Sedmog dana 16. Kondenza – Festivala savremenog plesa i performansa, sinoć u Bitef Teatru, glavni program je zatvoren predstavom “Repertorio No.2” dvojice mladih autora iz Rija de Žaneria, Davija Pontesa i Valasa Fereire.
Ovaj koreografski eksperiment koncipira ples kao praksu samoodbrane kroz analizu devijantnih, transgresivnih i neformalnih tehnika.
Pontes i Fereira formulišu svoj rad oko pojmova pobunjenih tela i njihovih načina pružanja otpora.
Njihov boravak u Beogradu rezultat je nove saradnje Stanice i brazilskih plesnih umetnika, kao i podrške Ambasade Brazila u Beogradu.
„Rad na predstavi smo započeli na državnom univerzitetu u Rio de Žaneiru 2018. godine, u atmosferi nesigurnosti zbog Bolsonarove vladavine. Imali smo pitanje na koje i danas nastavljamo da odgovaramo: kako stvarati koreografiju samoodbrane? Ovom pitanju se stalno vraćamo, svaki put kad je mlada crna osoba ubijena u Brazilu, SAD-u ili na toliko drugih mesta. Možda nikada nećemo prestati da postavljamo to pitanje”, istakao je koautor predstave Davi Pontes.
U Bitef Art Kafeu istog dana održan je razgovor ”Nekada davno u plesnoj biblioteci: poetika i kontekst između Srbije i Brazila” na kome su učestvovali specijalni gosti festivala, Neto Mašado i Žorži Alenkar.
Njih dvojica su su 2017. godine proveli tri meseca u umetničkoj rezidenciji StationOne Stanice Servisa za savremeni ples u Beogradu radeći na projektu „Plesna biblioteka” i otvarajući pitanja: kako napraviti koreografsku situaciju koja obuhvata različite narative, tela, glasove, pokrete i postojanja? kako prevazići granice “zvanične istorije” i zajednički proizvesti znanje? Od tad prepoznaju bliskost srpske i brazilske plesne scene, a taj uvid i danas prožima njihov rad.
Poslednjeg festivalskog dana, u subotu 4. novembra od 17:30 u Muzeju afričke umetnosti, biće predstavljen multidisciplinarni projekat “Arus Femia” umetnice Zie Soares, iz koga nastaju predstava, niz konferencija, kratki igrani film, kratki dokumentarac i digitalna animirana knjiga.
Ovaj projekat potiče iz nasleđa žena Zapadne Afrike, posebno žena iz Gvineje Bisao, koje su pre 400 godina, idući ka američkom kontinentu na robovlasničkim brodovima, izumele strategiju preživljavanja: sakrivanje crnih pirinčanih zrna u svoje ispletene kose.
U diskusiji pod nazivom “Uloga žena u ruralnim predelima u očuvanju genetskog, botaničkog, ljudskog i kulturnog nasleđa” učestovaće Zia Soares – rediteljka i glumica iz Lisabona; Adenike Oladosu – ekofeministkinja, aktivistkinja za klimatsku pravdu iz Nigerije; Saša Petrović – aktivista za klimatsku pravdu koji istražuje polje agroekologije i moderator razgovora, Predrag Momčilović.
Ovaj program podržava projekat apap Feminist Futures i program Kultura za demokratiju – Švajcarska agencija za razvoj i Hartefakt.
Tokom festivala publika je upoznala i novu generaciju učesnika programa “Critical Practice (Made in Yugoslavia)”, namenjenog osnaživanju diskurzivnog promišljanja savremenih izvođačkih umetnosti i dosezanju savremenog plesa do što šire publike.
Ove godine u petoj generaciji učesnika su Szymon Adamczak iz Poljske, Nefeli Gioti iz Grčke, Elen Rose Light iz SAD, Ana Popović iz Srbije, Myrto Sarma iz Grčke i Micha Tsouloukidse iz Nemačke koji su moderirali razgovore sa umetnicima i publikom nakon svake predstave i svojim kritičkim zapisima o temama i programima festivala doprineli njegovom sadržaju, ali i boljoj komunikaciji prema publici.
Na ovakav način Kondenz godinama neguje kritički dijalog unutar festivala, ali i publiku koja je radoznala, slobodna i koja se uvek vraća.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.