Izgradnja, tumačenje i otelotvorenje odnosa prema smrti bilo nam je u prvom planu. Ovde je smrt personalizovana, personifikovana u lice i igra je Lane Gutović.
To je otvorilo mnoga čitanja, podsećanja, razgovore koji su bili vrlo zanimljivi, prijatni, pa sam se zato našalila i rekla – da su ljudi znali kakve su probe bile, mogli smo ulaznice da naplaćujemo – kazala je, povodom premijere predstave „Arzamas“, rediteljka LJiljana Todorović, koja je dramatizovala istoimeni roman Ivane Dimić, koja je za njega dobila NIN-ovu nagradu 2016. godine.
Premijera je sutra uveče u Zvezdara teatru na Novoj sceni u 20 sati. Reprize su zakazane za 25. i 27. decembar. Pored Laneta Gutovića, igraju i glumice Nela Mihailović i Branka Petrić.
Rediteljka je, na konferenciji za novinare, objasnila da je ovo delo smešno-tužna priča, tragikomedija, žanr koji podugo već živimo i koji je najbliži životu. Ona je dodala da je predstava rađena sa „aurom nadrealizma“ jer smrt u liku Milana Laneta Gutovića ne može da se tretira realistički.
– Situacija je arhetipska. U pitanju je odnos roditelja i deteta, majke i kćerke u danima kada se neumitno bliži kraj životu roditelja i kada treba da usledi rastanak. To je svakome poznato. Međutim, to je zahtevan zadatak, jer kod svakoga u publici imamo merodavnog promatrača, sudiju, prijatelja – primetila je Todorović. U želji da ilustruje polivalentan odnos prema smrti, koji je, prema njenim rečima, na prvu loptu užas i strah ali kada se zagrebe ima koječega, Todorović je navela Volterov citat: „Kada je sve izgubljeno, kada više nema nade, život je tada sramota, a smrt jedina dužnost“.
– Zadatak ove uloge je da napravim vezu između publike i predstave, ali i da objasnim vezu između smrti same i vas kao gledatelja. Sva ta objašnjenja su naravno nepotpuna i upotpune se onda kada umremo – kazao je Milan Lane Gutović o svojoj ulozi smrti u predstavi „Arzamas“. Kako je rekao, on se pojavljuje izvan predstave – nije njen sastavni, ali je u stvari njen najvažniji, integralni deo. – Sama smrt koja je tako zagonetna za sve nas, a tako bliska, samo mišljenje o tom liku čini da se uloga ne može igrati drugačije sem polušaljivo – primetio je Lane Gutović.
Glumica Branka Petrić kazala je da u procesu stvaranja uloga glumci „izvlače“ iz ličnog iskustva, prošlosti.
– Morala sam da posegnem za mojom budućnošću, ne onom konačnom, nego onda kada deo našeg mozga, njegov kompjuter, krene da se raspada. Jurnjava za tim delićima i napor da se to nekako ponovo dovede u nekakav red, svest kada to počinje da se dešava, prizivanje takvih iskustva je zaista, kao glumački postupak, inspirativno. Međutim, s vremena na vreme, kada se vratim sa proba, osećam da sam potpuno razorena – kazala je Petrić.
Lane Gutović doprineo je da ovaj komad otvore na jedan poseban način i da čitaju da je smrt i zavodljiva, smatra glumica Nela Mihailović. Prema njenim rečima, „zavodljivost smrti i života, mreža koja se plete u iskustvu svakog od nas i pokušaj razumevanja i rasplitanja nerazdvojivog odnosa života i smrti, ono je čime su se u ovom komadu bavili“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.