Premijera Šostakovičeve opere "Nos" po Gogolju - Distopijska postavka Kirila Serebrenikova 1

Moto sezone 2021/22. Bavarske državne opere glasi ”Svaki čovek je kralj”. U prvoj premijeri ove sezone – inscenaciji opere Dmitrija Šostakoviča ”Nos” – ipak nije potpuno jasno kome kruna pripada: protagonisti Kovaljovu ili njegovom nosu?

Ovo delo je groteskni košmar o strahu od gubitka i paranoji, fiziognomiji lišenoj osnovnog karakternog atributa i istupanje iz norme.

Strah svakoga čoveka je imanentna priča o gubitku sebe.

Nos je jedinstvena odlika svakoga lica, te ako ta posebna odlika bude izgubljena, time je i naš identitet poharan, izgubljen.

Šostakovičeva opera ”Die Nase“ (Nos) krajem oktobra premijerno je izvedena u Bavarskoj državnoj operi.

Reč je koprodukciji sa ”Novaja operom“ iz Moskve i saradnji sa novim minhenskim muzički direktorom, šefom-dirigentom Vladimirom Jurovskim i režiserom Kirilom Serebrenikovim, koji je davao svoje režijske instrukcije preko zoom(a), budući da mu je nakon jednog sudskog procesa 2020. i optužbe da je proneverio pozorišne finansije, uzet pasoš te putovanje izvan Rusije nije bilo moguće.

Ovo je ujedno i prva premijera pod novom intendanturom Bavarske državne opere u Minhenu na čijem čelu se nalazi Serž Dorni (Serge Dorny), koji je bio intendant i za Londonsku filharmoniju i Lionsku operu.

On je erudita, pasionirani poznavalac i beskrajno zainteresovan za sve oblasti umetnosti – muziku, književnost, likovno stvaralaštvo.

Boris Pinkasovič je tumačio Platona Kuzmiča Kovaljova.

U ostalim uogama su se našli umetnici iz Rusije, između ostalih Anton Roscikij (nos), Laura Ajkina (Praskovja Osipovna) ili Doris Sofel kao stara dama.

Serebrenikov veli: ”Nos je osnovna karakteristika putem koje društvo ljude identifikuje. Osoba kojoj takva odlika nedostaje gubi identitet, svoju harizmu i auru.”

Onaj ko svoju spoljašnju sliku ili svoj imidž menja, izlaže se opasnosti da bude podvrgnut ismevanju.

”Ko je izvan norme ili drugačiji, biće osuđen na sram.“

U ovoj inscenaciji država bez milosti instrumentalizuje takav strah, policija tuče i za kaznu odseca noseve.

Na Gogoljev siže je Šostakovič kao 21-godišnji kompozitor komponovao 1927/28. svoju operu kao kritiku postcarističke Rusije sa krvavim građanskim ratom i sve vidljivijim državnim terorom Rusije svoga vremena.

Gogolj je tečna, proključala lava koja kulja iz vulkana.

Ona sadrži podzemno, nešto posebno magično i preteće opskurno.

„Nos“ nije naprosto eksplozivna, već tempirana bomba.

Gogoljev sarkazam je Šostakovič kongenijalno i fabulozno preneo u muziku.

Prostota, glupost, tupost i ograničenost koju Kovaljov susreće kod službenika izaziva smeh, koji je i tamni, crni humor.

Šostakovič je u više navrata isticao da o muzici za ”Nos” ne treba izvan teatralnog konteksta rasuđivati.

On ju je koncipirao kao ”totalni teatar”.

Slika brutalnog društva potpunih telesno i duševno pognutih i nasilnika biće muzički tematizovana kroz groteskne promene različitih stilističkih ravni: cirkuska muzika, rusko-pravoslavna liturgijska muzika, galop, polka, marševi i fuge biće u sineastičkoj drastici kontrastirani, a pri svoj zajedljivosti proviruje strah i nasilje.

Kompozitor je svesno odstupio od avangardističkih sižea moderne Zapada.

Zajedno sa Zamjatinom, Joninom i Prajsom, on je Gogoljevu novelu gotovo sto godina docnije preinačio u libreto ove opere koja je bila 1930. praizvedena u stilu eksperimentalne obnove umetnosti, a u duhu propagandističko-proleterske muzike doktrinarnog realizma.

Međutim, opera ”Nos” nije zbog ”formalizma” bila izvođena u Rusiji do 1974.

Kiril Serebrenikov vidi ovu inscenaciju kao neku vrstu skice, kolaža. Realistične slike današnje Rusije su kombinovane sa drugim elementima u kojoj se realizam preobražava u nadrealizam.

Dominirajuća tama i hladnoća sugeriše socijalnu hladnoću u snegom zavejanom Sankt Peterburgu.

Većina sa više noseva potčinjava manjinu normalnog izgleda, kojoj Kovaljov naprasno pripada.

Ovo je istorija otuđenja i potrage za identitetom, kao u Kafkinom ”Preobražaju”.

Serebrenikov vidi ”Nos” kao distopiju, što kada se ima u vidu njegova sudbina politički progonjenog ne čudi.

On nam pokazuje da u jednom nepravednom društvu nije moguće ostati pravedan, a da se ne postane autsajder.

U takvom društvu nema mesta za ”normalne”, poštene, humane ljude.

Na toj liniji je i dirigent Jurovski koji misli da ”mi sebe smatramo normalnim ljudima. Ali u dodiru i konfrontaciji sa Beketom, Joneskom, Gogoljem ili Šostakovičem, vidi se da je mali korak između normalnosti i ludila. To izaziva uznemirenost kod svakoga od nas, ali i fascinaciju, da nas to može svakoga momenta pogoditi”.

Serebrenikov je inače ne samo za režiju, već i za scenografiju i video-instalacije bio odgovoran kao i delom za kostimografiju u čemu mu je Tatijana Dolmatovskaja pomagala.

”Nos” je retko izvođena opera jer je intenzivna i nekonvencionalna opera i scenski teška.

Možda je i to bio jedan od motiva novog intendanta da se bez straha i mane upusti u veliki rizik na čelu tradicionalne operske kuće koja nije okrenuta modernom i eksperimentalnom duhu muzičkog teatra.

Dorni i Jurovski očito žele da kroče izvan staza koje su trasirali Avgust Everding, Volfgang Zavališ, Piter Jonas, Zubin Mehta, Nikolaus Bahler, Kent Nagano i Kiril Petrenko.

Oni žele programsku otvorenost i širinu.

Taj afinitet za rizik se u prvoj produkciji isplatio.

Minhenska kritična i pokadkad kapriciozna publika je ovu inscenaciju sa dugim aplauzom i oduševljenjem primila.

Režiser Serebrenikov bio je direktno uključen iz svog stana u Rusiji na velikom video ekranu i pozdravljen sa oduševljenjem.

Operskom groteskom i distopijskom vizijom u originalnoj inscenaciji otpočinje nova sezona u novoj intendanturi Bavarske državne opere u Minhenu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari