Čudno je pričati o filmu i proteklom vremenu kada govorimo o kultnom ostvarenju Dan Mrmota, koji 12. februara slavi 30 godina od njegovog izlaska. Možda je prošlo tri decenije, a možda i ne, jer svaki dan je pomalo Dan mrmota.
Iako je objavljen pre 30 godina, „Dan mrmota“ i dalje se može iznova i iznova gledati, jer je jednostavna komedija ali i sa iznenađujućom dozom lake filozofije. Film kombinuje bezbrižan humor, ukorenjen u ironičnom stavu Bila Mareja, ali sa dubljim temama o životu i ljubavi, što rezultira jednim od onih retkih filmova koji odjekuju na više nivoa.
Za Mareja, „Groundhog Day“ označio je kraj njegove faze u mejnstrim komedijama, koja je počela sa „Meatballs“ iz 1979. i uključivala je „Caddyshack“,“Stripes“,“ Ghostbusters“.
Od tada pa nadalje, Marej će igrati uloge u filmovima kao što su „Ed Wood“ Tima Bartona, „Kingpin“ braće Farreli, ali i mračni triler „Wild Things“ pre nego što mu Džim Džarmuš, Ves Anderson i Sofija Kopola revitalizirali karijeru skoro pa glavnim ulogoma u dramama sa komičnom oštricom.
Još važnije, „Dan mrmota“ je pružio Mareju priliku da pokaže da u njemu ima i dramskog potencijala. Metamorfoza Fila Konorsa od lukavog meteorologa u prijatnog, saosećajnog, izuzetno talentovanog, visoko pozicioniranog stanovnika Punksatonija ostaje jedna od velikih transformacija filmskih likova.
Za one koji slučajno ne znaju, „Dan mrmota“ priča priču o Filu Konorsu, meteorologu koji se zaglavio u kolotečini space-time kontinuuma u Punksatoniju u Pensilvaniji, i u toj vremesnkoj petlji iznova i iznova je primoran da preživljava 2. februar, iliti naslovni Dan mrmota.
U početku, na dan gleda kao na prokletstvo. Na kraju, prihvata priliku da svoj život ulepša velikodušnošću, ljubaznošću i romantikom.
Na početku je predstavljen kao bitanga koja ne poštuje nikog ali i kog niko ne poštuje. Zaglavljivanjem u vremenskoj petlji, doživljava prosvetljenje preko potrebno.
Jednostavna poruka o promeni, koja opet radi na nekoliko nivoa. Ne komplikuje, već se bavi stvarima koje ga zanima i koje su prave. Vremenom i mi stičemo empatiju ka tom liku kad on krene da se bori za sebe i bolje sutra.
Sa druge strane, Marejev lik je i pre konstantnog preživljavanja jednog dana već je bio zaglavljen u beskonačnom ciklusu bede, doduše napravljenom svojom rukom, bez nade u svetliju budućnost.
Kao takvi, ipak imamo i malo simpatija prema njemu. Ramis pažljivo uokviruje Fila kao potlačenu dušu koja svoje frustracije iznosi na svet, a ne kao nasilnog kretena.
Za svaku okrutnu dosetku Fil dobija još veću kaznu: lopata ga udari u glavu, ponižva se pred patrolom, zaglavi pod hladnim tušem, spava zbog loše usluge, zakorači u ledenu lokvicu i smara ga prodavac osiguranja. On je prosečan momak čija ljutnja uglavnom potiče iz svakodnevnog života, sa kojim će se mnogi povezati.
Filozofske teme o samoj prirodi našeg postojanja uzdižu „Dan mrmota“ iznad tipičnog rom-koma tako da postaje skoro religiozno iskustvo.
Ko se svakog jutra ne pogleda u ogledalo i ne preispita značenje iza svega toga? Zašto radimo? Zašto sledimo svakodnevne rutine? Kako da prekinemo ciklus?
Zanimljivo je da Fil ne pravi nikakve radikalne promene u svojoj rutini. Čak i u trećem činu se budi u 6 sati ujutro, ide na posao i obavlja svakodnevne rituale.
Razlika je u tome što se njegove vannastavne aktivnosti vrte oko služenja drugima. On pomaže starijim žena sa njihovim automobilom, spasava dete da ne padne sa drveta i sprečava čoveka da se uguši.
„Dan mrmota“ sugeriše da se ne radi nužno o prekidu ciklusa, već o tome da se uči da živiš sa tim, što je jednostavna, ali efikasna poruka.
Iznenađujuće, film je bio mali uspeh na blagajnama. Dobro je prošao u poređenju sa svojim budžetom i zaradio je zdravih 71 milion dolara na domaćoj blagajni, što je ipak bilo daleko od Marejovih popularnijih poduhvata.
Čak su i kritičari isprva smatrali da je ovo laka komedija i da joj ne treba pružati previše pažnje. Film očigledno raste na više gledanja, što je nekako i normalno kad pogledamo samu temu.
Dan mrmota i dan danas zadivljuje. Pronalazimo nove elemente koje ranije nismo uhvatili i nastavljamo da cenimo njegov sjaj. Harold Ramis i Bill Murej su napravili duboki klasik komedije vredan gledanja iznova i iznova i iznova.
Za kraj, štreberi sa stranih sajtova su izračunali koliko je Fil zaista bio zaglavljen u vremenskoj petlji. Odgovor je 35 godina i 350 dana. S obzirom da su stavili na papir koliko je potrebno da naučiš sve one radnje koja Fil nauči, počev od sviranja klavira pa nadalje, dobili su ovu cifru.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.