Orguljaš Frano Jehuda Kolonomos Martinčević u katedrali Blažene Djevice Marije 1

U rimokatoličkoj katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije na beogradskom Neimaru, nadaleko čuvenoj po orguljama zbog kojih je ova crkva ne samo molitveno mesto nego i muzički centar Međunarodnog festivala Dani orgulja u subotu uveče gostuje koncertni orguljaš Frano Jehuda Kolonomosa Martinčević, Sarajlija koji se svetsku umetničku karijeru napravio u Skandinaviji.

On će, na poziv Beogradske nadbiskupije i nadbiskupa beogradskog Stanislava Hočevara, održati koncert pod nazivom „Židovska kultura i tradicija u povijesti europske glazbe”, čija je ideja vodilja da “kroz snažnu i duboku ekspresiju orguljskih tonova publici približi osećaj emotivnog doživljaja drame našeg aktuelnog vremena i njegovih apokaliptičnih naznaka”, saopšteno je iz Nadbiskupije.

Kako je najavljeno, program koncerta predstavlja istorijski presek i sintezu različitih muzičkih epoha i kompozitora, od rane renesanse, preko baroka ranog i kasnog romantizma, sve do ekstaze modernog muzičkog izraza ranog ekspresionizma u evropskoj muzici.

– Repertoar je osmišljen ne samo da bi predstavio ljepotu i lepezu različitih skladateljskih izričaja, nego i da bi ostavio i dublju spiritualnu poruku drame vremena u kom živimo i naprosto jedan emotivno kritički osvrt izražen tonovima. Poruka je jasna – moramo se osvijesti i probuditi, ukoliko ne želimo da nas još jednom Tvorac i svemir ne opomenu da smo se zaboravili i zaigrali u vlastitom egu – izjavio je Frano Jehuda Kolonomos Martinčević (1967) pred koncert u Beogradu u čijoj organizaciji učestvuje i Savez jevrejskih opština Srbije.

On je muzičku karijeru započeo sa pet godina u rodnom Sarajevu, gde je završio osnovnu i srednju muzičku školu, započeo studije klavira i solo pevanja na Muzičkoj akademiji.

Kad je tokom raspada nekadašnje SFR Jugoslavije počeo rat u BiH, Martinčević je studije klavira nastavio u Italiji iz koje se 1993. preselio u Kraljevinu Norvešku, gde je ostvario punu akademsku, umetničku i profesionalnu karijeru.

U Oslu je radio sa mnogim vodećim orguljašima, uključujući profesora Oliviera Latrija, orguljaša katedrale Notr Dam u Parizu, maestra Fritjofa Bonsaksena, orguljaša katedrale u Trondhajmu, dok je čembalo usavršavao kod majstora Keneta Vajsa sa Univerziteta Sorbona u Parizu, profesora Harald Fogela iz Hamburga…

I pre završetka studija u Oslu držao je koncerte i učestvovao u brojnim projektima širom Skandinavije, a sa muzičkom diplomom počeo je da radi kao kantor i orguljaš u crkvama norveške prestonice.

Jedno vreme bio je dirigent i generalni direktor poznatog dečačkog hora iz Osla “Dečaci svetog Halvarda”, s kojim je obišao svet, snimio dva CD-a, nastupao u bazilici svetih Petra i Pavla, kao i u Sikstinskoj kapeli u Vatikanu, učestvovao na festivalima i održao je 300 koncerata.

Bio je i na čelu profesionalnih sastava poput ansambla „Musica Mundana” specijalizovanih za srednjovekovnu i renesansnu muziku.

Pre 18 godina Martinčević je osnovao trio Rubinštajn Klezmer Projekt zajedno sa Jakom Rubinštajnom, svetski poznatim violinistom iz Izraela i harmonikašem Almirom Meškovićem iz Tuzle.

Trio je promovisao klezmer muziku Jevreja Aškanaza iz istočne Evrope, uz ladino muziku, jevrejsku sefardsku tradiciju sa elementima bosanskog sevdaha i balkanske melodije.

Širom Evrope i Afrike ovaj trio imao više od sto koncerata i snimio CD za najveću svetsku izdavačku kuću za etno muziju „Arc Music” iz Londona.

Uz pedagoški rad u Norveškoj i BiH, Frano Jehuda Kolonomos Martinčević prošle godine je magistrirao solo orgulje na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, što nije zaustavilo njegovu koncertnu karijeru.

Vlasnik je mobilnih orgulja koje mu omogućavaju muziciranje u različitim vancrkvenim prostorima, kao i koncerte na otvorenom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari