Pretfestivalskim programom sutra počinje Pozorišni festival Nušićevi dani, koji se održava 34. put u Smederevu, ove godine pod senkom politike i sa odgovarajućim sloganom – „Nušić, savremeni, svevremeni“.
Dešavanja oko smederevskog pozorišnog festivala već su uzburkala kulturnu javnost. Dosadašnji umetnički direktor Sava Đuričić je pisanim putem obavešten još u decembru, “da sve pripremne radnje oko organizacije 34. festivala Nušićevi dani obustavi do donošenja rešenja o formiranju Organizacionog odbora”. Pažljivijim posmatračima su neke stvari bile jasne još prošle godine kada je umalo ispao incident oko dodele nagrada i sve zaličilo na karikiranje festivala.
Direktor Centra za kulturu koji realizuje Nušićeve dane, Dragoljub Martić, kaže za Podunavlje.info da Đuričić zvanično nije ni bio to (umetnički direktor) i da je to nebitno, već kakav je festivalski program. Đuričić je, prema Martiću, “sklonjen” zato što Organizacioni odbor nije bio zadovoljan ranijim repertoarima i hteli su da se nešto promeni.
“Ove godine su uglavnom veliki ansambli i jedan spektakl. Drugi koncept. Po meni i treba da se menja stalno, i organizacija i selektori. U pitanju su nove ideje”, mišljenja je Martić, a na pitanje ko je i odakle Jelena Stajkovac u organizacionom odboru, kaže da su sa njom sarađivali od ranije (godinama radi velike muzičke koncerte u Smederevu), “direktno je iz sveta pozorišta” i “više je u funkciji pomaganja Braci Petkoviću (selektoru) oko selekcije, zato što ona ima kontakte sa tim pozorištima.”
Možda je potrebno reći da je do ove godine predsednica žirija za dodelu Nušićeve nagrade za životno delo bila Svetlana Ceca Bojković, koja to više nije, a da nije ni obaveštena o tome. Selektor smederevskog festivala još uvek je Bratislav Braca Petković (važan premijerov čovek za kulturu i verska pitanja), a predsednica Organizacionog odbora je gradonačelnica Smedereva Jasna Avramović, inače stara poznanica oca glumice Jelene Stajkovac.
“Trudimo se da svaki put poboljšamo kvalitet, koliko je moguće i te promene u rukovodstvu su sasvim normalne, legitimne i sasvim ispravne. Novi ljudi, nove ideje, a ne jedna ista forma 30 godina. Ove godine imamo dobar repertoar, nažalost, nema više Nušićevih komada u ponudi”, kaže direktor Martić.
Međutim, “beg” od osnovnog koncepta Nušićevih dana, a to je da se u nedostatku Nušićevih predstava igraju domaći savremeni pisci, izvesno postoji. Tako ispada da su Dani komedije (u Jagodini) “preuzeli” smederevski koncept, zato što se upravo tamo igraju domaći savremeni pisci. U Smederevu se ove godine, u zvaničnom delu, pored jednog Nušića, igraju Fejdo i Jonesko, a ne recimo Kovačevićeva Hipnoza jedne ljubavi ili Romčevićevo Pasivno pušenje (obe Zvezdara teatra). Da li su i drugi festivali još nešto preuzeli od smederevskog, poput Nagrade Milosav Buca Mirković za najuspešnije glumačko ostvarenje na festivalu po oceni stručnog žirija i šta ostaje Nušićevim danima po čemu ćemo pamtiti ovu manifestaciju od 34 leta. Možda jeste ispravno menjati stvari s vremena na vreme i delimično osvežavati, ali možda nije to i najvažnije. Ili je suština u nečemu drugom.
“Nušić je sam život. Kao što život ne možemo strogo žanrovski odrediti, jednog trenutka je komedija da bi se već sledećeg trenutka pretvorio u tragediju.”
Da ne zaboravimo, Odluka o dodeli ugovora u pregovaračkom postupku bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda, za javnu nabavku 34. Pozorišnog festivala Nušićevi dani, čija je procenjena vrednost ukupno 2.070.000 dinara sa PDV-om, doneta je na osnovu stručne ocene ponuda, a Komisija je konstatovala da su najpovoljnije ponude pet ponuđača koji su se našli u zvaničnoj konkurenciji, od 23. do 28. aprila. Jedna predstava na ovogodišnjem festivalu košta, otprilike, pola pomenutog iznosa. Iz gradskog budžeta, prema Martićevim rečima, za ovogodišnje Nušićeve dane planirano je oko tri miliona dinara, prenosi regionalni portal Podunavlje.info.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.