Umetnički areal triju minhenskih Pinakoteka – „Stare Pinakoteke“, „Nove Pinakoteke“ i „Pinakoteke Moderne“ – obogaćen je značajnom umetničkom kolekcijom „Brandhorst“, za koju je izgrađen novi muzej, čiji su arhitektonski koncept sačinili berlinski arhitekti Matijas Sauerbruh i Luiz Haton.

Reč je legatu bračnog para, Uda i Anete Brandhorst iz Kelna, mecena koji su svoju fascinirajuću privatnu zbirku, nakon 37 godina pasioniranog sakupljanja, u formi depozitnog ugovora zaveštali Minhenu. Mimo slikarstva, bračni par Brandhorst su se sa jednakom kolekcionarskom strašću zanimao za književnost. Tako su se u ovoj kolekciji našla i 112 crteža, ilustracija i kolaža Pabla Pikasa sačinjena za knjige. Reč je o gotovo svim Pikasovim originalima koji se nalaze u ovoj zbirci.Mimo Pikasa, tu si i crteži Kazimira Maljeviča, Kurta Švitersa, Huana Miroa i drugih značajnih umetnika.



Težište Brandhorstove kolekcije slika potiče iz druge polovine dvadesetog veka. Sa preko 60 umetničkih objekata, slika, skulptura i crteža američkog umetnika Si Tvombija, predstavljen je gotovo najveći deo opusa ovog američkog umetnika, koji se nalazi izvan Hjustona u Teksasu. Protagonisti „Pop Arta“ i „Arte Povera“, Andi Vorhol, Josef Bojs, Mario Merc, Janis Kunelis, Zigmar Polke, Georg Bazelic, Gerhard Rihter, Brus Nojman, Damijen Hesrt, Mišel Baskija i Majk Keli markiraju unutar Brandhorstove kolekcije značajne pozicije u razvoju moderne umetnosti.U Brandhorst muzeju je izloženo preko 700 objekata, a u depou je još oko 550, koji će sporadično biti uključivani u različite izložbe.



Dimenzije novog muzealnog objekta su 98 metara dužine i 17 metar visine s izložbenim prostorom od 3200 kvadratnih metara, s 36.186 lamela od majolike u 23 različitih boja koji pokrivaju polihromnu fasadu, kao u nekakvoj štrik-mustri „Misoni“ pulovera, kako ga je u kolokvijalnom žargonu minhenska publika u međuvremenu krstila. Interijer ovog zdanja je impresivan, posebno su to dominirajući akcenti virtuoznog stešpeništa od hrastovine i prozori prekriveni belom gazom, čime se potencira svetlosni efekt mlečnog stakla i time stvara iluzija bezprostornosti. Poligonalna sala na prvom spratu je sva u znaku monumentalnog ciklusa slika Si Tvomblija –ciklusa „Lepanto“ – kao reminiscencija na sukob hrišćanske alijanse sa Osmanskom flotom iz 1571.u kome je palo preko 8000 vojnika. U naturalističkoj eskpresiji lokvi krvi i bljujuće vatre iz lađa koje tonu, oličava se drastična energija Tvomblijevog poznog opusa. Ovo vitko kameleonsko zdanje duginih boja, koštalo je 48 miliona evra.Toj sumi je Bavarska vlada dodala 120 miliona evra kao fondaciju („Public-privatePartnership“) u koju se ulilo i 20 miliona evra privatno sakupljenih sredstava. Vrednost umetničkih eksponata je procenjena na 100 miliona evra.



ecenat bračnog para Brandhorst našao je kongenijalni okvir u egzotičnom šarmu projekta arhitekstonskog para Sauerbruh-Haton koji se svojom apartnom elegancijom skladno uliva u impozantni ansambl umetničkih palata Minehna i istovremeno procepljuje reprezentativni uvid u umetnost 21. veka






Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari