Peti festival angažovanog etnografskog filma „Vizantrop” biće održan od 23. do 26. novembra u Beogradu uz učešće autora etnografskih dokumetarnih filmova iz celog sveta.
Festival će biti održan u Centru za kulturu Vlada Divljan, uz slobodan ulaz.
Na festivalu će biti prikazana najjnovija ostvarenja svetske i domaće produkcije koja se bave najaktuelnijim pitajima, od ugrožavanja biodiverziteta u urbanim i ruralnim krajevima, preko gradjanskog aktivizma, narodne medicine koja poboljšava zdravlje zajednice i mnogo drugih tema koje su svojstvene angažovanom etno filmu.
Na repertoaru je 23 filma koji su snimani iz svih krajeva sveta – Rusije, Norveške, Finske, Gvatemale, Mozambika, Kameruna, Portugala, Švajcarske, Indije, Filipina, Čilea, Lesota, Bugarske, SAD, Nemačke, Austrije, Turske, Italije, Malezije, Kine, Nepala, Rumunije, Južne Koreje, Grčke i Ujedinjenog kraljevstva.
Prvog dana Festivala, u četvrtak projekcije počinju već u 17 časova; sledi u 19 i 30 otvaranje izložbe fotografija radionice angažovane fotografije Igora Čoka, a zatim Svečano otvaranje Festivala zakazano je za 20 časova.
Nakon svečanog otvaranja, biće prikazan film „Ivanin život“, autora Renata Boroja Serana.
– Ivana je mlada žena koja pripada domorodačkom narodu „Nenet“ sa ruskog Arktika. Motivisana sve lošijim uslovima života u tundri i klimatskim promenama, ona želi novi početak. Ona napušta tradicionalni način života nenetskog uzgoja irvasa i emigrira u grad sa petoro dece. Intiman prikaz žene i njenih osećanja u nasilnoj tranziciji života – pojašnjeno je povodom filma.
Filmovi su tokom četiri dana festivala podeljeni u dva bloka dnevno: popodnevni i večernji.
Oficijalnu selekciju pogledajte na njihovom sajtu.
Naime, angažovani etnografski film se odlikuje predanim terenskim radom, koji podrazumeva blizak odnos sa protagonistima i autoetnografski pristupi na snimanju.
– U današnjem sve složenijem društvenim gibanjima, angažovani etnografski film postaje ključni žanr koji nam omogućava da dublje razumemo i sagledamo mnoge društvene (o)pozocije između fabrika i randika, države i naroda, sportiste i navijača i sl. Vizantrop predstavlja dragocenu platformu koja promoviše upotrebu angažovanih metoda u vizuelnoj antropologiji, pružajući nam uvid u bogatstvo kultura, identiteta, mehanizme borbi i zajednica širom sveta – kaže za Danas direktor festivala Relja Pekić.
On dodaje da Festival Vizantrop postaje prostor susreta između, nauke, umetnosti i aktivizma.
– Kroz vizuelnu antropologiju, festival postavlja pitanja, provocira razmišljanje i poziva nas na promišljanje različitosti, društvene jednakosti i državnih sistema kakve (pre)poznajemo danas – pojašnjava Pekić.
Relja zapaža da je ljudima i dalje čudno kad im spomeneš etnografski film, jer pomisle uglavnom samo na filmove o narodnoj tradiciji i nekim autohtonim društvima daleko od srbocentrične kulture. Problem je, kako kaže, u tome što im zvuči na „etnološki“ koje ima svoje prepoznato mesto u našoj kulturi.
– Uglavnom ih iznenade na koji način ljudi žive, u kakvim uslovima i siguran sam da publika prepoznaje participativno i autorefleksivno prisustvo istraživača, što više ističu savremeniji filmovi – objapnjava Pekić.
Angažovani rad na terenu, u kontekstu antropologije, odnosi se na aktivno učešće antropologa u životima i zajednicama koje proučava. Umesto pasivnog posmatranja, angažovani antropolozi direktno sarađuju sa ispitanicima, učestvuju u njihovim aktivnostima, postavljaju pitanja i stvaraju bliske veze kako bi dobili dublje razumevanje konteksta koji proučavaju. Ovakav pristup može obuhvatiti i aktivno korišćenje vizuelnih medija, uključujući i snimanje filma, kao sredstvo za zabeležavanje i prenošenje antropoloških saznanja.
– Osim jedne takmičarske (glavna kategorija „Jednakost i zajedništvo)“ i tri informativne kategorije (Ženski film, Ekologija i društveni aktivizam i Studentski film) na petom izdanju Vizantrop festivala, u okviru specijalnih programa imaćemo predavanje etnomuzikologa Branislava Stevanića o urbanim aspektima istraživanja u etnomuzikologiji, predstavljanje SEF festivala iz Zadra na kojem ćemo ugostiti Luciju Tomanović, direktorku tog festivala, a biće prikazana i nova audiovizuelna ostvarenja sa Škole vizuelne antropologije iz Beograda – najvljuje povodom programa.
Vizantropski Preložur i Krovodram: Muzički program festivala
Nakon celodnevnih projekcija u Centru za kulturu Vlada Divljan, učesnici i gosti festivala se premeštaju u Društveni centar Krov, gde nas očekuje „Krovodram“ – drum’n’bass žurka otvaranja festivala, kao i na zatvaranju „Vizantropski Preložur“, festivalsko izdanje stvaranja participatornog muzičkog događaja.
– Krov je danas jedini prostor i dragoceni epicentar širenja etnografskog filma i antropologije, kao i drugih društveno-humanističkih nauka. Uskoro pokrećemo i internet radio Krov, to je novost. Radio bi poslužio kao platformu za povezivanje i stvaranje, ali i razvoj novih načina komunikacije među razbijenim srpskim društvom. Polako ostvarujemo ono što je pandemija zaustavila, pa sada moramo da jurimo kako bi sve to sustigli – ukazuje Pekić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.