„Mala Pula 2. 0 nije enti filmski festival u nizu već reminiscencija na nekadašnji istoimeni festival koji se osamdesetih održavao u Domu omladine Beograda“, kaže na početku razgovora za Danas Zlatko Crnogorac, urednik programa bioskopa „Dragan Gaga Nikolić „u Parobrodu gde će narečeni festival biti održan od 23. do 25 oktobra.
Prema njegovim rečima, ova nova filmska smotra treba da s ‘razumom i osećajnošću’ podrži domaći film, skrene pažnju publike na regionalnu kinematografiju i pokrene je na otvorenu diskusiju u vezi sa mnogim zanimljivim i aktuelnim pitanjima.
„Mala Pula 2.0 nije repriza ovogodišnjeg izdanja Pula film festivala nego je, pre svega, metafora filmskog događaja i želja za uspostavljanjem standarda kakav je ranije postojao. Ne želimo da budemo konkurencija drugim i etabliranim festivalima poput Slobodne zone, Festivala autorskog filma“, dodaje Crnogorac a to i potvrđuje spisak različitih gostiju koji će zajedno sa publikom razgovarati na tematski veoma zanimljivim panelima, koji će biti upriličeni u sklopu ovog događaja. Među najavljenima su neki od najznačajnijih stvaralaca u regionu: Dragan Bjelogrlić, Mirjana Karanović, Srđan Dragojević, Srdan Golubović, Dimitrije Vojnov, Hana Jušić, čelni ljudi filmskih festivala iz Hrvatske i mnogi drugi.
* Koji su razlozi da pokrenete Malu Pulu 2.0?
– Naš bioskop „Dragan Nikolić“ postoji već tri godine i za to vreme smo se etablirali kao bioskop posvećen domaćem filmu, ne samo srpskoj kinematografiji, nego regionalnoj, samim tim što sada ne postoji jasna distinkcija da je neki film samo srpski ili samo hrvatski, umreženi su glumci, reditelji, produkcije. S druge strane, došlo je do oporavka bioskopske scene – između ostalog i zbog otvaranja novih šoping molova, a time bioskopa. Postoji statistički podatak kod distributera i prikazivača da raste broj publike u Beogradu za razliku od globalnog trenda gde je došlo do pada posećenosti bioskopima u korist televizije.
U svemu tome našli smo veliki izazov za naš bioskop koji je okrenut domaćoj, odnosno regionalnoj kinematografiji i autorsko-evropskom profilu filma. Bio nam je potreban događaj koji se zbiva na početku sezone i koji u obliku kakvom smo ga mi zamislili ne postoji. Takođe, jedan od jako bitnih razloga da napravimo ovaj festival je što je na svim našim postojećim filmskim festivalima domaći film ipak u drugom ili u trećem planu i nikada ne dobije značaj kakav bi trebalo da ima.
* Šta ćete vi povodom toga učiniti osim što će te prikazati dobre filmove?
– Tu dolazimo do trećeg nivoa cele priče. Mi, nažalost, imamo napredak što se tiče finansiranja filmova kroz rad Filmskog centra Srbije, kroz uređenje nekih drugih stvari u vezi sa kinematografijom, ali nemamo javnu debatu o tome šta i kako zaista podržati. To se najviše videlo prošle godine kada je krenula debata „autorski ili bioskopski film“ koja se vodila na društvenim mrežama između Nikole Ljuce i Stevana Filipovića s jedne strane i Nikole Koja s druge, a oko neuvrštavanja njegovog filma „Stado“ u program Festa. U tom trenutku „Stado“ je bio najgledaniji film ali ga selektori nisu odabrali.
* Šta vi mislite o tome?
– To je između ostalog jedna od tema našeg panela. Mislim da je pored osam filmova, koliko ih je bilo u toj selekciji, bilo mesta i za „Stado“ da bi se on kritički sagledao i u odnosu na ostala ostvarenja upravo kao film koji ima najveću gledanost. Zato mislim da je ta polemika ili dilema trebalo da se desi u kontekstu, da bi ljudi mogli da diskutuju o pitanjima koja narečena dilema pokreće a ne da komunicirajiu sa dva ili tri riplaja na Fesjbuku. Mi ćemo na panelu razgovarati i o pitanjima dramaturškog trenda u domaćem filmu, o tome šta će se snimati ove, naredne i u godinama koje nam predstoje, šta će komisije odobravati i tako dalje. Prosto smo želeli da se izmestimo iz tog neposrednog ili ličnog obračuna, koji je godinu dana posle besmislen, i da celu polemiku postavimo na početak .
* Koja pitanja pokreću aktuelne teme i trendovi koje ste uvrstili u program panela i ko su njihovi učesnici?
– Večito pitanje „bioskopski ili festivalski film“ i mnoga druga U tom panelu će učestvovati dva naša najznačajnija reditelja poslednje dve decenije čiji se filmovi jednako tretiraju kao oni iz osamdesetih godina. To su Raša Andrić i Srđan Dragojević. Tu je, naravno, i Dimitrije Vojnov koji je i filmski kritičar i scenarista, neko ko je zadnjih godina stvarao filmove koji su imali uspeha u bioskopu. Drugo važno pitanje je šta je budućnost festivala – da li su oni jači štihovi od filmova koje prikazuju. Za ovu priliku u goste će nam doći selektor Pule Zlatko Vidačković, očekujemo i selektora iz Motuvuna Igora Mirkovića i iz Zagreb film festivala Borisa T Matića, a govoriće i Srdan Golubović o Festivalu autorskog filma .
* Ko će voditi panele?
– Da bi ceo događaj imao regionalnu komponentu, a hteli smo nova lica i ljude koji ne pripadaju ovoj ili onoj strani, odlučili smo se da jedan od moderatora bude Jurica Pavičić iz Hrvatske, filmski kritičar Jutarnjeg lista, ali i književnik i kolumnista, a s druge strane, postojala je velika želja da sarađujemo sa Aleksandrom D. Kostićem, kritičarem Vremena, koji je, nažalost, u trenutku nastajanja ove ideje neočekivano preminuo. Bilo je teško oporaviti se posle toga, ali smo ipak krenuli dalje. Jedan od njegovih poslednjih tekstova je bio o filmu „Kad budem mrtav i beo“ i mi ćemo ovo antologijsko ostvarenje pustiti bonus. Zanimljiv je fenomen da je prošlo pet decenija od te čuvene 1967. godine kada su snimljeni veliki filmovi i fokus je bio ove godine na „Skupljačima perja“ a u senci tog filma se neopravdano našao „Kad budem mrtav i beo“. Mi ćemo taj film pustiti i zbog mogućnost komparativnog sagledavanja šta je bio film tad, pre pet decenija, a šta su filmovi koje imamo danas.
Senke nad Balkanom
Kao jednu od značajnijih tema naš sagovornik izdvaja panel o budućnosti produkcije koja se iz filma seli u televizijske serije i ističe da se s nestrpljenjem očekuju premijere tri serije – Blejoglićevih „Senki nad Balkanom“, „Nemanjića“ i druga sezona serije „Ubice mog oca“. U ovom panelu govoriće neki od najznačajnijih ljudi iz sfere produkcije među kojima su: Bjelogrlić, Jelena Mitrović ispred Baš Čelika, Gaga Đurković iz Vision tima, Boban Jevtić iz Filmskog centra Srbije, a očekuje se i Igor Turčinović iz Pink Film Studiosa, koji može da objasni kakva je pozicija Pinka danas u kontekstu njihove gledanosti i imajući u vidu da se njihovim studijima snima Zadruga a ne filmovi.
Aktuelni ženski senzibilitet
„Desili su se neki novi trendovi u filmu a jedan od njih se tiče novog senzibiliteta koji donose žene reditelji. Nekad smo imali Soju Jovanović a danas su rediteljke veoma aktuelne i aktivne u filmskoj produkciji ne samo kod nas već i u Hrvatskoj. S tim u vezi gledaćemo film ‘Ne gledaj mi u pijat’ Hane Jušić koju očekujemo i da učestvuje u debati, kao i Mina Đukić, Maja Miloš, Mila Turajlić i Mirjana Karanović, koja je nakon svoje višedecenijske glumačke karijere sama realizovala film ‘Dobra žena’, koji ćemo takođe gledati“, kazao je, između ostalog, u razgovoru za Danas Zlatko Crnogorac
Pet stolica iz bioskopa Odeon
Bioskop „Dragan Gaga Nikolić“ ima 37 mesta ali kad su tribine Parobrod je pokazao da može da ugosti 100 do 200 ljudi. Kuriozitet ovog bioskopa čini i pet bioskopskih stolica iz bioskopa Odeon, čiji je ponosni vlasnik postao Parobrod pre dva meseca i koje su poslužile kao inspiracija za logo festivala Mala Pula 2. 0.
Repertoar
Na repertoaru festivala Mala Pula 2.0 biće prikazani filmovi: „Ustav Republike Hrvatske“ Rajka Grlića, „Ne gledaj mi u pijat“ Hane Jušić, „Rekvijem za gđ-u J“ Bojana Vuletića, „Dobra žena“ Mirjane Karanović, „Igla ispod praga“ Ivana Marinovića, „Žaba“ Emira Jukića, „Fuck Off I Love You“ Angela Jurkasa, „Mrtve ribe“ Kristijana Milića i bonus „Kad budem mrtav i beo“ Živojina Pavlovića.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.