"Ratovi zvezda" su uvek bili politički film 1Foto: ILM and Lucasfilm Ltd

„Ratovi zvezda“ su mi determinisali privatne i poslovne aspekte života i karijere.

Dosta rano sam pogledao Lukasovu sagu koja je bila moj ulazak u kinematografiju. Tada sam prvi put artikulisao da želim profesionalno da se bavim filmom, a imao sam šest-sedam godina – kazao je za Danas Stevan Filipović, reditelj i scenarista kratkog Star Wars fan-filma „Breaking Point“, koji predstavlja omaž kultnom serijalu.

Film „Breaking Point“ prikazan je juče, u Cineplexx-u Ušće, pred premijeru devete epizode – „Star Wars – Uspon Skajvokera“, koja ulazi u redovnu bioskopsku distribuciju.

Do sada je sve premijere nastavaka voljene sage u svetu pratilo više fanovskih filmova različitog autorskog i produkcionog dometa, a „Breaking Point“ je kandidat za najgledaniji film ovog tipa u godinama koje slede… U njemu glume Slaven Došlo, Darko Ivić, Jana Milosavljević i drugi.

Filipović je dodao da se reditelji uglavnom sećaju trenutka kada su Almodovar ili Linč ostavili trag na njihovom delu, a za njega su taj trag „Ratovi zvezda“.

– Priča je ostala sa mnom… Čak sam i za fakultet radio mačevanje laserskim mačevima iz „Ratova zvezda“. To su neki počeci koji sada izgledaju smešno. Početak digitalne revolucije, koja je iz korena promenila kinematografiju, dešava se sa novim „Ratovima zvezda“ i, kako sam profesionalno stasavao, tako su izlazili i novi… Iz njih sam dobio i taj drugi ugao – kako se sad prave takvi filmovi – kazao je on. Filipović je taj ugao definisao kao „drugi fakultet“ jer su ljudi iz Lukas filma dosta nesebično delili iskustvo to sa publikom, što se, prema njegovim rečima, ne dešava često u Holivudu.

– „Ratovi zvezda“ su uvek bili politički film. Prvih ne bi ni bilo da nije bilo Vijetnama. Lukas je to nedavno u nekom intervjuu eksplicitno i rekao. On je bio ta generacija „šezdesetosmaša“ koji su bili vrlo osvešćeni i vrlo obrazovani, politički aktivni, za razliku (i na žalost) od generacije reditelja posle – primetio je Filipović i objasnio da je Vijetkong bio Pobuna, a Imperija Amerikanci, dok je „Osveta Sita“, čija je premijera bila na Kanskom festivalu – Bušova epoha.

– Svi vrlo jasno razumeju politiku u tom filmu. I u mom filmu to postoji, ali u fantastici je divno to što možete u slojevima da plasirate stvari – ne mora da bude eksplicitno, a jeste eksplicitno. Ne bežim od politike u svojim filmovima i interesuje me u krajnjem slučaju. Kada me pitaju koji mi je omiljeni film, ja kažem „Panov lavirint“ – imamo politiku i imamo fantastiku, i to nekako čudno spojeno – komentariše Filipović.

Glumci u „Breaking Point“-u zapravo su glumci i iz njegovog filma „Pored mene“ – Darko Ivić i Slaven Došlo, koji sada igraju braću koja imaju konflikt i pokušavaju da prevaziđu tramu iz jako problematične prošlosti.

– Mislim da je ovo zapravo film i o našim odrastanjima devedesetih, u ovom našem okruženju. Taj momenat narastajućeg fašizma koji se ponovo javlja u novom obliku, u epizodi sedam, meni je bio interesantan. Zapravo to kako se neki mladi ljudi, koji su se izvukli iz pakla, nalože na tako glupu ideju i zašto. Na toj političkoj relaciji, ali i na ličnoj, imamo sukob braće u ovom filmu – objašnjava Filipović.

On dodaje se za njega lično sada završava saga (misleći na deveti deo i ne ulazeći u to da li će Lukas film i Dizni i dalje praviti nastavke) jer je nažalost Keri Fišer preminula, i likovi Luka Skajvokera – Mark Hamil, i Hana Soloa – Harison Ford, ubijeni su u filmu, pa to zapravo i jeste kraj.

– Prosto sam poželeo da kompletiram krug i dam omaž toj ljubavi iz detinjstva. Međutim, iz jednog drugog ugla, kao ostvareni profesionalac, pravio sam autorski film koji suštinski nema veze sa „Ratovima zvezda“. Star Wars su okvir a ja sam napravio film koji bi mene interesovao i ovako i onako – kazao je reditelj Stevan Filipović.

„Ratovi zvezda“ ključni za mnoge profesionalce

Filipoviću je partner u prvim razmišljanjima bio glumac Darko Ivić, koji je, prema rediteljevim rečima, jedan od glavni „motora“ projekta, bez koga ne bi bilo filma. On kaže da je film privukao ogroman broj vrhunskih filmskih profesionalaca u Srbiji.

– Koreografiju je između ostalih radio Slaviša Ivanović, koji je takođe radio holivudska ostvarenja, indijske filmove i sve domaće najbolje koreografije. Ivanović je radio sa Nikom Gaillardom, koreografom koji je smislio Darth Maul stil borbe i koreograf je „Ratova zvezda“. Tu je i Digital craft koji radi reklame za Marvelove igračke – jedna od najjačih srpskih kuća, a za ovaj film je radila vizualne efekte… – kazuje Filipović i dodaje da su „Ratovi zvezda“ bili ključni ne samo za njega već i za druge ljude.

Pitanje koje se tiče i ukusa i politike

Povodom podeljenosti fanova na „stare“ i „nove“ „Ratove zvezda“, upitali smo Filipovića koji je njegov stav, a on nam je kazao da je je to „zeznuto pitanje“.

– To je zeznuto pitanje koje se tiče i politike i trenutka u kome živimo, ali i nečega što bi bio filmski individualni ukus. Mislim da je važna tema o kojoj treba pričati. Postoji neka toksična grupa koja predstavlja manjinu fanova, kojima zapravo bukvalno smeta što je žena glavna junakinja, što je crnac stormtrooper… to je osveta tog dela Amerike i tog dela sveta koji zapravo imaju probleme sa feminizmom. Međutim, ima i ljudi koji imaju umetničke probleme sa filmovima, kao i onih koji su preopterećeni nostalgijom – primećuje Filipović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari