U prepunoj sali Šabačkog pozorišta, prilikom otvaranja Četvrtog festivala“Pozorišno proleće“, gradonačelnik Nebojša Zelenović ukazao je da je sloboda velika tema u Srbiji.
Nažalost, malo, malo pa smo u velikoj nevolji i uskraćivanju slobode. Kultura je lek protiv bolesti duha, i kulturom se borimo za otvoreno i slobodno društvo. Šabac se može pohvaliti svojom slobodarskom tradicijom gde se traga za slobodom. Otvorite umove i ne dajte svoju slobodu, poručio je Zelenović.
Selektor Zoran Karajić predočio je da se ovaj festival održava uprkos brojnih prepreka, i da je već prve godine proglašen za najbolji u Srbiji. Sloboda i demokratija je moje pravo da mislim svojom glavom, napomenuo je Karajić, ali i da čujem i poštujem drugačije mišljenje i stav. Važno je da se stvori kritična masa koja misli, a ne da ovlada krdo istomišljenika. Svetislav Basara, član Umetničkog saveta, podsetio je da se moć pozorišta ne meri kao moć tenkova. Mi živimo u 21. veku, ali, nažalost, u duhovnom smislu živimo u svetu nesloboda i agresije. Savremeno pozorište je tu da nas vrati duhovnosti, rekao je Basara i zvanično otvorio „Pozorišno proleće“.
Komadom Dušana Kovačevića „Balkanski špijun“ u režiji Tatjane Mandić Rigonat započelo je „proleće“, a rediteljka je donela znatne izmene u pristupu uzroka jedne porodične tragedije. Publika je dala najbolju ocenu: aplauz je trajao nekoliko minuta neprekidno, čak je i glumac LJubomir Bandović zamolio da se dozvoli oficijelno obraćanje domaćina.
Bandović je u ulozi Ilije Čvorovića plenio na sceni, a na konferenciji za novinare podsetio je da je tekst nastao početkom osamdesetih, i da se sada kao glavni neprijatelji pominju NATO, bombardovanje, dešavanja u Siriji, Iraku… U suštini glavni neprijatelj je kriminalni kapitalizam, i stalna medijska proizvodnja neprijatelja.
U ulozi Danice Nela Mihajlović pokazala je svu tragičnost položaja žene. Nela Mihailović o svojoj ulozi je rekla da se tragedija porodice i uopšte naroda prelama preko žene i majke. Ona je stub porodice, a Danica je uvek ista, i u predstavi ona u potpunosti podržava muža Iliju. Kako kaže, ostaje uz svog Boga! Na Okruglom stolu kritike istaknuta je aktuelnost sadašnjih političkih zbivanja i previranja, a da se mediji postavljaju kao nosioci mržnje. Umesto ranijih vesti koje se provlače osamdesetih godina, u ovoj predstavi promiče video-materijal, prepoznatljiv, sa ogoljenim političkim porukama i činiocima.
Inače, Bandović je napomenuo da je Dušan Kovačević bio na probama i kroz ovakvu interpretaciju komad je dobio novi život. Festival je sinoć nastavljen predstavom „Petrijin venac“, u režiji Bobana Skerlića, i izvođenju Ateljea 212, a sledi „Korešpodencija“ u režiji Gorčina Stojanovića i uz ansambl Zvezdara teatra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.