Odluku Upravnog odbora Filmskog centra Srbije da ne podrži predlog konkursne komisije ja doživljavam kao da me je neko pozvao na svečanost, posvećenu meni, a onda me portir nije pustio u zgradu. Tu ne vredi mnogo objašnjavati.
Oni imaju svoju crnu listu, na kojoj se nalazimo Žilnik, Dragojević i ja, i možemo mi pokušavati da nešto snimimo do kraja života, Jelena Trivan će to uvek sprečavati. Naravno, i one ništarije koje su je u UO podržavale i za to dobijale veće ili manje privilegije, ako se snimanje filmova po ukusu Jelene Trivan može uopšte smatrati privilegijom. Kada ovaj režim nestane, ona će ostati u blatu, odakle je i došla, zaboravljena i prezrena – kaže za Danas Goran Marković.
Ovaj skandal u FCS epilog je prvog, novoustanovljenog pozivnog konkursa za eminentne domaće filmske reditelje koji je prvi put objavljen 4. avgusta ove godine, sa ciljem da se stvaraocima koji su proslavili naš film u svetu oda priznanje i pomogne da stvaraju nove filmove.
Odlukom da bez ikakvog obrazloženja, i sa zakašnjenjem od četrdeset dana, ne prihvati predlog konkursne komisije koja je za sufinansiranje odabrala nove filmove Gorana Markovića, Želimira Žilnika i Srđana Dragojevića, UO na čelu sa predsednicom Jelenom Trivan nije samo obesmislio ovaj konkurs, nego je narušio i Statut FCS, demonstrirajući bahatost, samovolju i bezakonje.
Jer, njihove filmove za sufinansiranje, uz vrlo pohvalna obrazloženja, odabrala je respektabilna i kompetentna konkursna komisija u kojoj su bila i dva dekana – dekan Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu Miloš Pavlović, dekan Akademije umetnosti u Novom Sadu Siniša Bokan, direktor Jugoslovenske kinoteke Jugoslav Pantelić, reditelj i predsednik Udruženja filmskih umetnika Srbije Milan Knežević, i scenaristkinja Biljana Maksić.
Ali, kako za Danas ističe Želimir Žilnik, njega ne iznenađuje ovaj “manevar” i odluka UO FCS.
– Pamtim iz prošlosti desetine primera ovakvih i gorih administrativnih opstrukcija, koje su zaustavljale ili zabranjivale projekte. Obradovala me je, međutim, solidarnost mlađih kolega. Pored uvažavanja našeg rada, oni osećaju da se oštre cenzorske makaze. Osećaju da je „seča afirmisanih seniora“ tek uvertira. Savetujem mladim koleginicama i kolegama da se bore kroz lavirinte administracije, koliko se može. Ujedno, neka se spremaju da gerilski rade. U umetnosti to nije zločin. Nemali broj filmadžija je, bez podrške administracije, kreirao genijalna dela. Od Čarlija Čaplina, do autora iz Rumunije, Radua Žudea, čiji sam film „Baksuzni kres i luda pornografija“ gledao sinoć. Dobio je Zlatnog medveda na ovogodišnjem Berlinalu. A Žude ga je uradio „o svom ruvu i kruvu” – kaže za Danas Želimir Žilnik.
Kako ističe, on je gospođu Trivan upoznao 2019. u Parizu.
– Tada sam imao retrospektivu u centru Žorž Pompidu, sa dvadeset dva filma, koja je trajala od 12. aprila do 12. maja. Gospođa predsednica Upravnog odbora je bila šef delegacije Filmskog centra Srbije. Važna je bila, gospođa Trivan, u Parizu. Dok nisam gospođi, kao i francuskim medijima izložio činjenice: nastanak nijednog od dvadeset dva filma pokazanih u sklopu retrospektive u Boburu, nije pomognut ni sa jednim jedinim dinarom od Filmskog centra Srbije – navodi jedan od naših najcenjenijih i najnagrađivanijih filmskih autora u svetu.
Ono što je zajedničko svim odabranim filmovima na ovom konkursu, i što bi moglo da bude razlog ovog dramatičnog događaja jeste angažman.
Žilnikov film “Sloboda ili barbarizam” (komisija je preporučila podršku od 16 miliona dinara), kroz priču o tri generacije daje prelomne trenutke ovdašnje prošlosti i otvara pitanje građanske slobode koju treba prepoznati kao poželjno ishodište i boriti se za nju.
Goran Marković je konkurisao sa filmom “Doktor D”, pričom o čoveku optuženom za ratne zločine kome Služba državne bezbednost pomaže da promeni identitet i da se “presvuče” u dobroćudnog čudaka, za koju je, po predlogu komisije, kao podršku iz kase FCS trebalo da dobije 24 miliona dinara.
Za “Škartove” Srđana Dragojevića, mračnu komediju koja je osmišljena kao deo trilogije “Lepa sela lepo gore” i “Rane”, komisija je opredelila podršku od 30 miliona dinara.
– Jako mi je stalo do ovog filma, sa njim konkurišem već nekoliko godina, svašta sam preživeo i mnogo mi je žao što se sve ovo dogodilo – kaže za Danas Srđan Dragojević, ističući da će zajedno sa Žilnikom i Markovićem svakako uložiti žalbu Ministarstvu kulture.
– Iskoristićemo krovni Zakon o kulturi, članovi UO moraće da daju obrazloženje za svoju odluku i da kažu šta nije bilo u redu, neka nam reditelj Miroslav Lekić javno kaže šta se dogodilo i kako je on glasao. S druge strane, UO je prekršio Statut FCS, odnosno, ZOP, zakon o upravnom postupku, jer je svoju odluku objavio posle četrdeset dana, a regularni rok je petnaest dana. Ceo skandal je vrlo neprijatan, ali ja sam strpljiv čovek, a ova naša profesija je maraton, i moramo da se borimo sa nepravdama. Uteha u svemu ovome mi je to što sam u istom društvu sa dvojicom velikana filmske umetnosti – mojim profesorom Goranom Markovićem i Želimirom Žilnikom, koji mi je pomogao za prvi profesionalni film “Mi nismo anđeli” – kaže Dragojević.
A možda je, kako ističe, sve ovo trebalo da se dogodi da bi se filmski radnici konačno udružili u borbi za svoju profesiju i kreativnost.
– Jedini naš put je da Filmski centar očistimo od uticaja politike, da ne mogu neki izabranici vlasti i oni koji se ne bave filmom da odlučuju o našoj kreativnosti i o tome šta ćemo snimati. U FCS i njegovom UO moraju da budu ljudi iz esnafa, i to je jedini način da opstanemo – smatra Dragojević, ističući da jedino tako neće moći da se dogodi da Marković u istoj nedelji dobije visoku nagradu za životno delo, i bude ponižen na konkursu od nekih “stručnjaka” u UO FCS.
Upravni odbor FCS – bez komentara
Pokušaj da dobijemo komentar od pojedinih članova UO FCS i od predsednice Jelene Trivan na dramatičan događaj koji je alarmirao celu kulturnu javnost, ostao je danas bezuspešan.
Niko od njih nije odgovorio na naše pozive telefonom i poruke u kojima smo ih zamolili za izjave.
Članovi konkursne komisije, prema Ugovoru, ne smeju da daju izjave, a do zaključenja broja nismo dobili odgovore na pitanja ni od direktora FCS Gordana Matića, s kojim smo nekoliko puta razgovarali telefonom.
Matić je obećao da će svoju izjavu dati putem mejla, ali ni posle dva dopisa on nije stigao.
Ognjen Glavonić: Godinama nas ponižavaju
Podršku kolegama dao je reditelj Ognjen Glavonić, koji se oglasio putem društvenih mreža.
“Ovaj Upravni odbor FCS je bez ikakvog obrazloženja odbio predlog komisije koju je sam odabrao, i on godinama ponižava našu kinematografiju i pojedine naše kolege, uz ćutnju, asistenciju ili prećutnu podršku mnogih. Verujem da im ovaj put to neće proći, i nadam se da će, pored asocijacije reditelja, producenata, dokumentarista, reagovati i članovi komisije i direktor FCS. Da će, konačno, i kolege kojih se ovo, navodno, ne tiče, dići glas, te zajedno izvršiti pritisak na članove UO da povuku odluku i obrazlože ovakvo cenzorsko ponašanje”, objavio je Glavonić.
Međi onima koji su stali uz Markovića, Žilnika i Dragojevića je i reditelj Ivan Ikić.
Kako je izjavio za Danas, Asocijacija filmskih reditelja Srbije uputila je zahtev FCS da članovi UO objasne i obrazlože svoju odluku, koja je skandalozna.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.