Povodom izložbe “Nove tendencije ’60” koja će svečano biti otvorena u utorak 12. decembra u 19 časova u Galeriji SKC-a, javnosti je danas na konferenciji za medije u Kulturnom centru Beograda predstavljen ovaj važan projekat kulturne diplomatije, kao i gosti Beograda, članovi Naučnog saveta Fondacije Mira Brtka.
Izložba „Nove tendencije ’60″ je svojevrstan omaž umetničkoj sceni u Italiji šezdesetih godina i donosi nam prvi put na jednom mestu radove deset internacionalnih umetnika, koji su šezdesetih godina prošlog veka živeli i stvarali u Rimu, među kojima su i jugoslovenske umetnice – Mira Brtka i Milena Čubraković, zatim Nobuja Abe i Šu Takahaši iz Japana, Aldo Šmid iz Nemačke, Bruno Konte, Paolo Pateli i Antonio Frankini iz Italije, Genđaj Kaspači iz Turske, Marša Hafif iz Amerike.
Domaćini konferencije su bili Frančeska Kalamara – zamenica direktora Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu i Radovan Jokić – pomoćnik ministra kulture Republike Srbije za savremeno stvaralaštvo.
O izložbi, tenedncijama sezdesetih godina i kulturnom ambijentu u Rimu na konferenciji su govorili:
Prof Franko Purini arhitekta i predsednik Naučnog saveta Fondacije Mira Brtka, kao i članovi saveta: Dr Ludovika Rosi Purini, menadžerka u kulturi, Dr Anđelo Bukareli – umetnik, istoričar umetnosti i Prof Dragana Broz – predavač na univerzitetu UNINT u Rimu, u oblasti kulturne diplomatije i Miroslav Rodić – suosnivač Fondacije Mira Brtka.
Franceska Kalamara je danas govorila umesto direktora Italijanskog instituta za kulturu Roberta Činkote, i otkrila da je Činkota odmah prihvatio predlog Miroslava Rodića da podrži ovaj projekat jer mu se dopala ideja da se javnosti prikaže umetnička scena 60-ih godina u Italiji.
Ona je istakla važnost ovakvih projekata upravo zbog promocije kulture i uzajamnog upoznavanja italijanskog naroda i naroda zemalja u kojima se kulturni centri nalaze.
Radovan Jokić se posebno zahvalio gostima iz Italije koji će dati važan doprinos promociji ovakvih projekata. „Preko Mire Brtke smo imali živog predstavnika koji je dao doprinos izuzetno važnim tokovima a što ćemo imati prilike da vidimo od sutra na izložbi Nove tendencije ’60, kao i u narednom periodu.“
Prof Franko Purini je istakao važnost ove izložbe jer predstavlja internacionalnu kulturnu scenu u Rimu posle Drugog svetskog rata.
Posebno je istakao važnost Mire Brtke, kao jedne od predstavnica ove scene jer je napravila veliki uticaj na rimsku likovnu scenu i izvršila transformaciju jedne realistične umetničke predstave u apstraktnu, sa izobiljem boja.
„To je po mom mišljenju najvažniji doprinos. Mira Brtka je unela svetlost u umetnost Rima koja ’50-ih i ’60-ih nije postojala i otvorila je novu dimenziju koju su mnogi rimski umetnici prihvatili i priklonili se apstraktnom slikarstvu.“
Profesor Purini je zaključio da je od svih ovih internacionalnih umetnika Mira Brtka imala posebnu važnost jer je u umetnost donela konceptualizam…
Ludovika Rosi Purini je istakla da je stava da se kulture mnogo brže povezuju preko umetnosti. Ona kaže da je ova izložba važna jer pokazuje jednu veliku ideju koja je postojala u Rimu šezdesetih i sedamdesetih godina – „jer to su bile godine velike umetničke strasti i današnja Evropa je plod te kreativne umetnosti.“ – zaključila je Ludovika Rosi Purini.
Anđelo Buareli, cenjeni umetnik i istoričar umetnosti iz Rima rekao da je kultura protivotrov za svaki konflikt.
Podsetio je na Rim posle Drugog svetskog rata, kao kulturni i umetnički centar, gde je umetnost bila jako razvijena, ali i mesto gde su umetnici konstanto tražili nove umetničke izraze, i da će izložba Nove tendencije ’60 upravo to i prikazati.
„Mogu da kažem da sam svedok tog vremena, i da sam poznavao mnoge umetnike, ne i Miru Brtku, ali sam je upoznao poslednjih godina kroz njen rad. I svi radimo na tome da donesemo retrospektivnu izložbu Mire Brtke sledeće godine u Rim“ – rekao je Bukareli.
Dragana Broz se osvrnula na važnost postojanja Fondacije Mira Brtka, ali i na aktivnosti Naučnog saveta fondacije. „Nadam se da će izložba Nove tendencije ’60 imati ozbiljan značaj za razvoj beogradske kulture koja je oduvek bila izuzetno vibrantna i nadam se da će nastavak biti na proleće u Rimu“.
Miroslav Rodić je istakao da je ovo projekat kulturne diplomatije, koji će doprineti boljim bilateralnim odnosima između Srbije i Italije, jer je i deo kontinuiranog procesa organizacije retrospektivne izložbe radova Mire Brtke u Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti u Rimu.
Izložba Nove tendencije ’60 će rekreirati tri izložbe iz šezdesetih: „Gencay, Brtka, Franchini“ održana u Rimu 1964. godine, zatim „Forme presenti“ (Prisutne forme) takođe u Rimu, 1965. godine, i izložba „Illumination“ u Trentu 1967. godine na kojoj se predstavila istoimena grupa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.