Pravnička monodrama „Prima facie“ u režiji Anje Suše, ovogodišnje dobitnice glavne nagrade Bitef festivala, u izvođenju Maše Dakić, biće premijerno igrana 26. januara u Bitef teatru.
Humanitarna pretpremijera biće igrana 25. januara, a sav novac će otići Viktimološkom društvu Srbije. Predstava će se izvoditi i tokom februara, najavljeno je na konferenciji za medije u Bitefu.
Maša Dakić, glumica i producentkinja, kazala je da se predstava bavi sudskim procesima nakon seksualnog zlostavljanja i da je ono što ovaj dramski tekst čini nesvakidašnjim činjenica da se o temi govori iz perspektive advokata. U pitanju je pravni tekst koga je sa engleskog prevela sudski tumač Biljana Popmijatov, a ne dramski prevodilac. Da bi se naslutio „vulkan problema“ glumica je istakla važnost prijavljivanja zlostavljanja.
– Ako bih iz aktivizma i ove predstave mogla nešto da izdvojim, to bi bila nada da se žene osnaže da prijave zlostavljanje – kazala je Dakić.
Danijela Šegan ispred kancelarije Poverenika za zaštitu ravnopravnosti podsetila je na istraživanje koje su oni sproveli prošle godine na temu „Zašto žene ne prijavljuju nasilje“. Zaključak do koga su došli je da ispitanice ne veruju institucijama, da su stigmatizovane – nailaze na osudu ne samo šire javnosti već i porodice, ali da ih sprečavaju i finansijskih nemogućnosti – nisu zaposlene. Međutim, nepoverenje u institucije je u fokusu, ističe Šegan.
– Ova priča se „gađa“ sa našim istraživanjem i svim podacima koje sakupljamo tokom godine iz pritužbi koje dobijamo. Živimo u društvu u kojem patrijarhat čvrsto drži uzde, uz brojne predrasude i stereotipe, a kultura i umetnost su jedan od najboljih načina da se predrasude i stereotipi razbiju. Ispostavilo se, kroz naše projekte, da je žensko stvaralaštvo inspirativno i daje rezultat – kazala je Šegan i zaključila – Kultura i mediji su jako bitni za pomeranje granica.
Jelena Tanasić ispred Advokatske kancelarije Golubović Simić Marinković kazala je da se oni fokusiraju na emotivnu i pravnu podršku ženama koje su žrtve seksualnog nasilja.
– To su najstrašnija krivična dela, počev od silovanja do žrtvi trgovine ljudima i to je gorući problem ovog društva. Predstava otvara Pandorinu kutiju pravosudnog sistema. Bavi se time na koji način pravosudni sistem tretira žrtvu, ženu koja je pretrpela bilo koji oblik nasilja kada odluči da ga prijavi – pojašnjava Tanasić.
Ono što je važno, dodaje advokatica, jeste da predstava pokazuje tretman ne samo državnih i pravosudnih organa, već i tretman društva i okoline.
– Taj problem sekundarne viktimizacije – ono što žena konstantno prolazi, od nastanka problema do kraja procesa suđenja, a verovatno i tokom celog života, zapravo je ono čime se na inteligentan način bavi ova predstava – zapaža advokatica.
Ona je navela još dva ključna momenta ove predstave, prvo – glavna junakinja je žena koja dolazi iz pravosudnog sistema, koja poznaje sve mane i prednosti tog sistema, te se i sama suočava sa tim kako se taj isti sistem obrušava na osobu; i drugo – to što seksualno zlostavljanje preživljava žena koja je obrazovana i veoma visoko rangirana na profesionalnoj i društvenoj lestvici.
– Dakle, žrtva seksualnog nasilja nije samo žena iz nižih slojeva društva već može biti apsolutno bilo ko – zapaža Tanasić i zaključuje – Na ovaj način može da se promeni vizura i promeni svest ljudi o tome koliko je važno prijaviti seksualno nasilje, zlostavljanje i koliko moramo da menjamo sistem.
Zoran Naumović, advokat, ukazao je na šokantnu praksu kada je ovo krivično delo u pitanju, a to je da žena biva ispitivana zašto je obukla mini suknju i ušla u mračan prolaz, dok u drugom krivičnim delu čoveka ne ispituju zašto je stavio dobar sat i ušao u mračan prolaz, pa mu je taj sat neko uzeo.
– Različit je pristup kod jednog krivičnog dela u odnosu na drugi – primetio je advokat.
Komad nagrađen Tonijima i igran na Brodveju i Vestendu
„Ovo je pozorišna predstava, koja ima viši cilj – da informiše, opomene i potencijalno dugoročno promeni perspektivu gledanja na slučajeve seksualnog zlostavljanja. Ovo nije predstava koja osuđuje, već ukazuje na promene koje čekaju da se dese. Alarmantno precizan komad australijske spisateljice Suzi Miler, bivše advokatice sa iskustvom u zastupanju ljudskih i dečijih prava, premijerno je bio prikazan u Australiji 2019. godine pred punom salom sudija, advokata, pravnika, pripravnika i službenika pravosudnog sistema. Komad je nagrađen Toni i Oliver nagradama na Brodveju i Vestendu i predstavlja najuzbudljiviji i najznačajniji pozorišni događaj na dve najveće pozorišne scene protekle sezone: u NJujorku i Londonu“, navodi se u najavi predstave.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.