Otvaranje izložbe „Titranje svetla, Ana Knežević" u subotu 12.11. u 19h 1Foto: Fiat lux objekti Ane Knezević/Promo

U okviru godišnje galerijske teme, Prošireno polje, ovom postavkom u Galeriji B2 osvrćemo se na stvaralački proces autorke, gde ona u svom radu istražuje nove mogućnosti slike. Krenuvši od minijaturnih skica u sveskama umetnica stvara dijagrame koje verno razrađuje i uveličava ih crtežima tušem na pausu. Zahvaljući ovim skicama i crtežima dolazi do proračuna za stvaranje metalnih objekata koji u sadejstvu sa svetlom stvaraju senke, a upravo te senke i objekti zajedno tvore jednu novu sliku ili prošireni prostor umetničkog dela. Svi ovi radovi, u celosti, nisu ranije bili prikazivani i cilj je da se autorkino dugogodišnje istraživanja, koje je rezultovalo njenim poslednjim virtuelnim instalacijama, prikaže na jednom mestu. Postavka je otvorena do 4.12.

Termin opažanje ili percepcija definisan je kao kompleksan i aktivan proces potrage, odabira, utvrđivanja i organizovanja. Poetski rečeno, u pitanju je stanje tokom kojeg se osećaji sjedinjuju kako bi se došlo do neposrednog razumevanja spoljnog sveta, ali i vlastitog bića.

Moć opažanja je neodvojiva od umetničke proizvodnje kroz istoriju. Međutim, sa razvojem nauke i tehnologije tokom XX veka dolazi do prvih značajnijih eksperimenata koji za cilj imaju ispitivanje različitih perceptivnih fenomena poput svetlosti. Bilo da je prirodnog ili veštačkog porekla, ovaj jedinstveni oblik energije postao je predmet kontinuiranog istraživanja raznih umetnika željnih da testiraju granice pogleda.

Na tom tragu razvija se i umetnička praksa Ane Knežević. Koristeći se svetlošću, ali i prostorom kao osnovnim alatkama, ona dosledno istražuje mogućnosti simetričnih konstelacija u pokušaju da ovlada novim teritorijama. Ova tvrdnja navodi na pomisao da je umetnica nalik naučnici – istraživačici koja sa neverovatnim uzbuđenjem odlazi u ponore vlastitih saznanja i mašte ne bi li došla do novih uvida. Ovakva paralela nije neobična imajući u vidu multidisciplinarno delovanje Ane Knežević, a svoje posebno opravdanje nalazi u seriji Fiat Lux koju Knežević proizvodi u periodu između 2013. i 2019. godine izloženoj u galerijiskom prostoru B2. “

Autor teksta za katalog izložbe, Vladimir Bjeličić, istoričar umetnosti.

Ana Knežević (Beograd, Srbija, 1976) je interdisciplinarna umetnica. Završila je studije slikarstva na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu (2002) i studirala je slikarstvo na Fakultetu umetnosti Masačusets (Massachusetts College of Art) u Bostonu (2003-2004). Radi svetlosno-zvučne instalacije, crteže i VR instalacije. Od 2017. eksperimentiše sa meditativnim prostornim iskustvima, istražujući nove teritorije otvorene VR tehnologijom.

Dobitnica je CultureHub stipendije i rezidencije u Njujorku 2018, nagrade Pollock-Krasner u Njujorku 2017, nagrade CEC ArtsLink u Njujorku 2012. i beogradske nagrade za crtež Fondacije Vladimir Veličković 2009. godine. Osim u brojnim gradovima Srbije, samostalno je izlagala u Njujorku, Bostonu i Parizu. Dela joj se nalaze u važnim kolekcijama u Srbiji (Muzej u Smederevu, Muzej Rudničko takovskog kraja, Wiener Städtische, Galerija „Nadežda Petrović“, Čačak, galerija HAOS i druge). Živi i radi u Njujorku od 2013. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari