"Provokativne fotografije doprinose 'odrađivanju' Evroprajda": Sagovornici Danasa o nagim slikama javnih ličnosti na izložbi "Tragovi" 1Foto: Screenshot Instagram @bekvalceva

U načelu podržavam sve poznate javne ličnosti koje imaju hrabrosti da iskažu svoje stavove o svim bitnim i posebno kriznim društvenim situacijama i problemima, kaže istoričar i teoretičar umetnosti Zoran Erić za Danas zamoljen da prokomentariše to što su se javne ličnosti fotografisale nage za izložbu Tragovi u znak podrške Evroprajdu u LGBT populaciji.

Autor izložbe koja je otvorena u Silosima je modni fotograf Miloš Nadaždin, a na fotografijama su između ostalih Nataša Bekvalac, Sara Jo, Sajsi MC, Miloš Timotijević, Slaven Došlo, Stevan Filipović i mnogi drugi. Zanimljivo je i da su među prvim primećenim posetiocima, ovog događaja, kako prenose domaći mediji, supruga predsednika Tamara Vučić i ministra unutrašnjih poslova Nataša Vulin.

Zoran Erić podseća da ovogodišnja zabrana „Prajda“, i to nakon niza godina podrške toj manifestaciji koju je pružao državni vrh, je više nego zabrinjavajuća.

– Uz sve to, premijerka u svom trećem mandatu, kao otvorena pripadnica LGBT+ populacije, poručuje aktivistima „da im niko ne može zabraniti da šetaju“. Ako ona predstavlja izvršnu vlast, i zapravo je i merodavna da daje dozvole ili izriče takve zabrane, postavlja se retoričko pitanje kakav benefit osim ličnog ima njeno opredeljenje i „deklarativna podrška“ LGBT+ zajednici.

Prema Erićevim rečima očigledno je da je polarizacija srpskog društva prerasla u takav vid patologije da je nemoguće ustanoviti bilo kakav sistem vrednosti.

– Zato je jako bitan i način na koji javne ličnosti izražavaju podršku „Prajdu“, da li su to iskreni stavovi, deo šou biznisa i estradno-promotivnih trikova, ili pak umetnički iskazi ili izložbe podrške kakvih je bilo i u prošlosti ali i ove godine – ističe Erić.

On dodaje da je posebno bitno kakva se ideologija krije iza stavova poznatih pevačica čija je fotografija i podrška „Prajdu“ sada u žiži javnosti.

– Zato su mi krajnje konfuzne i zbunjujuće biblijske metafore i govor o „božanskoj ljubavi“ koja nas je stvorila i da je „jedini greh negirati ljubav“, koje navodi u vašem listu jedna od pevačica i protagonistkinja erotskih fotografija koje po mom skromnom mišljenju više promovišu njihov seksipil koji „targetira“ prevashodno heteroseksualnu mušku populaciju. U isto vreme pojedini crkveni velikodostojnici i „čuvari biblijskih kanona“ proklinju LGBT+ populaciju i posebno premijerku koji su „poslati da unište sve što je sveto i božije“ i anatemišu ih. U toj ideološkoj kakofoniji, izgleda kao da su se primarni ciljevi prihvatanja Drugosti, borbe za prava i toleranciju prema bilo kome ko ima drugačiju identitetsku (rodnu ili bilo koju drugu) poziciju potpuno skrajnuli i prešli u drugi plan, što je po meni i suština ideološke konfuzije, da ne kažem „šizofrenije“ koja vlada u našem društvu. U zaključku, podrška svim marginalizovanim i obespravljenim društvenim grupacijama je uvek dobrodošla, posebno od javnih ličnosti koje imaju veliki uticaj i na javno mnjenje, ali je bitno da njihova poruka bude jasna, zasnovana na izgrađenim stavovima i pozicijama i utemeljeno argumentovana – ističe Zoran Erić.

S druge strane, bez sumnji je Aleksandar Savić, iz Udruženja Da se zna!

– Kompletna izložba fotografija, među kojima su i te Nataše Bekvalac i Sare Jo, ali i Sajci MC, je zaista sjajna i slavi neke od naših najvećih saveznica i tu moćnu solidarnost između žena i LGBT+ zajednice. Naravno, drago mi je da vidim da su u njoj učestvovali i muškarci sa naše javne scene – ističe Savić.

Predrag Azdejković, glavni i odgovorni urednik gej magazine “Optimist” smatra da provokativne fotografije doprinose “odrađivanju” Evroprajda

– Dve, koliko znam strejt žene u strasnim i provokativno seksi pozama kao podrška LGBT populaciji mi zvuči kao taktika zbunjivanja strejt muškaraca! Dok oni gledaju njihove slike i igraju se, mi to iskoristimo da odradimo Evroprajd i svi zadovoljni. Ili je umetnik imao nešto drugo na umu?! – kaže Azdejković.

Nenad Radujević, direktor Belgrade Fashion Weeka, kaže da veruje u angažovani koncept autora izložbe Miloša Nadaždina.

– Pre svega ovde je važna podrška umetničkom projektu koji ima angažovani koncept, dokazanom umetniku Milošu Nadaždinu, koji se već godinama na kvalitetan način bavi umetničkom i komercijalnom fotografijom. Poverenje koje su mnoge poznate ličnosti imale u njegovu ideju, osmišljeni koncept i umetnički izraz važnije su od činjenice da li su oni nagi ili prekriveni bojama ili simbolima. Nagost nije u prvom planu niti je eksplicitna, niti vulgarna, već naprotiv, u skladu je sa konceptom celog projekta – da simbolično predstavi kontekst u kom LGBT+ zajednica živi danas u Srbiji. Postoje i imaju lica, ali nemaju glas. Mislim da je Pride Week pravo mesto za realizaciju ovakvih i sličnih projekata i da će pomoći razumevanju različitosti i smanjenju predrasuda, a ovde dobro odabrane poznate ličnosti samo pojačavaju takvu poruku i za širu javnost – zaključuje Nenad Radujević

Imaju lica, nemaju glas

Izložba Tragovi Miloša Nadaždina u Silosima biće dostupna publici do subote u periodu od 18 do 22 sata. Ideja izložbe je da simbolično predstavi kontekst u kom LGBT+ zajednica živi danas u Srbiji. To su osobe koje postoje i imaju lica, ali nemaju glas. – stoji na Fejsbuk stranici Silosa. Koristeći živopisne boje iz dugine palete, autor je želeo da naglasi pozitivan uticaj koji pripadnici zajednice ostavljaju za sobom.

“Uz pomoć fotografija koje sam pripremio, želeo sam da pojačam svoju poruku i skrenem pažnju na važnost inkluzije i poštovanja različitosti. Moje osnovno uverenje je da upravo posebnost svakog živog bića jeste ono što daje dodatnu vrednost društvu. Onda, kada to kao društvo prihvatimo, umesto da budemo polarizovani, bićemo, svi zajedno, jači.”

Miloš Nadaždin je jedan od najboljih portretnih i modnih fotografa u našoj zemlji, koji sa velikim uspehom radi u Evropi i svetu, stoji na pomenutoj Fejsbuk stranici.

Metafora

Nataša Bekvalac je na svom Instagram profilu uz fotografiju sa Sarom Jo napisala:

“U novoj biblijskoj metafori dovode čuvari javnog morala bludnicu pred Isusa, ne bi li je on kaznio kamenom u glavu. No, ni Isus ne kažnjava. Već misli srcem i glavom, i kroz ljubav odgovara u mojoj parafrazi: ,,Ko nije grešan neka kazni grešnicu”!

Niko se od sudija kazne, a ni kamena latio nije.

Isus dalje kaže: ,,Budite mudri kao zmije, bezazleni kao golubovi!”.
Kako smo do toga došli? Da možeš biti zmija i bezazlena u isto vreme? Suština je, izgleda da stradamo i kao mudri i kao bezazleni, ali i kao grešni. Nikad osuda nije bila u igri. U stradanju iz pokajanja je spas. Ne u osudi, mržnji, kazni i zabrani drugog.

Zašto ponos je isto pitanje kao i Zašto spas. Zar ponos nije u osnovi svakog spasenja? Ponosna sam jer sam se spasila. A, kako sam se spasila? Eh, sad. To je već filozofija mog života.
Moja filozofija života i spasenja leti na krilima ljubavi.

A, šta je ljubav nego Bog?

Nije kriva Eva, ni zmija, a ni Adam. Zmija uostalom nije žena. Zmija je prerušeni Lucifer koji je za sobom u greh povukao čoveka. Je li Adam čovek? A, Eva? Ko je poverovao zmiji, a ko je zbog tog lakoverstva najviše na Zemlji platio?
Nego, šta je greh? Nabrajanje deset Božijih zapovesti?
Možda je jedini greh negirati ljubav.
Ipak je sve nas Bog, s ljubavlju, stvorio.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari