Uz poslednju premijeru u ovoj godini, predstavu „Švejk“ po antologijskom delu Jaroslava Hašeka, u režiji Veljka Mićunovića, koja je zakazana 28. decembra u 19.30h na Sceni „Olivera i Rade Marković“, Beogradsko dramsko pozorište predstavilo je i projekte u novoj sezoni.
Pod metaforičnim naslovom „Opasne veze“, koji sugeriše uzbudljiv i aktuelan izbor tema koje će se kroz književna i dramska dela baviti ispitivanjem pozicije deteta, žene, muškarca, čoveka, a odnosi se i na nove koprodukcije, najavljeno je 11 premijera koje tokom 2024.očekuju publiku.
Predstave koje ćemo gledati na scenama „Olivera i Rade Marković“ i „Predrag Pepi Laković“ na jučerašnjoj konferenciji za novinare predstavili su direktor BDP Jug Radivojević, Enes Halilović, Mirjana Karanović, Paulina Manov, Tijana Grumić, Kokan Mladenović, Andrija Kuzmanović, Isidora Simijonović i Ana Tomović.
Radivojević je najpre saopštio da je BDP primljen u Evropsku festivalsku asocijaciju, koja obuhvata više od sto festivala u 40 zemalja, a zvanična promocija ove kuće kao novog člana EFA zakazana je u maju, u Nemačkoj.
Kako je najavio, kao prvu premijeru u narednoj godini 10. februara videćemo koprodukciju sa Regionalnim pozorištem iz Novog Pazara, inscenaciju romana „Ljudi bez grobova“ Enesa Halilovića, u režiji Stevana Bodrože.
Prema rečima poznatog novopazarskog pesnika i pisca, on je u ovaj projekat ušao sa strahom.
– Ali, drago mi je što sam video napetost koja traje dva sata, i što sam video da se neki deo mojih ideja prelio u predstavu. Zapravo, umetnost se hrani umetnošću. Reditelj i dramaturzi su uzimali neka moja osećanja i izneli ih na scenu. To tako funkcioniše u celoj istoriji umetnosti – istakao je Halilović.
Na Dan BDP, 20. februara, pred publiku premijerno stiže „Gidionov čvor“, duodrama Džone Adams, u režiji Jane Maričić, koja otvara važna pitanja školstva i cenzure u školama, a posredno može da asocira i na veliku tragediju koja se ove godine dogodila u Osnovnoj školi “Vladislav Ribnikar”.
Kako je izjavila Mirjana Karanović, koja u „Gidionovom čvoru“ igra sa Janom Milosavljević, ona je upravi BDP mnogo ranije predložila ovaj komad.
– Bila sam duboko dirnuta ovom dramom i smatrala sam da je važno da bude na repertoaru, a sticajem okolnosti dogovor za predstavu desio se neposredno posle zločina u “Ribnikaru”. Ovaj tekst nije ilustracija toga, već dijalog dve žene. Majke dečaka koji se ubio i njegove nastavnice.
Dva ljudska bića povezana tim tragičnim događajem pokušavaju da nađu neke odgovore, prebacuju odgovornost jedna na drugu, a u tome ima i mnogo emocija koje se prepliću, i srećna sam što učestvujem u ovom ženskom projektu – istakla je Karanović.
Već 2. marta gledaćemo „Pozicija deteta“ po motivima rumunskog filma Razmana Raduleskua i Kalina Petera Netzera, u režiji Ane Đorđević, koja se takođe bavi tragičnom temom mladih ljudi.
Kako je navela Paulina Manov, koja igra glavnu ulogu, inicijalni događaj komada je automobilska nesreća, u kojoj je na periferiji grada, na pešačkom prelazu, stradalo dete.
Nesreću je izazvala 19-godišnja devojka, ćerka poznate, ali psihički vrlo nestabilne estradne umetnice, bivše književnice i borca za socijalnu pravdu, koja je sada opterećena poricanjem svakog oblika stvarnosti koja je okružuje, pa tako i problemima sopstvenog deteta…
U okviru projekta Shadow Pandemic, podržanog od Kreativne Evrope, 6. aprila premijerno ćemo videti pobedničku dramu Tijane Grumić “Svet zaslužuje kraj sveta”, u režiji Selme Spahić, koprodukciju BDP, Zagrebačkog kazališta mladih i festivala Borštnikova srečanja” u Mariboru.
Prema rečima Tijane Grumić, to je priča o svetu koji, baš kao i naš svet i naša (pred)apokaliptična stvarnost, dolazi svom kraju.
– U centru drame je krmača koja ljudskim jezikom govori o okolnostima u kojima se rodila, živela, i uz pomoć ljudi razmnožavala. A te okolnosti su pandemija, ekološka katastrofa, stalna potreba za povećanjem profita, stambena kriza, uvećanje profita) određuju i živote tri žene čije su pozicije na različite načine slične marginalizovanoj poziciji životinja u ovom komadu.
Premijera drame „Svet zaslužuje kraj sveta“ Tijane Grumić koja je nagrađena za najbolji tekst na konkursu Kreativna Evropa „Shadow Pandemic“, u režiji Selme Spahić, koprodukcija sa Zagrebačkim kazalištem mladih i Festivalom „Borštnikova srečanja” Maribor, zakazana je 6. aprila na Velikoj sceni „Olivera i Rade Marković“.
– „Svet zaslužuje kraj sveta“ je tekst o svetu koji, baš kao i naš svet i naša (pred)apokaliptična stvarnost, dolazi svom kraju – rekla je Grumić. – U centru ove priče nalazi se jedna krmača koja nam se obraća našim, ljudskim jezikom, govoreći o okolnostima u kojima se rodila, živela i (uz pomoć ljudi) razmnožavala.
A te okolnosti- pandemija, ekološka katastrofa, stalna potreba za uvećanjem profita, stambena kriza…, određuju i živote tri žene, takođe junakinje ove priče, čije su pozicije na različite načine slične marginalizovanoj poziciji životinja u ovom komadu.
Na kraju, ovo je tekst i o pisanju kao takvom, i problemu (samo)eksploatacije na umetničkom tržištu, koji ima svoje paralele sa eksploatacijom resursa i bića sa kojima delimo planetu – navela je Grumić.
Reditelj Kokan Mladenović, čije predstave publika uvek očekuju s posebnom pažnjom, u BDP u novoj sezoni režira predstavu „Čovek slon“.
Tekst je napisao Dimitrije Kokanov po motivima istoimene knjige sir Frederika Trevesa, predstava se radi u koprodukciji sa Centrom za kulturu Tivat, a premijerno će biti izvedena u BDP 25. maja.
Podsećajući na istoimeni antologijski film reditelja Dejvida Linča, sa Entonijem Hopkinsom i Džonom Hertom u ulogama glavnih junaka, Mladenović je izjavio da se „Čovek slon“ bavi istraživanjem različitih pozicija društvene drugosti, marginalizovanosti i osude pojedinca.
– Priča o Džonu Meriku, fizički nakaznom zbog retke bolesti, povod je za priču o onom drugom, društveno drugom, odbačenom pojedincu, skrajnutom i osuđivanom iz raznih razloga i uz različita opravdanja. Fenomen nakaznosti ima nove oblike. Fizičke devijacije su najmanji problem u odnosu na karakterne devijacije i svet bez empatije
Mi se bavimo pitanjima na koje sve načine nečiji izgled, poreklo, bolest, hormonalni status…,utiču na poziciju koju ta osoba zauzima u društvu, i na koji način društvo zlostavlja one koji se razlikuju od normirane većine – istakao je Mladenović.
Početkom leta, 8.juna, premijerno stiže još jedno književno delo koije je u filmskoj verziji osvojilo svetsku publiku, „Kramer protiv Kramera“ po antologijskoj knjizi Ejverija Kormana, u režiji Slobodana Skerlića, koprodukcija BDP sa „F Word“ produkcijom iz Novog Sada.
Prema rečima Andrije Kuzmanovića koji igra glavnog junaka, teme koje otvara ova predstava su razvod, roditeljstvo, rodne uloge i izazovi koje savremena civilizacija stavlja pred tradicionalni model braka.
Jesenju premijernu sezonu u BDP 28. septembra otvara predstava “Šarlota Kasteli“, prema motivima drame “Gospoda Glembajevi” Miroslava Krleže, koju ćemo gledati na Velikoj sceni „Olivera i Rade Marković, u adaptaciji i režiji Branislava Mićunovića.
Naslovnu ulogu, baronicu Kasteli, igra Isidora Simijonović.
– Nadam se da će težište biti na dubljem razumevanju tog lika, van stereotipa o Šarloti kao o bludnici i veštici koju treba ubiti – istakla je popularna glumica.
Na jučerašnjoj konferenciji najavljena je i premijera za 5. oktobar, predstava koju će režirati Nikola Ljuca, ali će širi detalji biti saopšteni u junu.
Veliki projekat BDP u ovoj sezoni, koprodukcija sa Nacionalnim teatrom iz Atine, predstava “Čarli Čaplin – Svetla velegrada” u režiji Nikite Milivojevića, premijerno će biti izvedena 1. decembra, na otvaranju beogradskog izdanja regionalnog festivala RUTA.
Neobični mjuzikl, u kojem se udružuju živa muzika, pesme, akcija i energija stvaralaca, počast je nadarenom „tužnom klovnu“, herojstvu običnih ljudi i arhetipskim vrednostima života. Glavnog junaka igra kiparski glumac Prokopis Agatokleus, a ostale uloge članovi ansambla BDP.
U okviru “Novih glasova”, projekta posvećenom mladim autorima, 17. i 24. avgusta na sceni BDP “Milenijum tim arena” premijerno će biti izvedene drame Sofije Dimitrijević “Rake”, u režiji Dajane Josipović, i “Kavez za ptice” Nikole Stanišića, u režiji Slobodana Stankovića.
Po ideji reditelja Nikole Ljuce, koji je i selektor, na istoj sceni tokom jula počinje filmski program “Besplatno radi bioskop”, projekcije domaćih i regionalnih filmskih ostvarenja, koje će pratiti i razgovori sa publikom.
Veliki uspesi BDP u 2023.
Uz najavu novih projekata, Jug Radivojević je podsetio i na uspehe BDP u 2023. godini – na matičnoj sceni izvedeno je 300 predstava, BDP je sto dana proveo na gostovanjima, a njegova ostvarenja zabeležila su ukupno oko sto hiljada gledalaca.
Hitovi publike su predstave “Laž” i “Ne igraj na Engleze”, “Yenki Rouz” i “PraFaust” osvojili su najviše nagrada na domaćim i stranim festivalima, “Božanstvena komedija” izvedena je na Bitefu, a “Cement Beograd” na festivalu u Berlinu.
BDP, kako je naveo Jug Radivojević, četvrtu godinu zaredom uspeva da utvrdi tačan repertoar za celu narednu godinu, a karte za upravo objavljen repertoar u 2024. već su u prodaji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.