Pozorišna festivalska scena u Zaječaru ugostila sinoć glumački ansambl Satiričkog kazališta "Kerempuh" iz Zagreba 1Foto: Pozorište Zoran Radmilović

Pozorišna festivalska scena u Zaječaru ugostila je sinoć glumački ansambl Satiričkog kazališta ,,Kerempuh“ iz Zagreba. Oni su izveli satiričnu komediju ,,Smrt na dopustu“, koju je po romanu portugalskog nobelovca Žozea Saramaga režirao Kokan Mladenović koji se prvi put u Hrvatskoj postavlja na pozorišne daske.

Roman je izgrađen na jednom uzbudljivom pitanju – kako bi izgledao naš život kada bi smrt prestala postojati? Kako bi funkcionisala država kada bi u njoj ljudi jednostavno živeli večno? Autorska predstava ,,Smrt na dopustu“ nije izravna adaptacija Saramagova romana, već je kroz rad reditelja Kokana Mladenovića sa slumačkim ansamblom, poprimila kontekst regionalnih prilika i tema kojima smo svakodnevno izloženi. Dok se u romanu pripoveda brižljivo odabranim motivima oko kojih se plete mreža situacija, u predstavi se isti utisak ostvaruje drugim sredstvima. Neka od njih su brehtovska gluma, pesme i humor, koji osim iz komičnih situacija, proizilazi iz britkih i savremenih dijaloga po ugledu na velikane komedije Gruča Marksa i Vudija Alena.

U početku svi slave večni život i veruju da su podsvesno odabrani narod, ali nakon nekog vremena shvataju kako besmrtnost nije baš ekonomski isplativa. U očaj tad padaju političari, doktori, sveštenici, mediji i predstavnici pogrebnih društava, pa traže hitno rešenje ove neviđene finansijske i moralne katastrofe. U vrtlogu duhovitih, britkih, ironičnih i mudrih prizora, koji se u neodoljivom apsurdu pojavljuju i zadivljuju nas, shvatamo da ne postoji tako dobra vest koju mi ljudi ne bismo mogli upropastiti. Ovaj Saramagov roman poseduje sve elemente koje bi jedan predložak za buduću predstavu trebalo imati – sjajnu priču, uzbudljive obrte, snažne likove i pre svega brilijantan humor. On kroz ironično ismejavanje govori o jednoj državi, njenom religijskom i ekonomskom mehanizmu i opštem rasulu kada se iz svakodnevnog života izuzme nešto što se podrazumeva – svakodnevna smrt.

Prema rečima reditelja Kokana Mladenovića, Festival u Zaječaru mu je jedan od omiljenih, dopada mu se i način na koji Zaječarci gledaju ovaj festival, to što je sala uvek prepuna, što publika uživa u magiji koja se zove teatar.

„Ta ljubav koju nam publika ovde pruža daje nam volju i snagu da pređemo toliki put od Zagreba do Zaječara jer smatram da publika ovde to zaslužuje. Što se tiče predstave, mi smo uzeli roman i poigrali se sa svim linijama koje u njemu postoje. Ne postoji ni jedna scena u predstavi koja nije inicirana romanom, ma koliko je mi nadmaštavali. Sve smo samo preveli pod današnjim trenutkom, tim našim aktuelnim društvenim i političkim izopačenjima, kao i našim uočavanjem apsurdnog i crnog humora u svakodnevnici u kojoj živimo. Ono što je meni najdragocenije je to da su to bila dva uzbudljiva i divna meseca pozorišnog života sa nekim ljudima koji su se sjajno igrali pozorišta i siguran sam da se to u predstavi vidi“, rekao je na Okruglom stolu kritike reditelj predstave ,,Smrt na dopustu“ Kokan Mladenović.

Nagrada Zoranov brk za glumačku bravuru pripala je Hrvoju Kečkešu za ulogu prestolonaslednika.

„Velika mi je čast nositi Zoranov brk. Ipak, mislim da ova nagrada pripada svima nama, celom ansamblu, jer su sve uloge savršene i nijedna ne odskače. Timski rad jeste važan u svakoj predstavi, ali u ovoj čini mi se posebno, od fizičkog napora do glumačke igre koja se proteže kroz komad, i mi ovde jednostavno jedni bez drugih ne možemo“, rekao je glumac Hrvoje Kečkeš.

Ulogu glavne urednice u sinoćnoj predstavi bravurozno je odigrala Mia Begović.

„Uloga koju igram je toliko morbidna, egoistična, konačno, to je nažalost i produkt današnjeg vremena i mislim da je to globalni problem. Jako mi je drago kada čujem smeh u publici na rečenice koje su izašle iz našeg ansambla, kada čujem da prepoznaju situacije. To prepoznavanje nas čini jačima.Prepoznavanje pravog puta ali i devijacija koje se događaju čak i kada ne želiš“, rekla je glumica Mia Begović.

„Zaječarska publika je sinoć bila nepojmivo inspirativna“, rekao je glumac Vilim Matula.

„U Saramagovom tekstu je bilo puno materjala za satiru. Iz satirske igre proizišla je tragedija još u staroj Grčkoj. Tada su ljudi voleli da gledaju komedije. A evo u današnje vreme Gradsko satiričko kazalište proizvelo je jednu satiru u kome se možemo svi prepoznati. Bilo je naporno pevati, igrati na sceni jer je predstava zaista zahtevna, ali u isto vreme i veliko zadovoljstvo raditi sa ovim divnim glumcima i svima onima iza scene koji su se potrudili da predstava izgleda ovako“ rekao je Vilim Matula.

U radu na komadu „Smrt na dopustu“ uživala je i Ines Bojanić tumačeći ulogu dirigentkinje.

„Zahvalila bih se reditelju Kokanu Mladenoviću zato što je dozvolio da svi podjednako stvaramo ovu predstavu. Svako je nešto svoje doneo i ugradio u igru. Zapravo, Kokan nas je povezao jer smo imali razne priče – o smrti, životu, sreći. Ta kohezija se dogodila između svih nas i dovela do toga da predstava procveta. Ovaj komad rado igramo i uvek puni pozorišne sale, što nas izuzetno raduje“, kaže Ines Bojanić.

U predstavi još igraju: Josipa Anković, Borko Perić,Tarik Filipović, Ana Maras Harmander, Karlo Mlinar, Mirela Videk Hranjec i Filip Detelić. Muzičku pratnju uživo izvode Franka Margeta (violončelo) i Viktor Čizić (klavir). Prevod romana potpisuje Dean Trdak, a dramaturgiju Dora Delbianco. Scenografkinja je Irena Kraljić, kostimografkinja Marita Ćopoa, autor muzike Irena Popović Dragović.

Na večerašnjem programu Festivala ,,Dani Zorana Radmilovića“ je predstava ,,Šarlota Kasteli“ koju po tekstu Miroslava Krleže i u režiji Branislava Mićunovića, izvodi Beogradsko dramsko pozorište.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari