2016), Senke Zvuka (2015), Raskorak – sa bendom Block Out obilazi Srbiju (2012)…

Grupni nastupi podrazumevaju i učestvovanje na tradicionalnim izložbama Rock momenti (sa Anamarijom Vartabedijan i Stanislavom Milojkovićem – 2020, 2018, 2015).

Izlagao je u okviru Festivala srpskog podzemlja u Beogradu, Exit festivala u Novom Sadu, Arsenal festa u Kragujevcu, Demofesta u Banjaluci, Dum Dum festa u Leskovcu…

Aktivno sarađuje sa raznim kulturnim institucijama u Srbiji.

Radio je kao fotograf i videograf na projektima Turističke organizacije Beograda.

Oficijelni je fotograf raznih kulturnih manifestacija, festivala i koncerata u Srbiji i regionu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari