U Galeriji Narodnog muzeja Vranje u toku je izložba slika i unikatnog nakita dr Milice Živadinović pod nazivom „Putujuće šare Srbije“.
Umetnica je praunuka najslavnijeg Vranjanca, velikog srpskog pisca Bore Stankovića, a inspiraciju nalazi u tradicionalnim motivima sa Balkana, ornamentici srpskog srednjovekovog slikarstva, a pre svega u šarama pirotskih ćilima.
Milica Živadinović rođena je u Beogradu 1975. godine. Diplomirala je na Akademiji lepih umetnosti u Versaju, a zatim doktorirala na Univerzitetu Pariz 8. Član je ULUS-a od 2008 i francuskog udruženja umetnika.
Njena doktorska disertacija pretočena je u monografiju „Miodrag Mića Popović (1923-1996)“ koja je objavljena na francuskom, a potom na srpskom jeziku.
Кada je posle dugog boravka u Francuskoj, Milica prvi put došla u Vranje, ušla u Baba Zlatinu ulicu (koja nosi ime po njenoj čukunbabi) i kročila u dvorište kuće njenog pradede Bore Stankovića, ugledala je na dovratku ćilim koji je bio isti kao na slici koju je pre toga naslikala.
Ovaj neobičan događaj dao joj je, kako kaže, odgovor na mnoga pitanja koja je sebi godinama postavljala. Shvatila je da su šare pirotskih ćilima utkane u naš genetski kod, što ju je podstaklo na istraživanje ovog važnog simbola Srbije u cilju povezivanja sa korenima, očuvanja tradicije i davanja podrške starom zanatu ćilimarstva.
Кao rezultat tih istraživanja objavila je knjigu pod nazivom „Ornamenti Srbije – pirotski ćilim“ (2022), detaljno opisujući tehniku, simboliku i lepotu ovog najsavršenijeg vida srpskog tradicionalnog tekstilnog stvaralaštva, kao i monografiju „Magija pirotskih ćilima“ (2023) kojom je predstavila pravo nacionalno blago kolekcije izuzetne vrednosti koje je sakupila porodica Nikolić.
Paralelno sa bavljenjem pirotskim ćilimarstvom sa istorijsko-umetničke tačke gledišta, Milica Živadinović je nastavila i sa kreativnim radom – slikarstvom i ručnom izradom nakita, inspirisanim našim umetničkim nasleđem, a prvenstveno šarama pirotskih ćilima.
U Miličinom delu su ove šare u specifičnoj simbiozi sa kosmičkim motivima, smeštajući našu tradiciju u kontekst vanvremenskog, što je sveukupno stilski obavijeno savremenim dizajnom.
U periodu snažnog stvaralačkog naleta, nastale su kolekcije „Кosmička harmonija“ i „Radost nasleđa“ sa velikim brojem slika (u tehnici ulja na platnu i kombinovanoj tehnici), kao i stotine komada nakita (ručno oslikanog i zalivenog epoksi smolom) koje je Milica sve objedinila u izložbu pod nazivom „Putujuće šare Srbije“.
Кako sama kaže, tada nije mogla ni da pretpostavi da će taj poetičan naslov postati realnost, te da će izložba u vrlo kratkom vremenskom periodu proputovati prvo kroz naš region (Novi Sad, Loznicu, Pirot, Trebinje, Grocku, Beograd), a zatim se otisnuti u svet od Meksika preko Pariza do Pekinga.
Najzad, izložba je stigla i u Vranje, postojbinu Miličinih predaka i mesta sa kojeg je pokrenuta lavina inspiracije pirotskim ćilimom.
Na otvaranju izložbe u Galeriji narodnog muzeja Vranje, Milica Živadinović je u vrlo emotivnom govoru prisutnima uputila poziv na razgledanje izložbe citirajući reči Bore Stankovića „Hajde da snevamo“.
Istakla je da nije bilo lako stati pred brojnu vranjsku publiku i opravdati očekivanja jer činjenica da je potomak slavnog književnika za nju je kako lepa, tako i obavezujuća.
Podelila je vrlo lično osećanje – da svakim novim dolaskom u Vranje sve dublje prodire u dušu ovog grada, a da u kući Bore Stankovića ima utisak da su njeni preci i dalje tu i bdiju nad nama.
Svečano otvaranje izložbe koju je podržalo Ministarstvo kulture, otvorili su direktorka vranjskog muzeja Maja Aleksić i gradonačelnik Vranja Slobodan Milenković.
Događaj je dodatno ulepšao sjajan beogradski kontratenor Bojan Bulatović, rodom iz Vranja, svojom interpretacijom nekolicine starih vranjskih pesama, uz klavirsku pratnju Dragane Dimić.
Novinarka Smiljana Popov, uz pomoć snimateljke Dragane Udovčić, snimila je tokom vikenda emisiju sa Milicom Živadinović „Vranje za početnike“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.