U Pedagoškom muzeju u Beogradu u toku je izložba „Sveti novomučenici jasenovački u svetlosti Vaskrsenja” koja je spojila najveći hrišćanski praznik sa obeležavanjem Dana sećanja na žrtve Holokausta, genocida i druge žrtve fašizma u Drugom svetskom ratu.
Reč je o 26 radova monahinje Marije (Antić) iz manastira Rođenja svetog Jovana Krstelja u Jasenovcu, čiji je deo Beograd imao prilike da vidi pre dve godine u Istorijskom muzeju.
Takođe, povodom 22. aprila koji je u Srbiji Dan sećanja na žrtve Holokausta, genocida i druge žrtve fašizma uoči kog je otvorena i krajem prošle nedelje u Pedagoškom muzeju.
Ovogodišnja izložba dopunjena je novim radovima koji još potresnije i direktnije govore o logorskim stradanjima u Jasenovcu tokom Drugog svetskog rata koje je zaodenuto u molitvu, duh Hristovog vaskrsenja, metafiziku spoja spoja Neba i Zemlje.
“Jasenovac je graničnik naše istorije novog doba, gde smo platili najveću cenu ovde na Zemlji, od Kosovskog boja do danas, svedočeći da je vera jača od ovozemaljskog života. Pobeđujemo vaskrsenjem, to je naša strategija. Istina se može sakrivati, ali ne može nestati“, rekao je na otvaranju izložbe beogradski sveštenik Dragomir Ubiparipović.
O likovnim, bogoslovskim i filozofskim dubinama radova monahinje Marije govorio je ikonopisac Gavrilo Marković, ocenivši da je reč o “niski bisera među kojima ima i dijamanata”.
Ona je, prema Marovićevim rečima, pored bogoslovske i filozofske dimenzije svojim radovima sličnim ikonopisu uvela novi žanr – slikanje prizora iz monaško života”.
Na radovima monahinje Marije naslikane su duše jasenovačkih mučenika, sestrinstvo manastira, njegov nebeski zastupnik sveti Jovan Kristitelj, zajedno sa Hristom, svetim Georgijem, anđelima, starozavetnim prorocima…
U njima srastaju tragedija jasenovačkih žrtava, posebno dece, i obnovljeni život današnjeg manastira šireći se u nebesku dimenziju.
Ti radovi su neka vrsta novog modernog ikonopisa, u spoju srpske i ruske ikonopisačke tradicije, u koji su utkani i savremeni uticaji naivnog slikarstva, stripa i grafike Dalekog istoka.
Monahinja Marija po obrazovanju je tehnolog – inženjer zaštite životne sredine, čiji je dug bogotražiteljski put vodio od speleologije i Himalaja do Blagoveštenjog manastira Beška na jednom od ostrva Skadarskog jezera, gde se zamonašila.
Tu je počela i da slika.
Sa delom beškog sestrinstva, a po blagoslovu pokojnog mitropolita crnogorko-primorskog Amfilohija (Radovića), od 2016. je na poslušanju u Jasenovačkom manastiru, u kome je i sedište Eparhije slavonske.
Ovaj manastir je na pragu 21. veka vaskrsao u Jasenovcu, na mestu najvećih zločina i stradanja u istoimenom logoru u Nezavisnoj državi Hrvatskoj.
Između dve izložbe u Beogradu radovi jasenovačkih monahinja objavljeni su i kao ilustracije za Molitvenik za veliku i malu decu, koji je, sa blagoslovom patrijarha srpskog Porfirija (Perića) objavila Privredna fondacija Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke SPC.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.