U Beogradu će 29. i 30. januara gostovati dve predstave jednog od vodećih slovenačkih pozorišta, Mestnog gledališča Ljubljana, koje će se predstaviti ostvarenjima sa rediteljskim potpisom trenutno najangažovanijih autora, Borisa Nikitina i Žige Divjaka.
Gostovanja se realizuju u okviru strateške saradnje dva pozorišta, koja podrazumeva dvosmernu saradnju, pa će se u narednom periodu realizovati i gostovanje predstava Bitef teatra u Ljubljani.
Prva predstava koju će beogradska publika imati priliku da vidi je „Suprotno“ u režiji Borisa Nikitina, koja je na programu 29. januara u 20 časova u Bitef teatru.
Na sceni je pet klovnova koji pokušavaju da urade avangardni neofašistički komad. Ili postoji pet glumaca koji još uvek nisu primetili da su i sami deo fašističkog načina razmišljanja?
Boris Nikitin istražuje granicu između stvarnosti i fikcije, između dokumenta i njegovog lažnog, i prosto voli da raznese te kategorije – igra se retorikom i propagandom. Prvo se identifikujete sa fašističkim diskursom na sceni, onda vas činjenica da ste kupili ozebe do kosti, a onda se zapitate kako je to uopšte moglo da se desi.
Narednog dana, 30. januara, u istom terminu, u prostoru Dorćol Platza, biće izvedena predstava „Gejm“ Žige Divjaka, jednog od vodećih slovenačkih reditelja mlađe generacije.
Njegovo ostvarenje „Pluća“, nastalo po drami britanskog pisca Dankana Makmilana koje otvara temu ekoloških prolema današnjice, trebalo je da bude prikazano na prošlogodišnjem, 54./55. Bitefu, ali je otkazano zbog pandemije.
Divjak je dobitnik najznačajnijih nacionalnih nagrada (Prešernove, Borštnikove, “Slavko Grum”…), on se pozorišnoj publici predstavio kao reditelj koji, vođen snažnim osećajem za društvene i ljudske nepravde, preispituje strukturu sveta i slovenačkog društva na osnovu dokumentarnog materijala, pogotovo u onim dimenzijama koje definišu razmišljanja i živote ljudi.
U projektu „Gejm“ koji stiže pred našu publiku, Divjak se bavi migrantima – ljudi koji su prošli pola sveta da bi izbegli ratove, progone, nasilje i savladano siromaštvo, poslednji deo svoje rute, deonicu koja ih vodi od Bosne i Hercegovine do sigurne destinacije u Evropskoj uniji, nazivaju „igrom“.
Igra nema pravila, zakoni ne važe, ovlašćenja policije su neograničena, nasilje sve brutalnije, a projekat „Gejm“ proučava ulogu i odgovornost Slovenije i njene granične politike za živote i sudbine ljudi u bekstvu.
Tekst je nastao po autentičnim emigrantskim pričama skupljenih na bazi podataka Border Violence Monitoring Networka, a “Gejm” je premijerno izveden juna prošle godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.